|
|
|
||
Poslední úprava: VUCKT2AF (03.10.2014)
Kurz se zaměřuje na literární a kulturní vývoj v českých zemích 19. století, tj. mapuje umělecké proměny a pohyby od epochy romantismu až do závěru století, tedy do nástupu moderny, symbolismu a dekadence. Součástí výkladu budou i exkurze do umění výtvarného, kurz tedy nabídne komparaci literatury s výtvarným uměním pro hlubší, systematičtější vykreslení uměleckého a kulturního kvasu 19. století. Literatura a umění budou nahlíženy rovněž na pozadí soudobých umělecko-teoretických a filozofických konceptů a také na půdorysu proměn společenských a politických. |
|
||
Poslední úprava: VUCKT2AF (03.10.2014)
Primární literatura: Arbes, J: Svatý Xaverius Březina, O.: Stavitelé chrámu Čapek Chod, K. M.: Turbina Čech, S.: Písně otroka Erben, K. J.: Kytice Havlíček Borovský, K.: Obrazy z Rus Havlíček Borovský, K.: Tyrolské elegie Hlaváček, K.: Pozdě k ránu Karásek, J.: Sodoma Machar, J. S.: Confiteor Mácha, K. H.: Máj Mácha, K. H.: Večer na Bezdězu Mácha, K. H.: Krkonošská pouť Němcová, Božena: Babička Neruda, J.: Malostranské povídky Neruda, J.: Prosté motivy Sova, A.: Květy intimních nálad Šlejhar, J. K.: Zátoka smrti Vrchlický, J.: Okna v bouří Vrchlický, J.: Strom života Zeyer, J.: Dům U tonoucí hvězdy
Doporučená literatura: Hrbata, Z., Procházka, M.: Romantismus a romantismy (2005) Šalda, F. X.: Synthetism v novém umění Lehár, J., Stich, A., Janáčková, J., Holý, J.: Česká literatura od počátků k dnešku (1998) Macura, V.: Český sen (1998) Marek, J.: Česká moderní kultura (1998) |
|
||
Poslední úprava: VUCKT2AF (03.10.2014)
Atestace: a) zimní semestr (Z): podmínkou získání atestace je 1) pravidelná a aktivní účast (max. toleruji tři absence, vyšší počet absencí jen ze závažných důvodů, aktivní účastí rozumím pečlivou přípravu, tj. četbu předepsané literatura a ochotu zapojit se do diskuzí nad probíranou problematikou) a 2) krátký pohovor nad předem zvoleným tématem. b) letní semestr (Zk): podmínkou získání atestace je 1) pravidelná a aktivní účast (viz výše) a 2) úspěšné složení ústní zkoušky, která se bude skládat z otázky čistě literárního charakteru (texty, autoři, literární kontext) a z otázky, prověřující studentovu schopnost uvažovat o dané problematice v širších souvislostech (širší umělecko-kulturní, společenské, teoreticko-estetické souvislosti). |
|
||
Poslední úprava: VUCKT2AF (03.10.2014)
Tématické bloky:
|