PředmětyPředměty(verze: 970)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Tvorba učebnic pro cizince - ACC500135
Anglický název: Creating Coursebooks for Foreigners
Zajišťuje: Ústav bohemistiky pro cizince a komunikaci neslyšících (21-UBN)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: zimní
Body: 0
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/2, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: Mgr. Svatava Škodová, Ph.D.
Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
V semináři Tvorba učebnic pro cizince se zaměříme aplikaci teoretických poznatků ze seminářů z okruhu výuky češtiny jako cizího jazyka při tvorbě výukového materiálu pro vybranou cílovou skupinu. Společně projdeme od úvodní fáze vymezení recipienta materiálu (jeho psychologických a sociálních parametrů), přes diskusi o koncepci učebnice a upřednostnění výukové metody, až po samotné praktické vytvoření materiálů. V průběhu seminářů budou s ohledem na postup v dílčích krocích tvorby připomínány teoretické poznatky, jejichž znalost je stěžejní pro vytvoření kvalitního výukového materiálu. Výstupem semináře by měl být výukový materiál, který připravíme kolektivně. Jeho rozsah bude záležet na velikosti skupiny participující v semináři.
Poslední úprava: Škodová Svatava, Mgr., Ph.D. (14.09.2020)
Cíl předmětu

Aplikace teoretických poznatků ze seminářů zaměřených na výuku češtiny pro cizince do společně připravovaného materiálu. Studenti si projdou praktický proces přípravy od návrhu celkové koncepce materiálu, jeho podrobnou diskusi a zohlednění parametrů cílové skupiny, přes přípravu jednotlivých plánů učebnice až po vytvoření jednotlivých kapitol. V celém procesu je důležitá skupinová diskuse nad dílčími kroky přípravy.

Poslední úprava: Škodová Svatava, Mgr., Ph.D. (14.09.2020)
Podmínky zakončení předmětu

Plnění zadaných dílčích kroků v seminářích. 

Účast na společné diskusi o materiálech. 

Aktivní komentování materiálů ostatních účastníků semináře. 

Odevzdání finálního materiálu, který odpovídá seminární práci.  

Poslední úprava: Škodová Svatava, Mgr., Ph.D. (14.09.2020)
Literatura

Beneš, E. a kolektiv: Metodika cizích jazyků.  1. vyd. Praha, 1970

CAKIRPALOGLU, P. Úvod do psychologie osobnosti. Praha: Grada, 2012.

DOLEŽÍ, L. (ed.) Začínáme učit češtinu pro děti-cizince. Praha: AUČCJ, 2014.

HARMER, Jeremy. The practice of English language teaching. London: Longman,

1991. 252 s. Longman handbooks for language teachers. ISBN 0-582-74612-4.

HENDRICH, Josef et al. Didaktika cizích jazyků: celost. vysokošk. učebnice pro stud.

filozof. a pedagog. fakult. 1. vyd. Praha: SPN, 1988. 498 s. Učebnice pro vys. školy.

HELUS, Z. Dítě v osobnostním pojetí: obrat k dítěti jako výzva a úkol pro učitele

i rodiče. 2., přeprac. a rozš. vyd. Praha: Portál, 2009.

Hrdlička, M.: Cizí jazyk ČEŠTINA. 1. vyd. Praha: ISV, 2002.

PRŮCHA, Jan, WALTEROVÁ, Eliška a MAREŠ, Jiří. Pedagogický slovník. 4.,

aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2003. 322 s. ISBN 80-7178-772-8.

Průcha, Jan. 1998. Učebnice: teorie a analýzy edukačního média: příručka pro studenty, učitele, autory učebnic a výzkumné pracovníky. Brno: Paido. Edice pedagogické literatury.

RADOSTNÝ, L. a kol. Žáci s odlišným mateřským jazykem v českých školách. Praha:

META, o. s., 2011.

RADOSTNÝ, L. a kol. Vzdělávání a začleňování žáků s odlišným mateřským jazykem.

Praha: META, o.p.s., 2014.

Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha: MŠMT, 2016. Dostupný

z: http://www.nuv.cz/t/rvp-pro-zakladni-vzdelavani

Společný evropský referenční rámec pro jazyky: Jak se učíme jazykům, jak je vyučujeme

a jak v jazycích hodnotíme. Translated by Jaroslava Ivanová. 1. vydání. Olomouc:

Univerzita Palackého, 2002.

ŠINDELÁŘOVÁ, J.; ŠKODOVÁ, S. Metodika práce s žáky-cizinci v základní škole.

Praha: MŠMT, 2012.

ŠINDELÁŘOVÁ, J.; ŠKODOVÁ, S. Čeština jako cílový jazyk. Praha: MŠMT, 2013.

VÁGNEROVÁ, M. Kognitivní a sociální psychologie žáka základní školy. Praha:

Karolinum, 2001.

VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie I.: dětství a dospívání. Praha: Karolinum,

2005.

Poslední úprava: Škodová Svatava, Mgr., Ph.D. (14.09.2020)
Metody výuky

Přímá výuka. V případě potřeby distanční on-line i off-line výuka s využitím konferencí v Zoom. Samostudium pro doplnění případných mezer v teoretických podkladech. 

Využití platformy Moodle pro jednotlivé semináře. 

Skupinová práce, individuální práce. 

Diskuse. Kritické čtení a komentování materiálů. 

Poslední úprava: Škodová Svatava, Mgr., Ph.D. (14.09.2020)
Sylabus

  1. Analýzy vybraných učebních materiálů.
  2. Výběr cílové skupiny: definice jejího psychologického a sociokulturního profilu. Definice jejího profilu s ohledem na SERR.
  3. Využití Českého národního korpusu a žákovského korpusu pro přípravu mat
  4. Vytvoření koncepce výukového materiálu, stanovení obsahu, definice struktury kapitoly.
  5. Samostatná příprava výukového materiálu.
  6. Každých 14 dní: prezentace vytvořených podkladů, řízená diskuse k nim. Závěry k předloženému materiálu.

Poslední úprava: Škodová Svatava, Mgr., Ph.D. (14.09.2020)
Studijní opory

Využití platformy Moodle: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=10193#section-0 

Paralelní kurz Tvorba učebnic pro cizince. 

Poslední úprava: Škodová Svatava, Mgr., Ph.D. (15.09.2020)
Vstupní požadavky

Absolvování předmětu Vyučování češtiny jako cizího jazyka. 

Poslední úprava: Škodová Svatava, Mgr., Ph.D. (14.09.2020)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK