|
|
|
||
Poslední úprava: Mgr. Věra Hejhalová, Ph.D. (31.05.2023)
|
|
||
Poslední úprava: Mgr. Štěpán Zbytovský, Ph.D. (23.05.2023)
Cílem předmětu je umožnit studentů, kteří absolvovali v ZS předmět Aktivizační metody ve výuce, aby si své nabyté vědomosti a dovednosti odzkoušeli v reálné výuce a byli schopni na malém vzorku observovaných a odučených hodin vyhodnotit efektivitu aktivizačních metod ve výuce a svou schopnost aplikovat tyto metody a pracovat s nimi v reálné třídě. |
|
||
Poslední úprava: Mgr. Štěpán Zbytovský, Ph.D. (23.05.2023)
Student absolvující tento předmět bude mít následující znalosti, schopnosti a bude způsobilý k následujícím činnostem:
|
|
||
Poslední úprava: Mgr. Štěpán Zbytovský, Ph.D. (23.05.2023)
Účast na úvodním a závěrečném semináři na FF UK. Účast na naplánovaných observacích a vyhotovení záznamu z těchto observací. Příprava a vedení tří výukových jednotek se speciálním zřetelem na aplikaci aktivizačních metod. Zpracování výukového plánu s metodickým komentářem pro všechny vyučované hodiny. Poskytnutí zpětné vazby ostatním účastníkům předmětu. Zpracování závěrečné reflexe z této praxe a odevzdání všech materiálů přes systém Mahara. |
|
||
Poslední úprava: Mgr. Věra Hejhalová, Ph.D. (03.02.2022)
SIEGLOVÁ, Dagmar. Konec školní nudy: didaktické metody pro 21. století. Praha: Grada, 2019. ISBN 978-80-271-2254-7. MISSEYANNI, Anastasia, Miltiadis D. LYTRAS, Paraskevi PAPADOPOULOU a Christina MAROULI. Active learning strategies in higher education: teaching for leadership, innovation, and creativity. Bingley, UK: Emerald Publishing, 2018. ISBN 978-1-78714-488-0. LACINA, Lubor, Petr ROZMAHEL a Jitka KOMINÁCKÁ. Příručka mentoringu: posilování mentorských kapacit pedagogů. Brno: Barrister & Principal, 2016. ISBN 978-80-7485-067-7. RODOVÁ, Veronika. Dramatická výchova ve službách dějepisu: vzdělávací potenciál tematické kooperativní výuky. Brno: Masarykova univerzita, 2014. ISBN 978-80-210-7593-1. SITNÁ, Dagmar. Metody aktivního vyučování: spolupráce žáků ve skupinách. 2. vyd. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0404-6. BALVÍN, Jaroslav. Pedagogika, andragogika a multikulturalita. Praha: Hnutí R v nakl. Radix, 2012. ISBN 978-80-86798-07-3. GILLERNOVÁ, Ilona a Lenka KREJČOVÁ. Sociální dovednosti ve škole. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3472-9. ZORMANOVÁ, Lucie. Výukové metody v pedagogice: tradiční a inovativní metody, transmisivní a konstruktivistické pojetí výuky, klasifikace výukových metod. Praha: Grada, 2012. Pedagogika. ISBN 978-80-247-4100-0. KOTRBA, Tomáš a Lubor LACINA. Aktivizační metody ve výuce: příručka moderního pedagoga. 2., přeprac. a dopl. vyd. Brno: Barrister & Principal, 2011. ISBN 978-80-87474-34-1. PECINA, Pavel a Lucie ZORMANOVÁ. Metody a formy aktivní práce žáků v teorii a praxi. Brno: Masarykova univerzita, 2009. Spisy Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity. ISBN 978-80-210-4834-8. GRECMANOVÁ, Helena a Eva URBANOVSKÁ. Aktivizační metody ve výuce, prostředek ŠVP. Olomouc: Hanex, 2007. ISBN 978-8085783-73-5. KOTRBA, Tomáš a Lubor LACINA. Praktické využití aktivizačních metod ve výuce. Brno: Společnost pro odbornou literaturu - Barrister & Principal, 2007. ISBN 978-80-87029-12-1. ZAOROB, Maria Lucia a Elizabeth CHIN. Games for grammar practice: a resource book of grammar games and interactive activities. Cambridge: Cambridge University Press, 2007. Cambridge copy collection. ISBN 978-0-521-66342-7. CRAWFORD, Alan. Teaching and learning strategies for the thinking classroom. New York, N.Y.: International Debate Education Association, [2005]. ISBN 1-932716-11-4. MAŇÁK, Josef a Vlastimil ŠVEC. Výukové metody [online]. Brno: Paido, 2003 [cit. 2020-01-19]. Edice pedagogické literatury. ISBN 80-7315-039-5. Dostupné z: http://alephuk.cuni.cz/CKIS-28.html O'DELL, Felicity a Katie HEAD. Games for vocabulary practice: interactive vocabulary activities for all levels. Cambridge: Cambridge University Press, 2003. Cambridge copy collection. ISBN 978-0-521-00651-4. MAŇÁK, Josef. Stručný nástin metodiky tvořivé práce ve škole. Brno: Paido, 2001. Edice pedagogické literatury. ISBN 80-7315-002-6. GRECMANOVÁ, Helena, Eva URBANOVSKÁ a Petr NOVOTNÝ. Podporujeme aktivní myšlení a samostatné učení žáků. Olomouc: Hanex, 2000. Edukace. ISBN 80-85783-28-2. RÜSCHOFF, Bernd a Dieter WOLFF. Fremdsprachenlernen in der Wissensgesellschaft: zum Einsatz der neuen Technologien in Schule und Unterricht. Ismaning: Max Hueber Verlag, c1999. Forum Sprache. ISBN 3-19-006627-2. MAŇÁK, Josef. Rozvoj aktivity, samostatnosti a tvořivosti žáků. Brno: Masarykova univerzita, 1998. Spisy Masarykovy univerzity v Brně. Pedagogická fakulta. ISBN 80-210-1880-1. SILBERMAN, Mel a Karen LAWSONOVÁ. 101 metod pro aktivní výcvik a vyučování: osvědčené způsoby efektivního vyučování. Praha: Portál, 1997. Pedagogická praxe. ISBN 80-7178-124-X. RINVOLUCRI, Mario a Paul DAVIS. More grammar games: cognitive, affective, and movement activities for EFL students. Cambridge [England]: Cambridge University Press, 1995. ISBN 0-521-46630-X. Dostupné také z: http://www.loc.gov/catdir/description/cam026/95008448.html GUDJONS, Herbert. Handlungsorientiert lehren und lernen: Schüleraktivierung - Selbsttätigkeit - Projektarbeit. 3. neubearb. u. erw. Aufl. Bad Heilbrunn: Klinkhardt, 1992. Erziehen und Unterrichten in der Schule. ISBN 3-7815-0694-0. HORÁK, František. Aktivizující didaktické metody. Olomouc: Univerzita Palackého, 1991. ISBN 80-7067-003-7. JANKOVCOVÁ, Marie, Jiří PRŮCHA a Jiří KOUDELA. Aktivizující metody v pedagogické praxi středních škol. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1989. Pedagogická teorie a praxe. ISBN 80-04-23209-4. GREENALL, Simon. Language games and activities. London: Hulton Educational Publications, 1984. ISBN 0-7175-1272-X. CARRIER, Michael. Games and activities for the language learner. London: Harrap, 1980. Take 5. ISBN 0-245-53630-2. SPENSER, Dwight. Word games in English. New York: Regents Publishing Company, c1976. ISBN 0-88345-252-9. SKALKOVÁ, Jarmila. Aktivita žáků ve vyučování. 2. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1974. Pedagogická teorie a praxe. BENEŠ, Eduard. Aktivizace žáků při vyučování cizím jazykům: na materiále německého jazyka. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1965. Na pomoc učiteli. JELÍNEK, Jaroslav. Aktivita ve vyučování českému jazyku. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1965. Pomocné knihy pro učitele. |
|
||
Poslední úprava: Mgr. Věra Hejhalová, Ph.D. (03.02.2022)
Praktická výuka formou observací/náslechů ve výuce. Praktická výuka formou vlastních výstupů ve výuce (vedení hodin). Vyhodnocení vlastních výstupů formou pohospitačních rozborů a závěrečného kolokvia. Reflexe observací a vlastních výstupů. |
|
||
Poslední úprava: Mgr. Věra Hejhalová, Ph.D. (03.02.2022)
Absolvování všech observací i vlastních výstupů. Odevzdání všech požadovaných materiálů. |
|
||
Poslední úprava: Mgr. Věra Hejhalová, Ph.D. (24.05.2023)
Úvodní seminář na FF proběhne vzhledem k aktuálním vládním opatřením v Zoomu v prvním týdnu semestru (termín a čas bude určen po vzájemné domluvě všech přihlášených studentů). Termíny observací a vlastních výstupů budou stanoveny podle studijního zaměření přihlášených studentů a po domluvě s vyučujícími během semestru. Závěrečné kolokvium proběhne v závislosti na situaci buď prezenčně na FF UK nebo distančně v Zoomu po absolvování všech observací a výstupů. Předmět je nabízen studentům v rámci projektu „Podpora pregraduálního vzdělávání budoucích učitelů na UK“ reg. č. CZ.02.3.68/0.0/0.0/19_068/0016093, realizovaného v rámci OP VVV. |
|
||
Poslední úprava: Mgr. Štěpán Zbytovský, Ph.D. (23.05.2023)
LMS Moodle k předmětu Aktivizační metody ve výuce: https://dl2.cuni.cz/course/view.php?id=2953 Systém pro tvoření portfolia Mahara |
|
||
Poslední úprava: Mgr. Štěpán Zbytovský, Ph.D. (23.05.2023)
Znalosti z předmětu Aktivizační metody ve výuce. |
|
||
Poslední úprava: Mgr. Štěpán Zbytovský, Ph.D. (23.05.2023)
Úspěšně absolvovaný předmět Aktivizační metody ve výuce (ADE110079) |