PředmětyPředměty(verze: 970)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Akademické čtení anglických textů o znakových jazycích - ACN104000
Anglický název: Reading Academic Papers about Sign Languages in English
Zajišťuje: Ústav bohemistiky pro cizince a komunikaci neslyšících (21-UBN)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2023 do 2024
Semestr: letní
Body: 0
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/2, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: Mgr. Lenka Okrouhlíková, Ph.D.
Je neslučitelnost pro: ACN350365
Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Řízená reflexe četby odborných anglojazyčných textů z oblasti lingvistiky (nejen) znakových jazyků.

Předmět je součástí specializačního Modulu 4: Lingvistika znakových jazyků.
Poslední úprava: Hudáková Andrea, Mgr., Ph.D. (03.02.2023)
Cíl předmětu

Cílem kurzu je jednak seznámení s aktuálními teoreticko-metodologickými problémy lingvistiky znakových jazyků, jednak zlepšení praktických dovedností v recepci anglojazyčných odborných textů.

Poslední úprava: Hudáková Andrea, Mgr., Ph.D. (09.02.2022)
Podmínky zakončení předmětu

Pravidelná účast (max. 3 absence), četba zadaných textů a diskuse nad nimi.

Poslední úprava: Vinš Ondřej, Mgr. (02.02.2023)
Literatura

Výběr textů (orientační, bude doplňován a upřesňován v průběhu semináře):

Sumer, B., Grabitz, C., & Küntay, A. (2017). Early produced signs are iconic: Evidence from Turkish Sign Language. In G. Gunzelmann, A. Howes, T. Tenbrink, & E. Davelaar (Eds.), Proceedings of the 39th Annual Conference of the Cognitive Science Society (CogSci 2017) (pp. 3273-3278). Austin, TX: Cognitive Science Society.

Ortega, G. (2017). Iconicity and sign lexical acquisition: A review. Frontiers in Psychology, 8: 1280.

Occhino, C., Anible, B., Wilkinson, E., & Morford, J. P. (2017). Iconicity is in the eye of the beholder: How language experience affects perceived iconicity. Gesture, 16(1), 100,126. 

Levinson, S. C., & Holler, J. (2014). The origin of human multi-modal communication. Philosophical Transactions of the Royal Society of London, Series B: Biological Sciences, 369(1651): 2013030.

Kendon, A. (2017). Reflections on the “gesture-first” hypothesis of language origins. Psychonomic Bulletin & Review, 24(1), 163,170.

de Vos, C., Torreira, F., & Levinson, S. C. (2015). Turn-timing in signed conversations: coordinating stroke-to-stroke turn boundaries. Frontiers in Psychology, 6. 

Poslední úprava: Vinš Ondřej, Mgr. (02.02.2023)
Sylabus

Náplní semináře je diskuse nad četbou odborných textů. Četba probíhá samostatně za pomoci předem kladených otázek, diskuse pak společně v hodinách. Diskutované texty jsou zaměřené na aktuální témata lingvistiky znakových jazyků, metody a možnosti jejího zkoumání.

Tematické okruhy: ikoničnost, akvizice znakového jazyka, jazyková změna ve znakových jazycích aj.

Poslední úprava: Hudáková Andrea, Mgr., Ph.D. (09.02.2022)
Vstupní požadavky

Předmět je určen studentům bakalářského studijního programu Jazyky a komunikace neslyšících, kteří povinně plní předměty ze studijního plánu specializačního modulu 4: Lingvistika znakových jazyků.

Poslední úprava: Hudáková Andrea, Mgr., Ph.D. (09.02.2022)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK