Předmět Didaktik Deutsch als Fremdsprache II navazuje na předmět zimního semestru Deutsch als Fremdsprache I. <br>
Předmět je koncipován jako jedna z nejdůležitějších součástí odborné přípravy na povolání učitele němčiny. Propojuje dosud získané znalosti oborové a pedagogicko-psychologické s obsahy obecné, ale především oborově specifické přípravy didaktické. Hlavním cílem předmětu je připravit studenta, aby byl schopen porozumět všem aspektům výuky v kontextu výuky němčiny jako (druhého) cizího jazyka na českých středních školách a byl tak připraven na denní výukovou realitu po stránce oborově-didaktické. Student by měl na konci předmětu chápat výukový proces jako celek o mnoha proměnných, které musí umět zohledňovat, vyhodnocovat, reflektovat a uzpůsobovat jim přípravu, realizaci i zpětné vyhodnocení výsledků výuky. Cílem je také formovat studenta, aby si byl vědom specifik své budoucí role učitele, aby se dokázal i po absolvování vysokoškolského vzdělání dále vzdělávat a realizovat tak výuku podle nejnovějších didaktických poznatků. Student by měl na výuku nahlížet jako reflektující praktik. Cílem předmětu je také poskytnout studentům prostor pro převedení teorie do reálné výukové praxe, a to jak v provázanosti na průběžnou pedagogickou praxi, který probíhá souběžně s tímto předmětem, a praxí dalších, ale také formou reflektovaných mikrovýukových bloků, přípravou různých druhů testů a diskusemi nad možnostmi jejich hodnocení a celkové evaluace. <br>
Veškeré výše zmíněné nabyté znalosti a dovednosti se také reflektují do profesního portfolia studenta, k jehož soustavnému rozvoji je veden v průběhu celého svého studia. Portfolio je koncipováno tak, aby v něm student v průběhu svého studia ukládal vše, co souvisí s jeho vzděláním a přípravou na budoucí povolání. Umožňuje tak reflexi vlastního profesního postupu a zároveň umožňuje přístup ostatních účastníků výuky a poskytnutí zpětné vazby. Portfolio v podobě, v jaké je vytvářeno, slouží také jako podklad profesního rozvoje každého studenta pro hodnocení u státní závěrečné zkoušky.<br>
V letním semestru se předmět zaměřuje na rozvoj kompetencí umožňujících didakticky vhodné uchopení základních složek výuky němčiny se speciálním zřetelem na jednotlivé jazykové prostředky a řečové dovednosti. Předmět tak studenty připravuje na budoucí profesní dráhu učitele ve zcela konkrétních obrysech. <br>
Poslední úprava: Hejhalová Věra, Mgr., Ph.D. (06.02.2025)
The course Didactics of German II follows on course the Didactics of German I.<br>
The DaF didactics course is designed as one of the most important parts of vocational training for German teachers. It connects the knowledge acquired so far in the field and pedagogical-psychological with the contents of general, but above all field-specific didactic training. The main goal of the course is to prepare the student to be able to understand all aspects of teaching in the context of teaching German as a (second) foreign language in Czech secondary schools and thus be prepared for the daily teaching reality in terms of subject-didactic. At the end of the course, the student should understand the teaching process as a whole about many variables, which must be able to take into account, evaluate, reflect and adapt to them the preparation, implementation and retrospective evaluation of teaching results. The aim is also to form the student to be aware of the specifics of his future role as a teacher, to be able to continue his education even after graduation and to implement teaching according to the latest didactic knowledge. The student should view the teaching as a reflective practice. The aim of the course is also to provide students with space to translate theory into real teaching practice, both in conjunction with the course of continuous pedagogical practice, which takes place in parallel with the didactics course, and other practices, but also in the form of reflected micro-teaching blocks, preparation of various types of tests and discussions. over the possibilities of their evaluation and overall evaluation.<br>
All the above-mentioned acquired knowledge and skills are also reflected in the professional portfolio of the student, to the continuous development of which he is guided throughout his studies. The portfolio is designed so that the student stores in it during his studies everything related to his education and preparation for future professions. It thus enables the reflection of one's own professional progress and at the same time enables the access of other participants in teaching and the provision of feedback. The portfolio in the form in which it is created also serves as a basis for the professional development of each student for evaluation at the final state examination.<br>
In the summer semester, the course focuses on the development of competences enabling a didactically appropriate grasp of the basic components of German teaching with special attention to individual language resources and speech skills. The course thus prepares students for the future career path of a teacher in very specific outlines
Poslední úprava: Hejhalová Věra, Mgr., Ph.D. (06.02.2025)
Cíl předmětu -
Po absolvování obou semestrů předmětu Didaktik Deutsch als Fremdsprache I a II by měl být student v základu vybaven učitelsko-didaktickými vědomostmi a dovednostmi pro vlastní výuku v předmětu němčina a je tak připraven pro všechny následující druhy praxí.
Poslední úprava: Hejhalová Věra, Mgr., Ph.D. (06.02.2025)
After completing both semesters of the course Didaktik Deutsch als Fremdsprache I and II, the student should be basically equipped with teaching and didactic knowledge and skills for his own teaching in the German subject and is thus prepared for all subsequent types of internships.
Poslední úprava: Hejhalová Věra, Mgr., Ph.D. (06.02.2025)
Podmínky zakončení předmětu -
Druh atestace: ústní zkouška (ve vypsaných termínech prezenčně)
Podmínky pro absolvování semináře a připuštění ke zkoušce:
aktivní příprava do hodin, aktivní účast v seminářích
příprava referátů na zadané téma a přípravy mikrovyučování
příprava materiálů do vlastního portfolia dle zadání vyučujícího a prezentace vybrané části u ústní zkoušky
Poslední úprava: Hejhalová Věra, Mgr., Ph.D. (06.02.2025)
type of attestation: oral exam (face-to-face on the listed dates) conditions for attending the seminar and admission to the exam: active preparation for classes, active participation in seminars preparation of papers on a given topic and preparation of micro-teaching preparation of materials for one's own portfolio as specified by the teacher and presentation of the selected part in the oral exam
Poslední úprava: Hejhalová Věra, Mgr., Ph.D. (06.02.2025)
Literatura -
Povinná literatura:
Barkowski, H. / Krumm, H.-J.: Fachlexikon Deutsch als Fremdsprache und Zweitsprache, Tübingen/Basel: Narr 2010.
Henrici, G. / Riemer, C.: Einführung in die Didaktik des Unterrichts Deutsch als Fremdsprache mit Videobeispielen., Schneider-Verlag Hohengehren, 2001.
Huneke, H.-W. / Steinig, W.: Deutsch als Fremdsprache. Eine Einführung, Erich Schmidt Verlag 2002.
Choděra, R. et al: Výuka cizích jazyků na prahu nového století I, II, Praha 1999, 2001.
Choděra,R. et al.: Didaktika cizích jazyků na přelomu století, Praha 2001
Storch, G.: Deutsch als Fremdsprache, Tübingen 1999.
Strauss, D.: Didaktik und Methodik. Deutsch als Fremdsprache. Eine Einführung, Berlin, München, Wien, Zürich, New York: Langenscheidt 1987.
Doporučená literatura:
Altmayer, C. / Biebighäuser, K. / Haberzettl, S. / Heine A. (eds.): Handbuch Deutsch als Fremd- und Zweitsprache: Kontexte – Themen – Methoden. Metzler: 2021, ISBN: 978-3476048578.
Apeltauer, E.: Grundlagen des Erst- und Zweitsprachenerwerbs, Fernstudienprojekt GI, Einheit 15 / 1997
Bimmel, P./ Rampillon, U.: Lernerautonomie und Lernstrategien, Fernstudienbrief 23/2000
Blei, D.: Mnemotechnische Verfahren und ihre Anwendung im Unterricht DaF. In: Zielsprache Deutsch, 3 / 1996, S 118 ff.
Bolton, S.: Prüfen und Testen im Unterricht DaF, Berlin 1990
Doyé, P.: Typologie der Testaufgaben für den Unterricht Deutsch als Fremdsprache. Berlin. 1988.
Brandi, M.-L.: Video im Deutschunterricht, Fernstudieneinheit 13, 2001
Cink, P.: Jazykova politika v nove Evrope. In H.-J. Krumm (ed.) Die Sprachen unserer Nachbarn - Unsere Sprachen. Vídeň: Eviva. 1999.
Dieling H./Hirschfeld, U.: Phonetik lehren und lernen, Langenscheidt, Goethe-Institut 2000.
Funk, H./ Koenig, M: Grammatik lehren und lernen, Langenscheidt 1991.
Westhoff G. J.: Didaktik des Leseverstehens, Mnichov: Hueber 1987.
Glück, H.: Zum disziplinären Ort von DaF, in: DaF 1/1998, 3-9.
Götze, L.: Der Zweitsprachenerwerb des Deutschen aus der Sicht der Hirnfrorschung, In: DaF 36/1, 1999.
Grotjahn, R.: Lernstile und Lernstrategien: Definition, Identifikation, unterrichtliche Relevanz In: Der fremdsprachliche Unterricht Französisch, 4/1998, S. 11 ff.
Grzesik, J.: Textverstehen lernen und lehren - Geistige Operationen im Prozeß des Textverstehens und typische Methoden für die Schulung zum kompetenten Leser. 2. Auflage. Stuttgart 1996.
Häusermann, U. / Piepho, H.-E.: Aufgaben-Handbuch Deutsch als Fremdsprache: Abriss einer Aufgaben- und Übungstypologie, Iudicium 1996.
Heyd, Gertraude, Deutsch lehren. Grundwissen für den Unterricht in Deutsch als Fremdsprache, Diesterweg 1991
Choděra, R.: Meta-Didaktik der Fremdsprachen, Praha 1997;
Kast, B.: Fertigkeit Schreiben (Fernstudieneinheit 12), Berlin 1995.
Kleppin, K.: Fehler und Fehlerkorrektur, Fernstudieneinheit 19, GI 1998
Lonegran, J.: Fremdsprachenunterricht mit Video. Ein Handbuch mit Materialien, Forum Sprache, Hueber 1987
Henrici, G. / Riemer, C.: Einführung in die Didaktik des Unterrichts Deutsch als Fremdsprache mit Videobeispielen., Schneider-Verlag Hohengehren, 2001.
Huneke, H.-W. / Steinig, W.: Deutsch als Fremdsprache. Eine Einführung, Erich Schmidt Verlag 2002.
Choděra, R. et al: Výuka cizích jazyků na prahu nového století I, II, Praha 1999, 2001.
Choděra,R. et al.: Didaktika cizích jazyků na přelomu století, Praha 2001
Storch, G.: Deutsch als Fremdsprache, Tübingen 1999.
Strauss, D.: Didaktik und Methodik. Deutsch als Fremdsprache. Eine Einführung, Berlin, München, Wien, Zürich, New York: Langenscheidt 1987.
Recommended literature:
Altmayer, C. / Biebighäuser, K. / Haberzettl, S. / Heine A. (eds.): Handbuch Deutsch als Fremd- und Zweitsprache: Kontexte – Themen – Methoden. Metzler: 2021, ISBN: 978-3476048578.
Apeltauer, E.: Grundlagen des Erst- und Zweitsprachenerwerbs, Fernstudienprojekt GI, Einheit 15 / 1997
Bimmel, P./ Rampillon, U.: Lernerautonomie und Lernstrategien, Fernstudienbrief 23/2000
Blei, D.: Mnemotechnische Verfahren und ihre Anwendung im Unterricht DaF. In: Zielsprache Deutsch, 3 / 1996, S 118 ff.
Bolton, S.: Prüfen und Testen im Unterricht DaF, Berlin 1990
Doyé, P.: Typologie der Testaufgaben für den Unterricht Deutsch als Fremdsprache. Berlin. 1988.
Brandi, M.-L.: Video im Deutschunterricht, Fernstudieneinheit 13, 2001
Cink, P.: Jazykova politika v nove Evrope. In H.-J. Krumm (ed.) Die Sprachen unserer Nachbarn - Unsere Sprachen. Vídeň: Eviva. 1999.
Dieling H./Hirschfeld, U.: Phonetik lehren und lernen, Langenscheidt, Goethe-Institut 2000.
Funk, H./ Koenig, M: Grammatik lehren und lernen, Langenscheidt 1991.
Westhoff G. J.: Didaktik des Leseverstehens, Mnichov: Hueber 1987.
Glück, H.: Zum disziplinären Ort von DaF, in: DaF 1/1998, 3-9.
Götze, L.: Der Zweitsprachenerwerb des Deutschen aus der Sicht der Hirnfrorschung, In: DaF 36/1, 1999.
Grotjahn, R.: Lernstile und Lernstrategien: Definition, Identifikation, unterrichtliche Relevanz In: Der fremdsprachliche Unterricht Französisch, 4/1998, S. 11 ff.
Grzesik, J.: Textverstehen lernen und lehren - Geistige Operationen im Prozeß des Textverstehens und typische Methoden für die Schulung zum kompetenten Leser. 2. Auflage. Stuttgart 1996.
Häusermann, U. / Piepho, H.-E.: Aufgaben-Handbuch Deutsch als Fremdsprache: Abriss einer Aufgaben- und Übungstypologie, Iudicium 1996.
Heyd, Gertraude, Deutsch lehren. Grundwissen für den Unterricht in Deutsch als Fremdsprache, Diesterweg 1991
Choděra, R.: Meta-Didaktik der Fremdsprachen, Praha 1997;
Kast, B.: Fertigkeit Schreiben (Fernstudieneinheit 12), Berlin 1995.
Kleppin, K.: Fehler und Fehlerkorrektur, Fernstudieneinheit 19, GI 1998
Lonegran, J.: Fremdsprachenunterricht mit Video. Ein Handbuch mit Materialien, Forum Sprache, Hueber 1987
Müller, B.-D.: Wortschatzarbeit und Bedeutungsvermittlung, Fernstudieneinheit 8, Langenscheidt 1994
Mummert, I.: Nachwuchspoeten. Jugendliche schreiben literarische Texte im FU Deutsch, München 1989
Neuner, G. et al.: Übungstypologie zum kommunikativen Deutschunterricht, Langenscheidt 1994
Neuner, G.: Methoden des fremdsprachlichen Deutschunterrichts: eine Einführung, Langenscheidt 2007
Rug, W. et al.: 50 praktische Tipps zum Deutschlernen. Klett 1991.
Solmecke, G.: Texte hören, lesen und verstehen, Langenscheidt 1993.
Strauss, D.:Didaktik und Methodik DaF. Eine Einführung
Periodicals:
Fremdsprache Deutsch
Cizí jazyky
Deutsch als Fremdsprache
Teaching aids:
- webová platforma DAAD k dalšímu vzdělávání učitelů němčiny Dhoch3
- publikace z výukové řady Goethe-Institut: DLL – Deutsch lehren lernen
Poslední úprava: Hejhalová Věra, Mgr., Ph.D. (06.02.2025)
Metody výuky -
Předmět je veden převážně formou semináře. Na seminář se studenti připravují podle pokynů vyučující, zpracovávají přidělené materiály (zejm. sekundární literaturu k tématu a také argumentaci k položeným otázkám). V semináři je také věnován dostatek prostoru pro vysvětlení případných nejasností vzniklých studiem sekundární literatury. Na semináři se studenti aktivně podílejí, diskutují o zvolených tématech, připravují výukové materiály, hodnotí a poskytují zpětnou vazbu svým spolužákům. Součástí požadavků na atestaci je také příprava mikrovýuky a její realizace v rámci semináře, na níž dostane studující zpětnou vazbu od vyučující a spolužáků.
Poslední úprava: Hejhalová Věra, Mgr., Ph.D. (06.02.2025)
The course is conducted mainly in the form of a seminar. Students prepare for the seminar according to the teacher's instructions, they process the assigned materials (in particular, secondary literature on the topic as well as arguments for the questions asked). In the seminar, sufficient space is also devoted to explaining any ambiguities arising from the study of secondary literature. In the seminar, students actively participate, discuss on selected topics, they prepare teaching materials, evaluate and provide feedback to their classmates. Part of the requirements for attestation is also the preparation of micro-teaching and its implementation as part of a seminar, where the student receives feedback from the teacher and classmates.
Poslední úprava: Hejhalová Věra, Mgr., Ph.D. (06.02.2025)
Sylabus -
Letní semestr
Téma 1 (seminář 1) – Jazykové prostředky a řečové dovednosti, ostatní obsahy výuky
Téma 2 (seminář 2) - slovní zásoba, slovotvorba
Téma 3 (seminář 3) – Gramatika
Téma 4 (seminář 4) – Výslovnost
Téma 5 (seminář 5) – Pravopis
Téma 6 (seminář 6) – Čtení s porozuměním
Téma 7 (seminář 7) – Poslech s porozuměním
Téma 8 (seminář 8) – Volné mluvení + Volné psaní
Téma 9 (seminář 9) – Reálie, interkulturní kompetence + Zdroje a materiály, učebnice, média ve výuce
Téma 10 (seminář 10 + 11) – Testování, opravování, evaluace, práce s chybou
Sylabus byl inovován v rámci projektu „Podpora pregraduálního vzdělávání budoucích učitelů na UK“ reg. č. CZ.02.3.68/0.0/0.0/19_068/0016093, realizovaného v rámci OP VVV.
Topic 9 (Seminar 9) - Realities, intercultural competence + Resources and materials, textbooks, media in teaching
Topic 10 (Seminar 10) - Testing, correction, evaluation, working with error
The syllabus was innovated within the project "Support of undergraduate education of future teachers at Charles University" reg. no. CZ.02.3.68/0.0/0.0/19_068/0016093, implemented within the framework of the OP VVV.