|
|
|
||
Poslední úprava: PaedDr. Ilona Starý Kořánová, Ph.D. (01.02.2018)
|
|
||
Poslední úprava: PaedDr. Ilona Starý Kořánová, Ph.D. (30.01.2018)
Dosažení jazykové kompetence B2 až C1 v oblasti psaní. |
|
||
Poslední úprava: PaedDr. Ilona Starý Kořánová, Ph.D. (30.01.2018)
Tématické okruhy gramatické: Opakování a procvičování valenčních struktur slovesných, jmenných i adverbiálních podle daného typu textu Ajektiva účelová a dějová, významy adjektivních sufixů Prepozice a vyjadřování časoprostorových vztahů Souřadicí a podřadicí spojovací prostředky, prostředky navazování a organizace textu Slovesná substantiva, adjektivizovaná příčestí, dějová adjektiva Slovosled: Druhá pozice, klitiky, téma – réma, funkční větná perspektiva, pozice částic
Tématické okruhy stylistické: Hodnotící jazykové prostředky Kompozice, organizace textu Organizace a přidávání argumentů Rozvíjení tématu Spojování argumentů – přechod k další argumentaci Koherence textu: odkazování – anafory, katafory (zájmena ukazovací a vztažná – což, jehož; další jaz. prostř.) Upřesnění myšlenek: vysvětlení; parafráze Zdůraznění myšlenek Kompozice odborného článku (úvod, stať, závěr + formulace) Vyjádření kauzálních vztahů: příčina a důsledek (podřadicí spojky, primární a sekundární prepozice) Kompozice odstavce Vyjádření kauzálních vztahů: přípustka (podřadicí spojky, primární a sekundární prepozice) Titulek, abstrakt Vyjádření kauzálních vztahů: podmínka (podřadicí spojky, primární a sekundární prepozice) Zkuštěnost a uvolněnost textové výstavby Vyjádření kauzálních vztahů: účel (podřadicí spojky, primární a sekundární prepozice)
|
|
||
Poslední úprava: PaedDr. Ilona Starý Kořánová, Ph.D. (01.02.2018)
Podmínkou k udělení zápočtu je aktivní účast na semináři a odevzdání 3 písemných úkolů v podobě finálně upravených textů, které nevykazují žádné nedostatky po stránce stylistické, sémantické, morfologické, syntaktické, valenční ani ortografické. |
|
||
Poslední úprava: PaedDr. Ilona Starý Kořánová, Ph.D. (30.01.2018)
CVRČEK, V. a kol. (2010): Mluvnice současné češtiny, Praha: Karolinum ČERMÁK, F. - HOLUB J. (2005): Syntagmatika a paradigmatika českého slova. I, Valence a kolokabilita. 3. vyd. Praha: Karolinum. HAVRÁNEK, B. - JEDLIČKA A. (1996): Stručná mluvnice česká, Praha: Fortuna (vydání upravené dle Pravidel českého pravopisu z r. 1993) HUDOUSKOVÁ, A. a kol. (2015) Ústní a písemné vyjadřování pro pokročilé. ÚBS FFUK 2015. Internetová jazyková příručka vytvořená pracovníky Ústavu pro jazyk český, dostupná na: http://prirucka.ujc.cas.cz/ KARLÍK, P. – NEKULA, M. – RUSÍNOVÁ, Z. (1995): Příruční mluvnice češtiny. Praha: Nakladatelství Lidové noviny LOPATKOVÁ, M. ET AL. (2008): Valenční slovník českých sloves. Praha: Karolinum. PETR, J. a kol. (1986): Mluvnice češtiny 1,2, 3, Praha: Academia SGALL, P. – PANEVOVÁ, J. (2014): Jak psát a nepsat česky. Praha: Karolinum. Slovník spisovného jazyka českého 1-8. (1982): Ed. B.Havránek. Praha: Academia Slovník spisovné češtiny pro školu a veřejnost. (2005): Ed. J. Filipec. Praha: Academia STARÝ KOŘÁNOVÁ, I. – Soubor interaktivních cvičení pro osvojení českého slovosledu, vytvořený v prostředí Moodle, dostupný na https://dl1.cuni.cz SVOZILOVÁ, N. (1997): Slovesa pro praxi: valenční slovník nejčastějších českých sloves. Praha: Academia. TRNKOVÁ A.: (1996) Textová cvičebnice českého jazyka I a II. ISV, Praha 1996. |
|
||
Poslední úprava: PaedDr. Ilona Starý Kořánová, Ph.D. (30.01.2018)
Práce v semináři: týmová, individuální příprava, e-learning. |