PředmětyPředměty(verze: 962)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Novoromantismus versus realismus na scéně ND (1883 - 1900) - ADIVV241
Anglický název: Neoromanticism versus Realismus in National Theatre (1883 - 1900)
Zajišťuje: Katedra divadelní vědy (21-KDV)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2012
Semestr: zimní
Body: 0
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:2/0, Zk [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (15)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Garant: Mgr. Daniela Čadková, Ph.D.
Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Otevřením ND v r. 1883 nastává zcela specifická situace. ND jako takřka posvátná stavba („Zlatá kaplička“ či
„Chrám Múz“), nejdůležitější kulturní instituce českého národa, kterou postavil „národ sobě“, totiž vyžaduje
repertoár přiměřený svému významu. Tato situace vznáší na tehdejší dramatiky a literáty vysoké nároky: původní
česká dramatická tvorba má být reprezentativní a zároveň má uspokojit lidové obecenstvo, má ukázat nezávislost
české kultury na německé a zároveň má být dostatečně národní. V semináři budeme sledovat, jak se to dařilo na
jedné straně novoromantickým básníkům z okruhu časopisu Lumír (Vrchlický, Zeyer), na straně druhé autorům
realistickým, kteří s nimi tvořili takřka paralelně (Stroupežnický, Preissová, bratři Mrštíkové, Šimáček, Hilbert).
Ukážeme si rozdílnost obou poetik, které na přední české scéně v prvních letech jejího provozu koexistovaly vedle
sebe.

Tematické okruhy:
• pokusy o reprezentativní tragédii: tragédie novoromantická vs. realistická, melodram, historická tragédie vs.
tragédie ze současnosti
• problémy s českou veselohrou: vysoká komedie vs. fraška
• dramaturgie ND a její proměny, repertoár ND, Mezinárodní hudební a divadelní výstava ve Vídni 1892, otázka
divácké úspěšnosti, Sarceyova „dobře udělaná hra“ vs. poezie ne divadle
• evropský divadelní kontext: realismus a naturalismus (Ibsen, Becque, Antoine), romantismus a novoromantismus
(Hugo, Rostand), parnassismus a symbolismus (Ibsen, Hauptmann, Maeterlinck)

Klíčová slova:

novoromantismus, realismus, Národní divadlo, česká dramatika konce 19. století

Atestace:

Od studentů se vyžaduje aktivní práce v semináři a přednesení referátu.
Poslední úprava: Pšenička Martin, doc. Mgr., Ph.D. (16.09.2011)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK