|
|
|
||
Tento kurz se zaměří na celistvé uchopení francouzské raně novověké literatury.
Jde o období, které až do nástupu romantismu definuje francouzský literární kánon. Zásadní je v tomto ohledu zejména 17. století, které se z dnešního pohledu jeví dynamičtěji, než jak na něj donedávna pohlížela univerzitní i umělecká kritika. Krystalizují nově pojaté či radikálně obnovené literární žánry/druhy: román a drama. V pozadí však nezůstává ani lyrika. Rodí se kategorie galantnosti, francouzská literatura si hledá své specifické a na vzorech méně závislé místo. Toto smařování dokládají četné a mnohdy pohnuté dobové polemiky. Normativní představy o umění a rétorická východiska jsou neúnavně konfrontovány s osobitými autorskými poetikami, najmě v oblasti divadla. Epos se transformací a postupnou asimilací cizích (zejména italských a španělských) vzorů postupně proměňuje v román a v galantní novelu. Krystalizuje drama (tragédie, komedie, baletní komedie, tragikomedie, pastorála, biblická tragédie ad.), rodí se esej, mondénní žánry, maximy, sentence. Výsostně učenecká tradice vycházející z přehodnocení aristotelských pravidel ("řeholí", jak píše Václav Černý) je kontaminována ohledem na „běžného“ čtenáře. Montaigne a filosofická literatura, ze které později čerpá libertinství, nemá pouze povahu morální a/nebo náboženské transgrese či cílené provokace, ale již od začátku 17. století představuje myšlenkovou líheň, bez které je později rozvíjená osvícenská racionalita prostě nemyslitelná. Veškerá tato pnutí se kurz pokusí postihnout zevnitř, tj. na základě pozorné četby dobových textů, jejichž nesporný přínos i nedostatky poměří dobovými hodnoticími kritérii, neboť teprve poctivá a dobře vstřebaná znalost endogenních východisek může oprávněně zakládat posouzení, zda jsou pozdější dobově stylové kategorie jako např. baroko, klasicismus, preciozita atp. únosné. Ambicí tohoto kurzu je zasvětit české studenty do bohatství tohoto „zlatého věku“ francouzské literatury a myšlení, už jen proto, že dosud žalostně stál na samé periférii zájmu českých romanistů. Pochopíme společně, že každý, kdo jej považuje za rigidní, „řeholemi“ svázaný, strnulý, odvislý, suše akademický, zpupně nabubřelý, povýtce umělý, navýsost strohý, lacině květnatý, jednostranně racionální, exaltovaně patetický, neživotný, tuhý, mravokárný atp., tak činí neprávem a z neznalosti věci. Poslední úprava: Šuman Záviš, PhDr., Ph.D. (28.08.2024)
|
|
||
Akademiký rok 2024/2025: Předmět nebude vypsán. Akademický rok 2023/2024 Divadlo na divadle v raně novověké Francii P. Corneille: L'Illusion comique J. de Rotrou: Le Véritable Saint Genest Brosse: Les Songes des hommes éveillés Quinault: La Comédie sans comédie Beys: Les Illustres fous Gillet: L'Art de régner ou le sage gouverneur Gillet: Le Triomphe des cinq passions Gilbert: Le Courtisan parfait Molière: L'impromptu de Versailles Scudéry: La Comédie des comédiens Montfleury: Le Comédien poète T. Corneille: L'Inconnu Povinná mongrafie: Georges Forestier, Le Théâtre dans le théâtre, Genève, Droz, 1996. Poslední úprava: Šuman Záviš, PhDr., Ph.D. (28.08.2024)
|
|
||
Analytická četba zaměřená na detail, interpretace, aplikace různých literárněvědných přístupů a jejich relevance vzhledem k probíraným tématům Poslední úprava: Šuman Záviš, PhDr., Ph.D. (30.10.2019)
|
|
||
Seminární práce v rozsahu cca 10 NS, 80% prezence, aktivní účast, průběžná připravenost, drobné seminární úkoly. Úpravy pro akademický rok 2023/2024: Student odevzdá do 30. 6. 2024 seminární práci na zadané téma (v rozsahu zhruba 10 NS). Práci je nutné odevzdat v elektronické podobě (ve formátu word). Poslední úprava: Šuman Záviš, PhDr., Ph.D. (25.09.2023)
|
|
||
Dobrá orientace v dějinách francouzské literatury staršího období. Výhodou je alespoň pasivní (rudimentární) znalost dvou světových jazyků a latiny nebo starořečtiny. Poslední úprava: Šuman Záviš, PhDr., Ph.D. (25.09.2023)
|