PředmětyPředměty(verze: 962)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Littérature française et le cinéma - AFR511017
Anglický název: French Literature and Cinema
Zajišťuje: Ústav románských studií (21-URS)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2021
Semestr: letní
Body: 0
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:2/0, Zk [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ano / 5
Kompetence: 4EU+ Flagship 2
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: francouzština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: prof. PhDr. Eva Voldřichová - Beránková, Ph.D.
Anotace - francouzština
French version follows...

Přednáška mapuje dějiny francouzské kinematografie rozdělené do čtyř chronologicky řazených úseků: "Sláva němého filmu" (1896-1929), "Období od nástupu mluveného slova ke vzniku náročného klubového publika" (1929-1958), "Nová vlna" (1958-1975) a "Trendy současné kinematografie" (osmdesátá léta a výše). V rámci každého cyklu připomíná dobový estetický kánon i snahy o jeho překonávání, studenti jsou seznamováni se stěžejními režisérskými a hereckými osobnostmi, stručně je zastoupen i "technický rozbor" klíčových filmů. Hlavní důraz je však kladen na jedné straně na úzký vztah mezi literaturou a kinematografií (zfilmované literární předlohy či naopak knihy inspirované filmy, tematické analogie, slavní spisovatelé tvořící i pro film) a na straně druhé na hlubokou odlišnost obou umění danou různými, často dokonce protichůdnými výrazovými prostředky, jichž každé z nich užívá.

Přednáška je vedena ve francouzštině hybridní formou na online platformě Zoom: https://cuni-cz.zoom.us/j/92005385998. Powerpointové prezentace budou k dispozici v Moodlu: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=15901.

Pro vykonání atestace z tohoto předmětu mají studenti právo na jeden řádný a dva opravné termíny.

-------------------------------------------------------------------------------

Le cours est consacré à l'histoire de la cinématographie française divisée en quatre périodes chronologiques: "La gloire du film muet (1896-1929)", "De l'avènement du film parlant aux ciné clubs (1929-1958)", "La Nouvelle vague (1958-1975)" et "Les tendances du cinéma contemporain (des années 1980 à nos jours). Dans le cadre de chaque période, le canon esthétique dominant est présenté ainsi que les tentatives de le dépasser. Les étudiants se familiarisent avec les principaux réalisateurs et acteurs du moment ainsi qu'avec les "analyses techniques" des films les plus importants. Le cours met l'accent sur les rapports étroits existant entre la littérature et le cinéma (textes littéraires adaptés au cinéma, livres inspirés des films, analogies thématiques, écrivains travaillant dans le domaine du cinéma), mais également sur la profonde différence de ces deux types d'art.
Le cours est donné en français sous la forme hybride sur Zoom: https://cuni-cz.zoom.us/j/92005385998. Les présentations powerpoint seront disponibles dans le programme Moodle : https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=15901.

En cas d'échec lors de l'examen final, les étudiants ont droit à deux autres dates d'examen.
Poslední úprava: Voldřichová - Beránková Eva, prof. PhDr., Ph.D. (05.02.2024)
Literatura - francouzština

BLAŽEJOVSKÝ, Jaromír. Spiritualita ve filmu. Brno: CDK, 2007. ISBN 978-80-7325-132-1.

DARRÉ, Yann. Histoire sociale du cinéma français. Paris: Editions La Découverte & Syros, 2000. ISBN: 2-7071-3336-1.

DEHEE, Yannick. Mythologies politiques du cinéma français. Paris: P.U.F., 2000. ISBN: 2-13-050-033-1.

HAMES, Peter. Československá nová vlna. Přeložil Tomáš Pekárek. Praha: Levné knihy, 2008. ISBN: 978-80-7309-580-2

JEANCOLAS, Jean-Pierre. Histoire du cinéma français. Paris: Nathan Université, 2004. ISBN: 2-09-190742-1.

PINEL, Vincent. Cinéma français. Paris: Cahiers du cinéma, 2006. ISBN: 2-86642-383-6.

PRÉDAL, René. Le cinéma français des années 1990. Une génération de transition. Paris: Armand Colin, 2008. ISBN 978-2-200-35453-4.

PRÉDAL, René. Le cinéma français depuis 2000. Un renouvellement incessant. Paris: Armand Colin, 2008. ISBN 978-2-200-35316-2.

VANOYE, François, GOLIOT-LETE, Anne. Précis d’analyse filmique. Paris: Nathan Université, 2004. ISBN: 2-09-190-772-3.

VANOYE, François, FREY, Francis, GOLIOT-LETE, Anne. Le cinéma. Paris: Nathan, 2004. ISBN: 2-09-177816-8. 

THOMPSONOVÁ, Kristin, BORDWELL, David. Dějiny filmu, přehled světové kinematografie. Praha: AMU/Nakladatelství Lidové noviny, 2007. ISBN: 978-80-7331-091-2.

Poslední úprava: Voldřichová - Beránková Eva, prof. PhDr., Ph.D. (15.01.2021)
Požadavky ke zkoušce - francouzština

Znalost probíraného programu (2 otázky na periodizaci a kontext).

Písemná esej ve francouzštině, mající veškeré formální náležitosti a publikovatelná ve filmovém časopise, která se zaměřuje na prezentaci konkrétní problematiky: rozbor filmu, režisérovy poetiky, srovnání několika filmů, atd. Téma eseje student předem konzultuje s přednášející. Eseje se odevzdávají ve vytištěné podobě týden před termínem zkoušky.

------------------------------------

Connaissance du programme (2 questions orales concernant la périodisation et le contexte).

Article rédigé en français, correspondant à tous les critères académiques (bibliographie finale, notes en bas de page) et publiable dans une revue spécialisée dans le domaine du cinéma. Il peut s'agire de l'analyse d'un film, de la poétique d'un réalisateur, d'un motif, de la comparaison de deux films, etc. L'étudiant consulte le sujet avec l'enseignant avant la rédaction. Le texte est à remettre sous forme imprimée une semaine avant la date de l'examen.

Poslední úprava: Voldřichová - Beránková Eva, prof. PhDr., Ph.D. (15.01.2021)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK