|
|
|
||
Kurz se zaměřuje na metody výzkumu dětské řeči a jazyka od narození do 3 let. Představené metody umožňují výzkum a diagnostiku percepce i produkce řeči a jazyka, a to buď přímo testováním dítěte, anebo nepřímo rodičovskými dotazníky či deníkovými záznamy. Metody
lze využít pro výzkumné účely a některé i v klinické praxi. Budou představeny neurozobrazovací metody (zejména EEG a fNIRS), které lze používat v laboratořích pro výzkum rané percepce řeči; dále také behaviorální metody, jako např. dudlíková metoda, metoda centrální fixace či metoda zrakové preference. Studenty čeká návštěva laboratoře LABELS (sdílená laboratoř FF UK a PsU AV ČR), kde se některé z metod používají k testování dětí a dospělých. Rovněž představíme softwarové programy Praat a Phon, které se využívají k analýze řečové a jazykové produkce. Věnovat se budeme vývoji českého screeningového nástroje DOVYKO, který je adaptací celosvětově používaného rodičovského dotazníku CDI (Communicative Development Inventory; Jarůšková et al., 2023), a krátce představíme i jiné baterie diagnostických jazykových testů. Poslední úprava: Erdélyiová Veronika, Mgr. (07.06.2023)
|
|
||
Kurz se opírá o četbu vědeckých článků v angličtině. Vyžaduje aktivní účast na diskusích ve třídě na základě přečtené literatury (zadané každou hodinu jako domácí úkol). Studenti mají 3 povinné výstupy: jeden hlavní, kdy před třídou představí jednu studii opírající se o probírané výzkumné metody (30 %), a dva menší příspěvky (20 %). Nutná je pravidelná docházka (jsou povoleny 2 absence). Na konci kurzu je zadán závěrečný test (50 %) s možností ústního přezkoušení. Poslední úprava: Erdélyiová Veronika, Mgr. (20.01.2025)
|
|
||
Jarůšková, L., Smolík, F., Chládková, K., Oceláková, Z., & Paillereau, N. (2023). How to Build a Communicative Development Inventory: Insights From 43 Adaptations. Journal of Speech, Language, and Hearing Research, 1-23. Arenillas-Alcón, S., Costa-Faidella, J., Ribas-Prats, T., Gómez-Roig, M.D., & Escera, C. (2021). Neural encoding of speech sound features at birth: fully functional for pitch contour, emerging for temporal fine structure. Scientific Reports, 11, 6660. Rose, Y., & Stoel-Gammon, C. (2015). Using PhonBank and Phon in studies of phonological development and disorders. Clinical Linguistics & Phonetics, 29(8-10), 686-700. Canault, M., Yamaguchi, N., Paillereau, N., Krzonowski, J., Johanna-Pascale, R. O. Y., Dos Santos, C., & Sophie, K. E. R. N. (2020). Syllable duration changes during babbling: a longitudinal study of French infant productions. Journal of Child Language, 47(6), 1207-1227. Sharma, A., Kraus, N., Mcgee, T., Carrell, T., & Nicol, T. (1993). Acoustic versus phonetic representation of speech as reflected by the mismatch negativity event-related potential. Electroencephalography and Clinical Neurophysiology/Evoked Potentials Section, 88(1), 64-71. Smolík, F., & Seidlová Málková, G. (2015). Vývoj jazykových schopností v předškolním věku. Grada, Praha. Sundara, M., Ngon, C., Skoruppa, K., Feldman, N. H., Onario, G. M., Morgan, J. L., & Peperkamp, S. (2018). Young infants’ discrimination of subtle phonetic contrasts. Cognition, 178, 57-66. Poslední úprava: Erdélyiová Veronika, Mgr. (20.01.2025)
|