|
|
|
||
Cílem kurzu je seznámit studenty se základní problematikou logopedie jakožto vědní disciplíny, studijního oboru a
profese. Východiskem výkladu bude přehled základní oborové terminologie a rámcová informace o poskytování logopedické intervence u nás i v zahraničí. Poté bude věnována pozornost jednotlivým kategoriím narušené komunikační schopnosti a otázkám jejich diagnostiky a terapie. Důraz přitom bude kladen na ty aspekty problematiky, se kterými se studenti mohou běžně setkat v praxi. Podána bude také základní informace o problematice surdopedie, konkrétně otázka včasného rozpoznávání sluchových vad a současných trendů v jejich korekci. Dostatečný prostor bude ponechán také pro témata navržená studenty na základě jejich individuálních zájmů. Předmět je primárně určen studentům oboru Fonetika. Studentům jiných oborů bude povolen zápis v závislosti na volné kapacitě. Ve zkouškovém období nenásledujícím bezprostředně po semestru, ve kterém byl předmět vyučován, bude vypsán pouze jeden zkušební termín. Poslední úprava: Šturm Pavel, Mgr., Ph.D. (03.04.2020)
|
|
||
Aktivní účast, na konci semestru úspěšné absolvování ústní zkoušky NEBO odevzdání kazuistiky (instrukce pro její vypracování budou upřesněny v průběhu semestru). Poslední úprava: Černá Martina, Mgr. (04.11.2024)
|
|
||
Dvořák, J. (2007): Logopedický slovník. Žďár nad Sázavou: Logopedické centrum. Klenková, J. (2000): Kapitoly z logopedie I. Brno: Paido. Klenková, J. (1998): Kapitoly z logopedie II a III. Brno: Paido. Klenková, J. (2006): Logopedie. Praha: Grada. Lechta, V. a kol. (2011): Terapie narušené komunikační schopnosti. Praha: Portál. Neubauer, K. a kol. (2018): Kompendium klinické logopedie. Praha: Portál. Poslední úprava: Šturm Pavel, Mgr., Ph.D. (03.04.2020)
|
|
||
Hlavní tematické okruhy: 1. Logopedie - vymezení vědního a studijního oboru, vymezení pojmu narušená komunikační schopnost, logoped - osobnostní a kvalifikační předpoklady, platná legislativa 2. Logopedická intervence - prevence (primární, sekundární, terciární), diagnostika (model komplexního logopedického vyšetření), terapie; pomůcky a přístroje užívané při logopedické intervenci 3. Narušený vývoj řeči - opožděný vývoj řeči, vývojová dysfázie 4. Afázie 5. Mutismus 6. Narušení článkování řeči - dyslalie (+ metodika korekce hlásek), dysartrie 7. Narušení zvuku řeči - rinolalie, palatolalie 8. Narušení plynulosti řeči - koktavost, breptavost 9. Poruchy hlasu 10. Symptomatické poruchy řeči 11. Úvod do surdopedie - vymezení oboru, klasifikace a diagnostika sluchových vad, kritické momenty ve vývoji řeči Poslední úprava: Šturm Pavel, Mgr., Ph.D. (03.04.2020)
|