|
|
|
||
Poslední úprava: Mgr. Antoni Ludwicki (02.02.2021)
V Letním semestru 2020/21 se tento kurz koná online. |
|
||
Poslední úprava: Mgr. Antoni Ludwicki (02.02.2021)
Aktivita v hodině, zapojování do diskuze, čtení textů na každý týden. |
|
||
Poslední úprava: Mgr. Antoni Ludwicki (02.02.2021)
Primární: Jaroslav Hašek: Osude dobrého vojáka Švejka za světové války Bohumil Hrabal: Taneční hodiny pro starší a pokročilé Franz Kafka: Popis jednoho zápasu Božena Němcová: Babička Jan Neruda: Povídky malostranské Josef Škvorecký: Zbabělci
Zdroje: Aristoteles: Poetika Michail Bachtin: Román jako dialog Seymour Chatman: Příběh a diskurz |
|
||
Poslední úprava: Mgr. Antoni Ludwicki (02.02.2021)
1. týden: První blok bude zaměřen na zkušenost studentů s vyprávěním a naratologií. Podíváme sen a různé funkce vyprávění v literatuře. 2. týden: Budeme diskutovat o funkci vyprávění v „Babičce“ Boženy Němcové. Na základě příkladu v textu definujeme tradiční/mytickou roli vyprávění ve fikci. 3. týden: Ukážeme si narativní strategie, které dělají „Babičku“ idylou. Teoretickou oporou v tom bude pojem hlediska a fokalizace. Zdrojem idyly v „Babičce“ je totiž dětská perspektiva. 4. týden: Druhým primárním textem bude povídka z Nerudových „Povídek malostranských“. Budeme diskutovat o proměně těch prvků struktury vyprávění, které v „Babičce“ udávaly rituální a jednotící charakter. 5. týden: Na základě Bachtinova popisu idylického chronotopu popíšeme prostor Nerudových „Povídek malostranských“. Na základě práce s hlediskem a idylickými prvky se dostaneme ke zdroji nerudovské ironie. 6. týden: Na základě Chatmanovy typologie dialogů se podíváme na rozdíl mezi dialogem a vyprávěním. Na Kafkově povídce „Popis jednoho zápasu“ bude ukázáno, jak může být vyprávění použito jako způsob, jak se vyhnout dialogu. 7. týden: Kafkovu povídku použijeme jako vstup do tématu tělesnosti a kategorie těla v literatuře. 8. týden: Pakliže u Kafky se postavy ve vyprávění míjely a vyprávění je chránilo před dialogem, u Haška je vyprávění něčím, za co se skrývá identita: na hodině zkusíme popsat charakter Švejka. 9. týden: Haškův vypravěč hovoří ke čtenáři jako autor knihy. V lekci budeme hovořit o vztahu vypravěče a autora. Budeme používat termín implicitní autor. 10. týden: Popíšeme role vyprávění v Hrabalově „Tanečních hodinách pro starší a pokročilé“. Budeme se zabývat vyprávěním a pamětí. Hrabalův hrdina o sobě tvrdí, že je dobrý vypravěč. Podíváme se na to, co to znamená. 11. týden: Hrabalovu novelu použijeme jako výchozí text pro užitečnost termínu nespolehlivý vypravěč. Podíváme se na to, co termín znamená, proč je sporný a jak může být použit při interpretaci. 12. týden: Při pokračování o nespolehlivém vypravěči postavíme vedle Hrabalova Pepina Dannyho Smiřického. Diskuze o tom, v čem je Danny spolehlivý/nespolehlivý vypravěč bude zároveň shrnutím teoretické části kurzu. 13. týden: Závěrečnou hodinu využijeme k tomu, abychom popsali, jakou proměnou prošlo vyprávění v české literatuře mezi padesátými léty devatenáctého a šedesátými léty dvacátého století. |