PředmětyPředměty(verze: 970)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Teorie výtvarného umění I. - AES100119
Anglický název: Theory of Visual Art I
Zajišťuje: Katedra estetiky (21-KEST)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2023 do 2024
Semestr: zimní
Body: 0
E-Kredity: 6
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:2/2, Z+Zk [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: doc. PhDr. Miloš Ševčík, Ph.D.
Neslučitelnost : AES100005
Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -

Přednáška
Cílem semestrálního přednáškového cyklu je představit studentům kořeny a myšlenkové předpoklady formování
moderní západní koncepce vizuálního umění a s ním spojených představ. Přednášky budou koncipovány jako
komentáře zasazující do souvislostí stěžejní texty této tradice od renesance po konec devatenáctého století, které
budou na začátku semestru zpřístupněné na moodlu a které budou také tvořit povinnou literaturu ke zkoušce.

Seminář
Seminář bude věnovaný četbě vybraných textů z antropologie vizuálního umění a materiální kultury druhé
poloviny dvacátého století. Zajímat nás nebude etnografický obsah těchto studií, ale spíše pojmové rámce a
metodologické postupy, ke kterým se jejich autoři implicitně či explicitně zavazují. Mezi probíraná témata budou
patřit: Co je charakteristické pro antropologický přístup k umění a estetickým fenoménům? Jak antropologie
definuje umění? Jak se odlišuje reflexe umění ve společenských vědách od té věd humanitních? Jakou roli
připisují umění ve společnosti jednotlivé antropologie umění?
Poslední úprava: Ševčík Miloš, doc. PhDr., Ph.D. (29.01.2017)
Cíl předmětu

Cílem kurzu je seznámit posluchačky a posluchače s intelektuálními zdroji moderní teorie výtvarného umění (přednáška) a posoudit jejich vliv na konkrétních příkladech textů z 20. století (seminář).

Poslední úprava: STEJJ2AF (23.09.2013)
Podmínky zakončení předmětu

Zápočet se uděluje za vypracování pěti stránkových resumé textů z povinné literatury k semináři v anglickém jazyce (viz instrukce v anglické anotaci) + přednesení referátu na semináři na jeden z textů, který se bude probírat (ten pak už nesmí být předmětem resumé). Součástí referátu je i vypracování konspektu o 1-2 normostranách (bodový rozvrh argumentace textu + 4-5 otázek k textu, jež pak budou na semináři probírány), který referující pošle na email vyučujícímu nejpozději do pondělní půlnoci, tedy dva dny před samotným seminářem, kde má referát zaznít. Konspekt bude od úterý k dispozici na moodlu pro ostatní student(k)y. Přednesený referát není potřeba odevzdávat v písemné podobě.

Ne na všechy se s referátem dostane, ostatní tedy vypracují referáty v písemné podobě v rozsahu 3 normostran na jeden z textů z doporučené literatury, která bude průběžně doplňovaná na moodlu. Alternativně je možné vyprat si text podle vlastního uvážení, volba však musí být schválena vyučujícím (k písemnému referátu není potřeba vypracovat konspekt). Tyto texy je potřeba dodat do konce semestru. Mohou být v českém jazyce.

Zkouška má podobu písemného testu, který bude sestávat z 5 otázek na témata probíraná v přednášce a vycházející z povinné literatury, přičemž jednu otázku bude možné nechat nezodpovězenu. V zimním zkouškovém období budou vypsány tři termíny. 

 

Škála hodnocení:

0-59 - neprospěl/a
60-74 - dobře
75-89 - velmi dobře
90-100 - výborně

Poslední úprava: STEJJ2AF (10.10.2013)
Literatura

Pro povinnou literaturu k semináři viz anglickou anotaci.

Povinná literatura k přednášce (za začátku semestru dostupná na moodlu):


Leon B. Alberti, O malbě, Kniha druhá.

Denis Diderot, "Esej o malířství".

Johann Joachim Winckelmann, "Myšlenky o napodobování řeckých děl v malířství a sochařství".

Vybrané pasáže z Schellinga, Wackenrodera, Tiecka z knihy Nemeckí romantici.

G. E. Lessing, Laokoón, vybrané pasáže.

Immanuel Kant, Kritika soudnosti, Praha: Odeon 1975, § 43-51.

G. W. F. Hegel, Estetika, sv. 1, Praha: Odeon 1966, s. 241-253, 319-328, 375-82.

G. W. F. Hegel, Estetika, sv. 2, Odeon: Praha 1966, s. 120-142.

Arthur Schopenhauer, Svět jako vůle a představa, sv. 1, Pelhřimov: NTP 1997, § 36, 37, 38, 45, 47, 48, 52.

Charles Baudelaire, "Malíř moderního života".

Adolf Hildebrand, Problém formy ve výtvarném umění.

Poslední úprava: STEJJ2AF (24.09.2013)
Sylabus

Pro sylabus semináře viz anglickou anotaci.

Sylabus přednášky

 

3. října

Děkanské volno - odpadá výuka

 

10. října

představení kurzu; rozvrh semestru; vymezení témat; Alberti a renesanční naturalismus



17. října

Diderot a obraz jako tableau I.

 

24. října

Diderot a obraz jako tableau II.

 

31. října

Winckelmann a filhelénismus

 

7. listopadu

Lessing a estetika média

 

14. listopadu

Kant a estetické ideje

 

21. listopadu

Výmarská klasika, raná romantika

 

28. listopadu

Hegel a dějiny umění jako dějiny ducha

 

5. prosince

Schopenhauer a objektivace vůle

 

12. prosince

Baudelaire a moderní malířství I.

 

19. prosince

Baudelaire a moderní malířství II.

 

2. ledna

Výhled do 20. stol.

 

9. ledna

Rekapitulace

Poslední úprava: STEJJ2AF (10.10.2013)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK