Kurz je primárně určen pro zahraniční studenty, kteří přijíždějí na FF UK na svou semestrální/dvousemestrální stáž a kteří byli na základě rozřazovacího testu zařazeni do úrovně 3, 4, 5. Studenti jiných úrovní a domácí studenti z FF či jiných fakult se mohou na předmět zapsat pouze v případě volné kapacity a po předchozí konzultaci s vyučujícím. (Vzhledem k době příjezdu stážistů a možnému posunu jejich výuky dochází k rozhodnutí o volné kapacitě obvykle až před koncem lhůty pro zápis předmětů v SiS.)
Hlavní tematické okruhy:
1. nácvik časových proporcí zvukových segmentů (zejm. vokálů) i slabik při realizaci v textu, slovní přízvuk
2. nácvik obtížných hlásek a hláskových kombinací (podle individuální potřeby studentů)
3. speciální ortoepické jevy (např. asimilace, palatalizace... (podle individuální potřeby studentů)
4. realizace souvislé řeči s důrazem na melodické a temporální charakteristiky
Ve vlastní výslovnosti studentů bude soustředěna pozornost na jevy, jež dlouhodobě působí nerodilým mluvčím češtiny nesnáze a jejichž odchylná realizace může ztěžovat komunikaci a působit rušivě.
Během semestru jsou průběžně pořizovány audionahrávky projevů různých typů, které slouží pro nácvik produkce, screening individuální obtíží a zpracování seminární práce. Součástí kurzu jsou také percepční testy, krátká vystoupení a přednes projevů.
Poslední úprava: Veroňková Jitka, PhDr., Ph.D. (26.09.2024)
The course is primarily intended for foreign students who come to the Faculty of Arts CU for their one-semester/two-semester internship and who have been placed in level 3, 4, 5 based on the placement test. Students of other levels and domestic students from the FA or other faculties can enroll in only in case of free capacity and after prior consultation with the teacher. (The decision on free capacity usually comes before the end of the period for registering subjects in SiS.)
Main thematic areas:
1. practice of time proportions of sound segments (especially vowels) and syllables when implemented in the text; word stress
2. practice of difficult sounds and sound combinations (according to the individual needs of the students)
3. special orthoepic phenomena (e.g. assimilation, palatalization... (according to the individual needs of students)
4. realization of continuous speech with an emphasis on melodic and temporal characteristics
In the students' own pronunciation, attention will be focused on phenomena that have long caused difficulties for non-native speakers of Czech and whose incorrect pronunciation can make communication difficult and reduce intelligibility.
During the semester, audio recordings of speeches of various types are continuously made, which are used for production practice, screening of individual difficulties and preparation of seminar work. The course also includes perception tests, short presentations and speeches.
Poslední úprava: Veroňková Jitka, PhDr., Ph.D. (26.09.2024)
Cíl předmětu -
Cílem výuky je dále prohlubovat mluvní kompetenci studentů, jak z hlediska jejich vlastní mluvní praxe, tak z hlediska rozumění češtině v různých komunikačních situacích.
Poslední úprava: FOUVERON (13.05.2018)
The aim of the course is to further deepen students' speaking competence, both in terms of their own speaking practice and in terms of understanding Czech in various communication situations.
Poslední úprava: Veroňková Jitka, PhDr., Ph.D. (23.09.2024)
Podmínky zakončení předmětu -
Formy realizování předmětu: přednášky, skupinové a individuální konzultace, průběžné samostatné úkoly.
Podmínky zakončení:
- Účast na semináři - povoleny jsou maximálně 3 absence. Pokud má student 4 absence, může ještě získat atestaci, ale výsledná známka mu bude snížena o 1 stupeň. V případě vyššího počtu absencí nemá student nárok na získání atestace.
- Včasné odevzdávání zadaných úkolů. Pokud student neodevzdá úkol včas, bude mu započítána 0,5 až 1 absence podle zadání.
- Zpracování písemné práce: analýza nahrávky mluveného projevu podle zadaných kritérií, zejména odchylek od standardní české výslovnosti.
V průběhu semináře budou zadávány poslechové testy a budou pořizovány audionahrávky mluveného projevu.
Poslední úprava: Veroňková Jitka, PhDr., Ph.D. (19.09.2024)
Forms of realization of the subject: lectures, group and individual consultations, ongoing independent tasks.
Conditions for attestation:
- Participation in the seminar - a maximum of 3 absences are allowed. If a student has 4 absences, he/she can still get certification, but his final grade will be reduced by 1 grade. In the event of a higher number of absences, the student is not entitled to receive an attestation.
- Submission of assigned tasks within deadline. If the student does not submit the task on time, he/she will be credited with 0.5 to 1 absence depending on the task.
- Processing of the written work: analysis of the recording of the spoken speech according to the specified criteria, especially deviations from the standard Czech pronunciation.
During the seminar, listening tests will be given and audio recordings of the speech will be taken.
Poslední úprava: Veroňková Jitka, PhDr., Ph.D. (23.09.2024)
Literatura -
Teoretická část (doporučeno):
Cvrček, V. a kol. (2010): Mluvnice současné češtiny 1. Praha: Karolinum. Pouze kap. 4 Fonetika a fonologie (autor Jan Volín), str. 35–64
Palková, Z. (1997): Fonetika a fonologie češtiny. Praha: Karolinum. 2. vyd. vybrané kapitoly
Skarnitzl, R., Šturm, P. & Volín, J. (2016): Zvuková báze řečové komunikace: Fonetický a fonologický popis řeči. Praha: Karolinum.
Volín, J. & Skarnitzl, R. (2018). Segmentální plán češtiny. Praha: Filozofická fakulta Univerzity Karlovy.
Praktická část:
ProCzeFor(Pronunciation of Czech for Foreigners. Výslovnost češtiny pro cizince). Internetová aplikace https://www.proczefor.cz/
Palková, Z. & Veroňková, J. (2022): Výslovnost spisovné češtiny. Cvičení pro cizince. Praha: Filozofická fakulta Univerzity Karlovy.
Pokorná, J. – Vránová, M. (2007): Přehled české výslovnosti. Praha: Portál.
Veroňková, J. (2022): Souhrnná a tematická cvičení k nácviku výslovnosti a mluvené češtiny pro cizince. Praha: Filozofická fakulta Univerzity Karlovy.
Vyštejn, J. (1991): Vady výslovnosti. Praha: SNP.
Poslední úprava: Veroňková Jitka, PhDr., Ph.D. (26.09.2024)
Theoretical background (recommended):
Cvrček, V. a kol. (2010): Mluvnice současné češtiny 1. Praha: Karolinum. Pouze kap. 4 Fonetika a fonologie (autor Jan Volín), str. 35–64
Palková, Z. (1997): Fonetika a fonologie češtiny. Praha: Karolinum. 2. vyd. vybrané kapitoly
Skarnitzl, R., Šturm, P. & Volín, J. (2016): Zvuková báze řečové komunikace: Fonetický a fonologický popis řeči. Praha: Karolinum.
Volín, J. & Skarnitzl, R. (2018). Segmentální plán češtiny. Praha: Filozofická fakulta Univerzity Karlovy.
To practice:
ProCzeFor(Pronunciation of Czech for Foreigners. Výslovnost češtiny pro cizince). Internetová aplikace https://www.proczefor.cz/
Palková, Z. & Veroňková, J. (2022): Výslovnost spisovné češtiny. Cvičení pro cizince. Praha: Filozofická fakulta Univerzity Karlovy.
Pokorná, J. – Vránová, M. (2007): Přehled české výslovnosti. Praha: Portál.
Veroňková, J. (2022): Souhrnná a tematická cvičení k nácviku výslovnosti a mluvené češtiny pro cizince. Praha: Filozofická fakulta Univerzity Karlovy.
Vyštejn, J. (1991): Vady výslovnosti. Praha: SNP.
Poslední úprava: Veroňková Jitka, PhDr., Ph.D. (26.09.2024)
Vstupní požadavky
Podmínkou pro zápis do kurzu je registrace zde a absolvování vstupního rozřazovacího testu v Moodle zde. Informace o nabídce předmětů a rozvrhu najdete zde.
Tento kurz je určen pro studenty skupin 3,4,5.
Poslední úprava: Ludwicki Antoni, Mgr. (30.09.2024)
Požadavky k zápisu -
Kurz je primárně určen pro zahraniční studenty, kteří přijíždějí na FF UK na svou semestrální/dvousemestrální stáž a kteří byli na základě rozřazovacího testu zařazeni do úrovně 3, 4, 5. Studenti jiných úrovní se mohou na předmět zapsat pouze po předchozí konzultaci s vyučujícím.
(Vzhledem k době příjezdu stážistů a možnému posunu jejich výuky dochází k rozhodnutí o volné kapacitě obvykle až před koncem lhůty pro zápis předmětů v SiS.)
Poslední úprava: Veroňková Jitka, PhDr., Ph.D. (26.09.2024)
The course is primarily intended for foreign students who come to Faculty of Arts CU for their one-semester/two-semester internship and who have been placed in level 3, 4, 5 based on the placement test. Students of other levels can only enroll in the course after prior consultation with the teacher.
(Due to the arrival time of internship students, a decision on free capacity is usually made before the end of the period for registering subjects in SiS.)
Poslední úprava: Veroňková Jitka, PhDr., Ph.D. (26.09.2024)