PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Základy filosofie umění - ADU500503 (Mgr od 2019/2020)
Anglický název: Philosphy of Art
Zajišťuje: Ústav pro dějiny umění (21-UDU)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: oba
Body: 4
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky:
Rozsah, examinace: 2/0, Zk [HT]
Počet míst: zimní:neurčen / neurčen (neurčen)
letní:neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Je zajišťováno předmětem: AFS500301
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
předmět lze zapsat v ZS i LS
Garant: prof. PhDr. Karel Thein, Ph.D.
Anotace -
Poslední úprava: prof. PhDr. Karel Thein, Ph.D. (12.09.2023)
Hlavním (byť ne výlučným) obsahem magisterského kurzu jsou texty týkající se výtvarného umění šedesátých a sedmdesátých let minulého století. Cílem není nostalgické ohlédnutí za dobou vrcholného modernismu, ale kritický pohled na období, které je stejně tak koncem určité etapy jako počátkem všech novějších způsobů jako tvořit, vystavovat i vnímat umění. Seminář se tak soustředí na dobu mezi dvojím „koncem umění“: tím, který ohlašuje Hegel, a tím, který o zhruba 150 let později konstatují Hans Belting nebo Arthur Danto. Zvolené období je z filosofického hlediska zajímavé přínosem nejen nové generace kritiků, ale též umělců jako autorů, kteří činí výslovnou reflexi součástí uměleckého provozu a v řadě případů integrálním prvkem vytvářených děl. Odtud výběr textů, v němž jsou významně zastoupeni kritikové umění a samotní umělci spíše než profesionální filosofové (výjimkou je Merleau-Ponty a rovněž Petr Rezek jako jeden z mála českých filosofů, jenž se opakovaně vrací k soudobému umění a interpretaci konkrétních uměleckých děl nebo akcí). Po úvodním představení Hegelova chápání dějin umění (s důrazem na jejich završení jako otevření pole moderního umění) bude náš postup chronologický, s důrazem na postupné uvolnění vazby díla na tradičnější výtvarné žánry – tento vývoj je nejpatrnější v případě skulptury, jejíž vývoj od počátku 20. století předjímá akční umění i nové podoby umění (jako) instalace. Osnova sylabu sleduje souběžnou dematerializaci umění a rostoucí důraz na umělcovu i divákovu tělesnou situovanost. Začátek a závěr kurzu se dotkne též otázky reprodukce a dokumentace uměleckého díla.
Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: prof. PhDr. Karel Thein, Ph.D. (12.09.2023)

Podmínkou získání atestu je pravidelná účast na semináři a prezentace jednoho z textů. Atest nelze získat pouze písemnou formou.

Literatura
Poslední úprava: prof. PhDr. Karel Thein, Ph.D. (12.09.2023)

Veškerá literatura je uvedena v sylabu semináře. Texty budou během semestru přístupné přímo v SISu jako soubory PDF.

Sylabus
Poslední úprava: prof. PhDr. Karel Thein, Ph.D. (01.11.2023)

Upozornění: anglický název odkazuje na texty bez vydaného českého překladu (všechny texty budou během kurzu dostupné přímo v SISu jako PDF)

4. 10. Úvodní představení tématu: Hegelova filosofie umění zahrnující dějiny umění

11. 10. Hegelův odkaz a nové verze (hranic) moderního umění

18. 10. Walter Benjamin, „Umělecké dílo ve věku technické reprodukovatelnosti“; Erwin Panofsky, „Original and Facsimile Reproduction“ = oba texty přiděleny

25. 10. Merleau-Ponty, „Cézannovo pochybování“; Tomáš Murár, „Zrcadlení Cézannem: Poznámka k teorii obrazu u Maurice Merleau-Pontyho“ = oba texty přiděleny

1. 11. Clement Greenberg „Modernistická malba“; Michael Fried, „Modernist Painting and Formal Criticism“ = oba texty přiděleny

8. 11. Rosalind Krauss, „The Originality of the Avant-Garde: A Postmodernist Repetition“ a „Sculpture in the Expanded Field“ = oba texty přiděleny

15. 11. seminář odpadá (Týden humanitních věd)

22. 11. Michael Fried „Umění a objektovost“ = text přidělen

29. 11. Donald Judd, „Specifické objekty“; Petr Rezek, „Proměna plastičnosti“ = oba texty přiděleny

6. 12. Robert Smithson, „The Sedimentation of the Mind: Earth Projects“; Petr Rezek, „Země jako živel a land-art“ = oba texty přiděleny

13. 12. Peter Goldie a Elisabeth Schellekens, „The Chalenge of Conceptual Art“ (1. kap. knihy Who’s Afraid of Conceptual Art?); Wesley D. Cray, „Conceptual Art, Ideas, and Ontology“ = oba texty přiděleny

20. 12. Joseph Kosuth, „Umění následuje filosofii“; Sol LeWitt, „Odstavce o konceptuálním umění“ a „Věty o konceptuálním umění“ = první text přidělen

3. 1. Petr Rezek, „Otázky konceptuálnímu umění“ a „Vztah kritiky ke konceptuálnímu umění“; Roberta Smith, „Conceptual Art: Over, And Yet Everywhere“ = první a třetí text přidělen

10. 1. Petr Rezek, „Setkání s akčními umělci“; Hana Buddeus, „Mezi dokumentem a obrazem. Petr Štembera, Jan Mlčoch, Karel Miller“ = oba texty přiděleny

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK