|
|
|
||
Poslední úprava: Mgr. Antoni Ludwicki (27.02.2024)
Rozvoj ústního a písemného projevu v češtině pro jinojazyčné mluvčí. Kurz je určen pro studenty, kteří byli na základě rozřazovacího testu zařazeni do úrovně 3. Studenti jiných úrovní se mohou na předmět zapsat pouze po předchozí konzultaci s vyučujícím. |
|
||
Poslední úprava: PaedDr. Ilona Starý Kořánová, Ph.D. (18.02.2024)
Cílem předmětu je dosáhnout úrovně B1 v oblasti mluvení a psaní v češtině jako cizím jazyku. |
|
||
Poslední úprava: PaedDr. Ilona Starý Kořánová, Ph.D. (18.02.2024)
Podrobně se věnujeme následujícím tématům: 1. Lidé, jak vypadají, jací jsou, 2. Volný čas, 3. Vzdělání, 4. Cestování a město, 5. Práce a zaměstnání, 6. Svět kolem nás. Gramatický obsah kurzu je koncipován následovně: – Deklinace základních vzorů jmen adjektiv a zájmen se opakuje a procvičuje ve vztahu k valenci především sloves, tedy na konkrétních strukturách, se kterými se studenti v prezentovaných mluvených i psaných textech seznamují. Zvláštní pozornost se potom věnuje méně častým vzorům, deklinaci názvů částí těla, slovům cizího původu, skloňování názvů míst, deklinaci posesivních adjektiv a deklinaci číslovek. – Ze slovesných kategorií se nacvičuje kondicionál, imperativ a oba typy pasiva (opisné i reflexivní), na konkrétních případech se vysvětlují a procvičují principy užívání slovesného vidu. – Zvláštní gramatická témata představuje stupňování adjektiv a adverbií, slovesné prefixy, dále z oblasti syntaxe shoda predikátu s počítaným předmětem, spojovací výrazy, souvětí, vedlejší věty a slovosled příklonek. – S ohledem na potřebu onomaziologického přístupu k výkladu některých mluvnických témat se probírá vyjadřování času, slovesa pohybu a s nimi související předložky a adverbia, druhy číslovek a jejich užívání, slovesná substantiva a slovesná adjektiva. |
|
||
Poslední úprava: PaedDr. Ilona Starý Kořánová, Ph.D. (18.02.2024)
Podmínkou udělení atestace je aktivní účast na cvičeních, soustavná domácí příprava spočívající v plnění domácích úkolů zadávaných v e-learningovém prostředí Moodle, docházka (tolerují se 3 absence za semestr), odevzdání všech zadaných písemných úkolů. |
|
||
Poslední úprava: PaedDr. Ilona Starý Kořánová, Ph.D. (18.02.2024)
Kořánová I., Bermel N., Interaktivní čeština. Interaktivní výukový program v prostředí Moodle. Dostupný na https://dlcv.cuni.cz/ Kořánová I., Bermel N., Interaktivní čeština. Pracovní sešit. Praha: Karolinum, 2012. |
|
||
Poslední úprava: PaedDr. Ilona Starý Kořánová, Ph.D. (18.02.2024)
Seminář bude vyučován prezenčně. Lexikální a gramatická oblast, témata pro mluvení a psaní 1 Představení studentů, Osobní charakteristika Adjektiva vyj. vlastnosti, (1. lekce) Popis sebe a kolegy/kolegyně 2 Český Honza - Pohádka Frazeologie s částmi lidského těla (1. lekce) Reprodukce poslechu pohádky 3 Jak se co dělá (2. lekce) Slovesné prefixy Popis pracovního postupu 4 Národní kuchyně a stravování (2. lekce) Ukončený děj a proces Recept na oblíbené jídlo 5 „Tebe se to netýká“ (3. lekce) Slovosled a zájmena Polemické dialogy 6 „Samí známí“ Slovosled v poezii: Rým a rytmus Poezie: Sloka limericku 7 Znáte Prahu? (4. lekce) Pohyb po Praze a ČR. Imperativy Návod: Kam jít za kulturou/ sportem a jak se tam dostanu 8 Hromadná doprava v Praze a v mém městě. Srovnání. (4. lekce) Zpráva. 9 Práce a zaměstnání (5. lekce) Hledám práci Kariéra a životopis 10 Pracovní vztahy (5. lekce) Řešení problémů na pracovišti Jak se má zachovat šéf? Polemický dialog 11 Politický systém v ČR a v mé zemi, Volby (6.lekce) Politický projev: Moje volební řeč 12 Národnostní menšiny a kulturní skupiny (6.lekce) Postavení Romů v ČR |
|
||