Poslední úprava: Mgr. Věra Hejhalová, Ph.D. (02.02.2023)
Předmět navazuje na předchozí kurz Praktického jazyka I. Jedná se o praktické procvičování vybraných jazykových jevů s velmi stručným úvodním výkladem teorie. V tomto kurzu je věnována pozornost především jevům, které se týkají sloves. Obsahem cvičení je zejména slovesná konjugace a slovesné syntaktické jevy se zaměřením na problematické oblasti, např. užití pomocných sloves v perfektu, tvary silných sloves, slovesné syntaktické vazby, vazby funkčních sloves aj. Součástí semináře jsou rovněž praktická cvičení z překladu. V kurzu dochází nejen k systematizaci morfologie sloves a slovesného lexika, ale také k nácviku komunikativních dovedností se speciálním zřetelem na vybrané slovesné jevy němčiny.
Poslední úprava: Mgr. Věra Hejhalová, Ph.D. (02.02.2023)
The subject is a continuation of the previous course Practical Language I. It is a practical exercise of selected language phenomena with a very brief introductory explanation of the theory. In this course, attention is paid mainly to phenomena related to verbs. The content of the exercise is mainly verb conjugation and verb syntactic phenomena with a focus on problematic areas, e.g. the use of auxiliary verbs in the perfect tense, forms of strong verbs, verb syntactic links, functional verb links, etc. The seminar also includes practical exercises on translation. In the course, there is not only the systematization of the morphology of verbs and the verbal lexicon, but also the training of communicative skills with special attention to selected verb phenomena in German.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: Mgr. Věra Hejhalová, Ph.D. (02.02.2023)
Cílem kurzu je prohloubit jazykové dovednosti studentů 1. ročníku, které bývají velmi rozdílné. Témata jsou stanovena tak, aby na ně mohl navazovat teoretičtější výklad v kurzu Gramatika současné němčiny II, který se koná v 2/ZS. V rámci kurzu studenti jednak tříbí a systematizují své dosavadní znalosti, jednak je prohlubují a dávají do vztahu s vlastní komunikativní kompetencí.
Poslední úprava: Mgr. Věra Hejhalová, Ph.D. (02.02.2023)
The aim of the course is to deepen the language skills of 1st year students, which tend to be very different. The topics are set so that they can be followed up by a more theoretical explanation in the course Grammar of Contemporary German II, which takes place in 2/ZS. As part of the course, students refine and systematize their existing knowledge, deepen it and relate it to their own communicative competence.
Deskriptory -
Poslední úprava: Mgr. Věra Hejhalová, Ph.D. (02.02.2023)
Znám morfologický slovesný systém němčiny a dokáži se v něm orientovat s cílem zlepšit výsledky své komunikace.
Znám specifika tvorby přítomného čas sloves (typy konjugace) a umím své znalosti využít ve vlastní komunikaci.
Orientuji se v problematice slovesných předpon (druhy předpon, jejich chování) a pravidla dokáži využít ve vlastní komunikaci.
Znám specifika zvratných sloves (chování ve větě, rozdíly čj x nj) a dokážu je použít ve vlastní komunikaci.
Znám pravidla tvoření rozkazovacího způsobu a dokáži ho použít ve vlastní komunikaci.
Znám systém německých infinitivů, jejich funkci, tvoření a rozdíly oproti češtině; dokáži je používat ve své komunikaci.
Znám pravidla tvorby německých minulých časů, jejich význam a pragmatické užití, dokáži je používat ve své komunikaci.
Znám německá příčestí, pravidla jejich tvory a jejich funkci v jazyce; dokáži je používat ve své komunikaci.
Znám pravidla tvorby budoucích časů a rozdíly v jejich používání ve srovnání s češtinou; umím je používat ve své komunikaci.
Znám skupinu německých způsobových sloves vč. jejich sémantiky, umím je časovat a ovládám jejich správné postavení ve větě; dokáži je používat ve své komunikaci.
Znám systém konjunktivů v němčině, dokáži ho porovnat se systémem v češtině, zvládám tvorbu a používá konjunktivů ve své komunikaci.
Znám pravidla užití a tvorby trpného roku vč. konkurenčních forem, dokážu trpný rod používat ve své komunikaci.
Znám dostatečnou slovesnou slovní zásobu pro úroveň B1 vč. slovesných vazeb a dokáži slovesa používat ve své produktivní i receptivní komunikaci.
Poslední úprava: Mgr. Věra Hejhalová, Ph.D. (02.02.2023)
I know the morphological verb system of German and can navigate it in order to improve the results of my communication.
I know the specifics of creating the present tense of verbs (types of conjugation) and I can use my knowledge in my own communication.
I am familiar with the issue of verbal prefixes (types of prefixes, their behavior) and I can use the rules in my own communication.
I know the specifics of reflexive verbs (behavior in a sentence, the differences čj x nj) and I can use them in my own communication.
I know the rules for creating the imperative and can use it in my own communication.
I know the system of German infinitives, their function, formation and differences compared to Czech; I can use them in my communication.
I know the rules for creating German past tenses, their meaning and pragmatic use, I can use them in my communication.
I know the German participles, the rules of their creatures and their function in the language; I can use them in my communication.
I know the rules for creating the future tenses and the differences in their use compared to Czech; I can use them in my communication.
I know a group of German modal verbs incl. their semantics, I can time them and control their correct position in the sentence; I can use them in my communication.
I know the system of subjunctives in German, I can compare it with the system in Czech, I can create and use subjunctives in my communication.
I know the rules for using and creating a suffering year incl. competing forms, I can use the passive voice in my communication.
I know sufficient verbal vocabulary for level B1 incl. verb connections and I can use verbs in my productive and receptive communication.
Podmínky zakončení předmětu -
Poslední úprava: Mgr. Věra Hejhalová, Ph.D. (02.02.2023)
Přítomnost na seminářích (max. 3 absence) Aktivní práce na seminářích a plnění dílčích úkolů Závěrečný test (písemná zkouška).
Poslední úprava: Mgr. Věra Hejhalová, Ph.D. (02.02.2023)
Attendance at seminars (max. 3 absences) Active work at seminars and fulfillment of partial tasks Final test (written exam).
Literatura -
Poslední úprava: Mgr. Věra Hejhalová, Ph.D. (02.02.2023)
Základní studijní literatura:
BENEŠOVÁ, Radka. Základy německé morfologie, České Budějovice 1996.
BERGLOVÁ, Eva., FORMÁNKOVÁ, Eva a Miroslav MAŠEK. Moderní gramatika němčiny. Plzeň: Fraus 2002 (nebo novější vydání)
BERGLOVÁ, Eva. Testy k moderní gramatice němčiny, Plzeň: Fraus, 2002.
DREYER, Hilke a Richard SCHMITT. Lehr- und Übungsbuch der deutschen Grammatik. Neubearbeitung. München: Hueber, 2000.
DUDEN Grammatik der deutschen Gegenwartssprache. Mannheim, 2005.
ENGEL, Ulrich. Deutsche Grammatik. Heidelberg, 1991.
FLÄMIG, Walter. Grammatik des Deutschen. Berlin, 1991.
HALL, Karin a Barbara SCHEINER. Übungsgrammatik für Fortgeschrittene. München: Hueber, 2001.
HELBIG, Gerhard a Joachim BUSCHA. Deutsche Grammatik. Ein Handbuch für den Ausländerunterricht.Leipzig, 1996.
HELBIG, Gerhard a Joachim. BUSCHA. Übungsgrammatik Deutsch. Leipzig: Langenscheidt, 1998 (nebo novější vydání)
ŠEMELÍK, Martin/ KLOUDOVÁ, Věra a kol (2019): Deutsche Grammatik: Ein Übungsbuch für Fortgeschrittene. Praha: Karolinum.
ŠEMELÍK, Martin/KLOUDOVÁ, Věra/DOVALIL, Vít/ VACHKOVÁ, Marie/DOLEŽAL, Jiří (2019): Deutsche Grammatik: eine Text- und Aufgabensammlung für Fortgeschrittene. Prag: Karls-Universität, Karolinum Verlag.
BUSCHA, Joachim a Irene Zoch. Der Infinitiv. Leipzig, 1988.
EISENBERG, Peter. Grundriss der deutschen Grammatik. Bd. 2: Der Satz. Stuttgart, 1996.
HENTSCHEL, Elke a Harald WEYDT. Handbuch der deutschen Grammatik. Berlin, 1994.
Institut für Deutsche Sprache. Grammis, das grammatische Informationssystem des IdS. Dostupné z: http://hypermedia.ids-mannheim.de
Poslední úprava: Mgr. Věra Hejhalová, Ph.D. (02.02.2023)
Basic study literature:
BENEŠOVÁ, Radka. Základy německé morfologie, České Budějovice 1996.
BERGLOVÁ, Eva., FORMÁNKOVÁ, Eva a Miroslav MAŠEK. Moderní gramatika němčiny. Plzeň: Fraus 2002 (nebo novější vydání)
BERGLOVÁ, Eva. Testy k moderní gramatice němčiny, Plzeň: Fraus, 2002.
DREYER, Hilke a Richard SCHMITT. Lehr- und Übungsbuch der deutschen Grammatik. Neubearbeitung. München: Hueber, 2000.
DUDEN Grammatik der deutschen Gegenwartssprache. Mannheim, 2005.
ENGEL, Ulrich. Deutsche Grammatik. Heidelberg, 1991.
FLÄMIG, Walter. Grammatik des Deutschen. Berlin, 1991.
HALL, Karin a Barbara SCHEINER. Übungsgrammatik für Fortgeschrittene. München: Hueber, 2001.
HELBIG, Gerhard a Joachim BUSCHA. Deutsche Grammatik. Ein Handbuch für den Ausländerunterricht.Leipzig, 1996.
HELBIG, Gerhard a Joachim. BUSCHA. Übungsgrammatik Deutsch. Leipzig: Langenscheidt, 1998 (nebo novější vydání)
ŠEMELÍK, Martin/ KLOUDOVÁ, Věra a kol (2019): Deutsche Grammatik: Ein Übungsbuch für Fortgeschrittene. Praha: Karolinum.
ŠEMELÍK, Martin/KLOUDOVÁ, Věra/DOVALIL, Vít/ VACHKOVÁ, Marie/DOLEŽAL, Jiří (2019): Deutsche Grammatik: eine Text- und Aufgabensammlung für Fortgeschrittene. Prag: Karls-Universität, Karolinum Verlag.
BUSCHA, Joachim a Irene Zoch. Der Infinitiv. Leipzig, 1988.
EISENBERG, Peter. Grundriss der deutschen Grammatik. Bd. 2: Der Satz. Stuttgart, 1996.
HENTSCHEL, Elke a Harald WEYDT. Handbuch der deutschen Grammatik. Berlin, 1994.
Institut für Deutsche Sprache. Grammis, das grammatische Informationssystem des IdS. Dostupné z: http://hypermedia.ids-mannheim.de
Metody výuky -
Poslední úprava: Mgr. Věra Hejhalová, Ph.D. (02.02.2023)
Seminární diskuse, cvičení.
Poslední úprava: Mgr. Věra Hejhalová, Ph.D. (02.02.2023)
Seminar discussions, exercises.
Požadavky ke zkoušce -
Poslední úprava: Mgr. Věra Hejhalová, Ph.D. (21.09.2022)
Splnění podmínek semináře + písemný test s hodnocením min. 70 %
Poslední úprava: Mgr. Věra Hejhalová, Ph.D. (21.09.2022)
Meeting the conditions of the seminar + written test with an assessment of min. 70%
Sylabus -
Poslední úprava: Mgr. Věra Hejhalová, Ph.D. (09.02.2023)
1. Přítomný čas sloves (typy konjugace, nácvik na konkrétním jazykovém materiálu, procvičování a obohacování slovní zásoby o nejběžnější slovesa) + způsobová slovesa
2. Slovesa s předponami (druhy předpon, jejich chování, konkrétní nácvik a automatizace jejich používání; rozšiřování slovní zásoby a předponová slovesa)
3. Zvratná slovesa (chování ve větě, nácvik, zdůraznění kontrastivního aspektu němčina X čeština a shod a rozdílů těchto jazyků)
4. Rozkazovací způsob (způsob tvoření, slovosled, rozšíření slovní zásoby, procvičování, rozdíly mezi češinou a němčinou v tvoření imperative)
5. Infinitiv (rozdíly v infinitivech mezi němčinou a češtinou, způsob tvoření, praktický nácvik tvoření a využití infinitivů v různých jazykových konstrukcích)
6. Préteritum (způsob tvoření, rozšíření a sjednocení slovní zásoby, nácvik) + způsobová slovesa
7. Příčestí (způsob tvoření, druhy použití příčestí v němčině, kontrastivní aspect, praktický nácvik), Perfektum a Plusquamperfektum (způsob tvoření a využití těchto časů v konkrétních kontextech, obohacení slovní zásoby a praktické dovednosti mluvit v minulém čase)
8. Příčestí, Perfektum, Plusquamperfektum u způsobových sloves, Ersatzinfinitiv
9. Futurum (druhy, způsoby tvoření, porovnání systému futura v němčině a češtině)
10. Konjunktiv II (porovnání sytému konjunktivů v němčině a češtině, funkce, způsob tvoření, praktický nácvik navázaný na konkrétní pragmatické situace)
11. Konjunktiv I (porovnání sytému konjunktivů v němčině a češtině, funkce, způsob tvoření, praktický nácvik navázaný na konkrétní pragmatické situace)
12. Trpný rod (způsob tvoření, syntax, automatizace používání, procvičování; konkurenční formy pasiva v přehledu a základním užití)
0. Vazby sloves (rozšíření slovní zásoby o pevná rekční syntagmata, automatizace nabyté slovní zásoby, procvičování) - samostudium na základě dodaných seznamů předložek
Poslední úprava: Mgr. Věra Hejhalová, Ph.D. (09.02.2023)
1. Present tense of verbs (types of conjugation, practising on concrete language material, practising and enriching vocabulary with the most common verbs) + manner verbs
2. Verbs with prefixes (types of prefixes, their behaviour, specific practice and automation of their use; vocabulary expansion and prefix verbs)
3. Reversal verbs (sentence behaviour, practice, emphasising the contrastive aspect of German X Czech and the similarities and differences between these languages)
4. The imperative (method of formation, word order, vocabulary expansion, practice, differences between Czech and German in forming the imperative)
5. infinitive (differences in infinitives between German and Czech, method of formation, practice in forming and using infinitives in different language constructions)
6. Préteritum (method of formation, expansion and unification of vocabulary, practice) + manner verbs
7. Prepositions (method of formation, types of use of prepositions in German, contrastive aspect, practical practice), Perfektum and Plusquamperfektum (method of formation and use of these tenses in specific contexts, enrichment of vocabulary and practical skills of speaking in the past tense)
8. Prepositions, Perfektum, Plusquamperfektum in manner verbs, Ersatzinfinitive
9. Futurum (types, ways of formation, comparison of the futur system in German and Czech)
10. Subjunctive II (comparison of the subjunctive system in German and Czech, functions, ways of forming, practical practice linked to specific pragmatic situations)
11. Subjunctive I (comparison of the subjunctive system in German and Czech, function, method of formation, practical practice linked to specific pragmatic situations)
12. The passive voice (method of formation, syntax, automation of use, practice; competing forms of the passive in overview and basic usage)
0. Verb conjugations (expansion of vocabulary with fixed recourse syntagms, automation of acquired vocabulary, practice) - self-study on the basis of provided lists of prepositions