PředmětyPředměty(verze: 962)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
PVS/VS Úvod do neurolingvistiky II - ACN300340
Anglický název: PVS/VS Introduction to Neurolinguistics II
Zajišťuje: Ústav bohemistiky pro cizince a komunikaci neslyšících (21-UBN)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: letní
Body: 0
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/2, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Je zajišťováno předmětem: ABO500348
Garant: Mgr. Olga Stehlíková, DiS., Ph.D.
Prerekvizity : ACN300339
Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Kurz představuje rozvinutí zásadních témat ve studiu vztahů jazykových a mozkových struktur, s důrazem na jejich možná narušení a jazykové projevy těchto poruch.
Studenti by měli získat podrobnější informace o neurologických korelátech jazykového zpracovávání, neurolingvistickém výzkumu mozku, technikách a metodách neurolingvistické práce a zejména orientaci v aktuálních tématech a problémech neurolingvistického bádání ve světě, v podobě blokových seminářů na vypsané téma. U tohoto předmětu je možný opakovaný zápis předmětu podle čl. 9 Pravidel pro organizaci studia na FF UK v Praze, která byla schválena AS FF UK v Praze dne 13. 5. 2010 a AS UK v Praze dne 28. 5. 2010 s účinností od prvního dne akademického roku 2010/2011.
Poslední úprava: Hudáková Andrea, Mgr., Ph.D. (30.01.2012)
Cíl předmětu

Kurz navazující na Úvod do neurolingvistiky I., resp. na Úvod do studia jaz. poruch/ Základy neurolingvistky.

Poslední úprava: Hudáková Andrea, Mgr., Ph.D. (30.01.2012)
Literatura

Základní literatura:

Ahlsén, E. (2006). Introduction to Neurolinguistics. Amsterdam: John Benjamins.

(dostupné zde:

http://books.google.com/books?id=ziC_Dbl4KnIC&printsec=frontcover&dq=Introduction+to+Neurolinguistics.&hl=cs&ei=ZhhmTq34Nur74QS7oOisCg&sa=X&oi=book_result&ct=result&resnum=1&ved=0CCoQ6AEwAA#v=onepage&q&f=false)

 

Faust, M. (ed.) (2011). The Handbook of the Neuropsychology of Language. Blackwell Wiley.

 

Ball, M. J., Perkins, M. R. et al. (eds.) (2008). The Handbook of Clinical Linguistics. Blackwell Wiley.

(dostupné zde: http://www.google.com/books?hl=cs&lr=&id=DiupdYBNe0IC&oi=fnd&pg=PR5&dq=The+Handbook+of+Clinical+Linguistics&ots=fk7v2TPkYp&sig=X6FczL7oarnd_07L5KEqSG56FNU#v=onepage&q&f=false)

 

L.F. Koziol, D.E. Budding (2009). Subcortical Structures and Cognition. New York: Springer.

(dostupné zde:

http://books.google.com/books?id=jS59vnrIbIIC&printsec=frontcover&dq=Subcortical+Structures+and+Cognition&hl=cs&ei=LBdmTsCFK-mh4gSVvsiLCg&sa=X&oi=book_result&ct=result&resnum=1&ved=0CCoQ6AEwAA#v=onepage&q&f=false)

 

Klein, W. (2008). Time to Speak.Michigan: Language Learning Research Club.

(dostupné zde:

http://books.google.com/books?id=13AINj17VVkC&printsec=frontcover&dq=Time+to+Speak.+Cognitive+and+Neural+Prerequisites&hl=cs&ei=qRdmTvjPNtPT4QS38u3SCg&sa=X&oi=book_result&ct=result&resnum=1&ved=0CC0Q6AEwAA#v=onepage&q&f=false)

 

Hoff, E., Shatz, M. (eds.) Blackwell Handbook of Language Development. Blackwell Wiley.

(dostupné zde:

http://books.google.com/books?id=PCy6c9hIL5YC&printsec=frontcover&dq=Blackwell+Handbook+of+Language+Development&hl=cs&ei=IhhmTriEAq_U4QSyorWWCg&sa=X&oi=book_result&ct=result&resnum=1&ved=0CC0Q6AEwAA#v=onepage&q&f=false)

 

Podrobný seznam literatury bude dostupný na SIS včetně přiložených studií.

Poslední úprava: Hudáková Andrea, Mgr., Ph.D. (30.01.2012)
Požadavky ke zkoušce

Samostatně v PPT prezentovaný referát na zvolené téma o vybrané studii/článku. Úspěšné splnění závěrečného písemného testu.

Poslední úprava: Hudáková Andrea, Mgr., Ph.D. (30.01.2012)
Sylabus

Neuronální koreláty pro: •Figurativní jazyk •Vnitřní řeč •Znakový jazyk •Čtení, psaní •Bilingvismus a multilingvismus •Akvizici jazyka •Evoluci jazyka •Jednotlivé jazykové roviny a procesy •Specifické jazykové poruchy •ostatní kognitivní domény a jejich poruchy (pozornost, paměť, demence, psychické a mentální poruchy) •Některých slovních tříd a gramatických kategorií (jména a jejich sémantické atributy, slovesa a čas)
Kromě toho rozšíření látky z min. kurzu: -Speciální problémy lateralizace -Speciální problémy afázií -Speciální problémy zobrazování •Speciální problémy  komprehenze a produkce orálního jazyka Plasticita mozku Zpracování čísel a číselných pojmů Language fiber tracts

Poslední úprava: Stehlíková Olga, Mgr., DiS., Ph.D. (11.02.2013)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK