PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Aktivizační metody v praxi - ADE110088
Anglický název: Activation methods in practice
Zajišťuje: Ústav germánských studií (21-UGS)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2022 do 2023
Semestr: letní
Body: 0
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/2, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: Mgr. Věra Hejhalová, Ph.D.
Prerekvizity : ADE110079
Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: Mgr. Věra Hejhalová, Ph.D. (31.05.2023)
Tento předmět navazuje praxí na teoretičtěji zaměřený předmět vyučovaný v zimním semestru a umožňuje tak studentům absolvujícím tento předmět vyzkoušet nabyté znalosti a dovednosti v praxi. V rámci praktického výcviku na středních školách dostanou studující možnost observovat vyučující speciálně vybrané pro jejich uplatňování aktivizačních metod ve výuce. U každé/ho vyučující/ho bude mít student po observacích možnost připravit a vést výuku za použití aktivizačních metod. Ke svému výstupu dostane zpětnou vazbu. Předmět tak umožňuje ještě prohloubit a prakticky vyzkoušet metody, které byly předměty výuky v ZS.

Cíl předmětu
Poslední úprava: Mgr. Štěpán Zbytovský, Ph.D. (23.05.2023)

Cílem předmětu je umožnit studentů, kteří absolvovali v ZS předmět Aktivizační metody ve výuce, aby si své nabyté vědomosti a dovednosti odzkoušeli v reálné výuce a byli schopni na malém vzorku observovaných a odučených hodin vyhodnotit efektivitu aktivizačních metod ve výuce a svou schopnost aplikovat tyto metody a pracovat s nimi v reálné třídě.

Deskriptory
Poslední úprava: Mgr. Štěpán Zbytovský, Ph.D. (23.05.2023)

Student absolvující tento předmět bude mít následující znalosti, schopnosti a bude způsobilý k následujícím činnostem: 

  •  student zná různé druhy aktivizačních metod, dokáže je charakterizovat a volit z nich takové, které jsou adekvátní a využitelné v dané výukové situaci
  • student jako budoucí učitel dokáže využít různé aktivizační metody k rozvoji vnitřní motivace svých žáků a také v různých fázích vyučovacího procesu (pro diagnostiku stavu i pokroku vědomostí a dovedností, pro oživení a zpestření výkladu i pro opakování)
  • student dokáže obousměrně propojovat metodu s látkou, tj. vyhodnotit vhodnost (a následně naplánovat, vypracovat a realizovat) zvolené aktivizační metody pro stanovenou látku (vím, co budu učit a dokážu pro to vybrat vhodnou metodu); resp. dokáže navrhnout a vyhodnotit, které výukové obsahy jsou vhodné pro prezentaci a realizaci za pomoci kterých aktivizačních metod (vím, které metody existují, a dokážu si pod každou z nich představit její využitelnost pro konkrétní obsahy)
  • disponuje schopností evaluace a kritického zhodnocení realizované výuky s cílem vyhodnotit míru dosažení cíle a vhodnosti užité metody v dané výukové situaci 
  • student dokáže připravit výukovou hodinu za využití aktivizačních metod a podlé svého plánu ji realizovat, vč. zvážení výběru vhodných metod vzhledem k obsahu hodiny i charakteru skupiny, kterou zná z předchozích observací.
  • student dokáže reflektovat vlastní výkon především s ohledem na využité aktivizační metody, dokáže ho zhodnotit a navrhnout zlepšení
  • student dokáže reflektovat vhodnost využitých aktivizačních metod a jejich vliv na průběh výuky
Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. Štěpán Zbytovský, Ph.D. (23.05.2023)

Účast na úvodním a závěrečném semináři na FF UK.

Účast na naplánovaných observacích a vyhotovení záznamu z těchto observací.

Příprava a vedení tří výukových jednotek se speciálním zřetelem na aplikaci aktivizačních metod.

Zpracování výukového plánu s metodickým komentářem pro všechny vyučované hodiny.

Poskytnutí zpětné vazby ostatním účastníkům předmětu.

Zpracování závěrečné reflexe z této praxe a odevzdání všech materiálů přes systém Mahara.

Literatura
Poslední úprava: Mgr. Věra Hejhalová, Ph.D. (03.02.2022)

SIEGLOVÁ, Dagmar. Konec školní nudy: didaktické metody pro 21. století. Praha: Grada, 2019. ISBN 978-80-271-2254-7.

MISSEYANNI, Anastasia, Miltiadis D. LYTRAS, Paraskevi PAPADOPOULOU a Christina MAROULI. Active learning strategies in higher education: teaching for leadership, innovation, and creativity. Bingley, UK: Emerald Publishing, 2018. ISBN 978-1-78714-488-0.

LACINA, Lubor, Petr ROZMAHEL a Jitka KOMINÁCKÁ. Příručka mentoringu: posilování mentorských kapacit pedagogů. Brno: Barrister & Principal, 2016. ISBN 978-80-7485-067-7.

RODOVÁ, Veronika. Dramatická výchova ve službách dějepisu: vzdělávací potenciál tematické kooperativní výuky. Brno: Masarykova univerzita, 2014. ISBN 978-80-210-7593-1.

SITNÁ, Dagmar. Metody aktivního vyučování: spolupráce žáků ve skupinách. 2. vyd. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0404-6.

BALVÍN, Jaroslav. Pedagogika, andragogika a multikulturalita. Praha: Hnutí R v nakl. Radix, 2012. ISBN 978-80-86798-07-3.

GILLERNOVÁ, Ilona a Lenka KREJČOVÁ. Sociální dovednosti ve škole. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3472-9.

ZORMANOVÁ, Lucie. Výukové metody v pedagogice: tradiční a inovativní metody, transmisivní a konstruktivistické pojetí výuky, klasifikace výukových metod. Praha: Grada, 2012. Pedagogika. ISBN 978-80-247-4100-0.

KOTRBA, Tomáš a Lubor LACINA. Aktivizační metody ve výuce: příručka moderního pedagoga. 2., přeprac. a dopl. vyd. Brno: Barrister & Principal, 2011. ISBN 978-80-87474-34-1.

PECINA, Pavel a Lucie ZORMANOVÁ. Metody a formy aktivní práce žáků v teorii a praxi. Brno: Masarykova univerzita, 2009. Spisy Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity. ISBN 978-80-210-4834-8.

GRECMANOVÁ, Helena a Eva URBANOVSKÁ. Aktivizační metody ve výuce, prostředek ŠVP. Olomouc: Hanex, 2007. ISBN 978-8085783-73-5.

KOTRBA, Tomáš a Lubor LACINA. Praktické využití aktivizačních metod ve výuce. Brno: Společnost pro odbornou literaturu - Barrister & Principal, 2007. ISBN 978-80-87029-12-1.

ZAOROB, Maria Lucia a Elizabeth CHIN. Games for grammar practice: a resource book of grammar games and interactive activities. Cambridge: Cambridge University Press, 2007. Cambridge copy collection. ISBN 978-0-521-66342-7.

CRAWFORD, Alan. Teaching and learning strategies for the thinking classroom. New York, N.Y.: International Debate Education Association, [2005]. ISBN 1-932716-11-4.

MAŇÁK, Josef a Vlastimil ŠVEC. Výukové metody [online]. Brno: Paido, 2003 [cit. 2020-01-19]. Edice pedagogické literatury. ISBN 80-7315-039-5. Dostupné z: http://alephuk.cuni.cz/CKIS-28.html

O'DELL, Felicity a Katie HEAD. Games for vocabulary practice: interactive vocabulary activities for all levels. Cambridge: Cambridge University Press, 2003. Cambridge copy collection. ISBN 978-0-521-00651-4.

MAŇÁK, Josef. Stručný nástin metodiky tvořivé práce ve škole. Brno: Paido, 2001. Edice pedagogické literatury. ISBN 80-7315-002-6.

GRECMANOVÁ, Helena, Eva URBANOVSKÁ a Petr NOVOTNÝ. Podporujeme aktivní myšlení a samostatné učení žáků. Olomouc: Hanex, 2000. Edukace. ISBN 80-85783-28-2.

RÜSCHOFF, Bernd a Dieter WOLFF. Fremdsprachenlernen in der Wissensgesellschaft: zum Einsatz der neuen Technologien in Schule und Unterricht. Ismaning: Max Hueber Verlag, c1999. Forum Sprache. ISBN 3-19-006627-2.

MAŇÁK, Josef. Rozvoj aktivity, samostatnosti a tvořivosti žáků. Brno: Masarykova univerzita, 1998. Spisy Masarykovy univerzity v Brně. Pedagogická fakulta. ISBN 80-210-1880-1.

SILBERMAN, Mel a Karen LAWSONOVÁ. 101 metod pro aktivní výcvik a vyučování: osvědčené způsoby efektivního vyučování. Praha: Portál, 1997. Pedagogická praxe. ISBN 80-7178-124-X.

RINVOLUCRI, Mario a Paul DAVIS. More grammar games: cognitive, affective, and movement activities for EFL students. Cambridge [England]: Cambridge University Press, 1995. ISBN 0-521-46630-X. Dostupné také z: http://www.loc.gov/catdir/description/cam026/95008448.html

GUDJONS, Herbert. Handlungsorientiert lehren und lernen: Schüleraktivierung - Selbsttätigkeit - Projektarbeit. 3. neubearb. u. erw. Aufl. Bad Heilbrunn: Klinkhardt, 1992. Erziehen und Unterrichten in der Schule. ISBN 3-7815-0694-0.

HORÁK, František. Aktivizující didaktické metody. Olomouc: Univerzita Palackého, 1991. ISBN 80-7067-003-7.

JANKOVCOVÁ, Marie, Jiří PRŮCHA a Jiří KOUDELA. Aktivizující metody v pedagogické praxi středních škol. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1989. Pedagogická teorie a praxe. ISBN 80-04-23209-4.

GREENALL, Simon. Language games and activities. London: Hulton Educational Publications, 1984. ISBN 0-7175-1272-X.

CARRIER, Michael. Games and activities for the language learner. London: Harrap, 1980. Take 5. ISBN 0-245-53630-2.

SPENSER, Dwight. Word games in English. New York: Regents Publishing Company, c1976. ISBN 0-88345-252-9.

SKALKOVÁ, Jarmila. Aktivita žáků ve vyučování. 2. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1974. Pedagogická teorie a praxe.

BENEŠ, Eduard. Aktivizace žáků při vyučování cizím jazykům: na materiále německého jazyka. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1965. Na pomoc učiteli.

JELÍNEK, Jaroslav. Aktivita ve vyučování českému jazyku. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1965. Pomocné knihy pro učitele.

Metody výuky
Poslední úprava: Mgr. Věra Hejhalová, Ph.D. (03.02.2022)

Praktická výuka formou observací/náslechů ve výuce.

Praktická výuka formou vlastních výstupů ve výuce (vedení hodin).

Vyhodnocení vlastních výstupů formou pohospitačních rozborů a závěrečného kolokvia.

Reflexe observací a vlastních výstupů.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: Mgr. Věra Hejhalová, Ph.D. (03.02.2022)

Absolvování všech observací i vlastních výstupů.

Odevzdání všech požadovaných materiálů.

Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Věra Hejhalová, Ph.D. (24.05.2023)
  1. 2h - úvodní seminář na FF
  2. 3x3h náslechů u 3 spolupracujících učitelů 
    (nebo adekvátní počet u jednoho vyučujícího)
  3. 3x2h rozboru po náslechu s každým vyučujícím
  4. příprava vlastních výstupů
  5. 3x1h vlastního výstupu (u 3 učitelů) nebo 1x3h u jednoho vyučujícího 
  6. 3x1h rozboru po vlastním výstupu s vyučující(m), didaktikem a spolužáky
  7. 3h závěrečné kolokvium na FF ke sdílení zkušeností z praxe (na FF).

Úvodní seminář na FF proběhne vzhledem k aktuálním vládním opatřením v Zoomu v prvním týdnu semestru (termín a čas bude určen po vzájemné domluvě všech přihlášených studentů).

Termíny observací a vlastních výstupů budou stanoveny podle studijního zaměření přihlášených studentů a po domluvě s vyučujícími během semestru.

Závěrečné kolokvium proběhne v závislosti na situaci buď prezenčně na FF UK nebo distančně v Zoomu po absolvování všech observací a výstupů.

Předmět je nabízen studentům v rámci projektu „Podpora pregraduálního vzdělávání budoucích učitelů na UK“ reg. č. CZ.02.3.68/0.0/0.0/19_068/0016093, realizovaného v rámci OP VVV. 

https://opvvv.msmt.cz/media/msmt/uploads/OP_VVV/Pravidla_pro_publicitu/logolinky/Logolink_OP_VVV_hor_barva_cz.jpg 

Studijní opory
Poslední úprava: Mgr. Štěpán Zbytovský, Ph.D. (23.05.2023)

LMS Moodle k předmětu Aktivizační metody ve výuce: https://dl2.cuni.cz/course/view.php?id=2953

Systém pro tvoření portfolia Mahara

Vstupní požadavky
Poslední úprava: Mgr. Štěpán Zbytovský, Ph.D. (23.05.2023)

Znalosti z předmětu Aktivizační metody ve výuce. 

Požadavky k zápisu
Poslední úprava: Mgr. Štěpán Zbytovský, Ph.D. (23.05.2023)

Úspěšně absolvovaný předmět Aktivizační metody ve výuce (ADE110079)

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK