|
|
|
||
Studenti se v průběhu kurzu seznámí s morfologií a základy syntaxe syrské mluvené arabštiny. Systematický výklad gramatiky probíhá na příkladu textů pokrývajících základní komunikační situace každodenního života (orientace ve městě, na letišti, objednávání v restauraci, rodina...). Texty a z nich vycházející cvičení mají umožnit praktické zvládnutí základů damašského dialektu. Okrajově se posluchači seznámí také s některými specifiky dialektů dalších oblastí, především Bejrútu a Aleppa. Poslední úprava: Kotalová Karolína, Bc. (15.10.2023)
|
|
||
Součástí atestace je pravidelná práce v hodinách (např. krátké testy na úvodu hodiny) a domácí příprava (opakování probrané látky, vypracovávání domácích úkolů). Aktivní účast na výuce tvoří 50% atestu. Zápočtový test bude ověřovat osvojení si probrané látky. Poslední úprava: Andrlová Jarmila, Mgr. (22.08.2023)
|
|
||
Základní literatura Poslední úprava: Andrlová Jarmila, Mgr. (22.08.2023)
|
|
||
TÝDEN TÉMA SLOVNÍ ZÁSOBA GRAMATIKA 1 Úvod do dialektologie Sýrie. s-salām w-ǝl-wadāˁ (pozdravy). Fonologie, kořen slov 2 bǝ-l-maṭār. Národnosti, země, osobní doklady. Členy, jmenná věta, nisba, osobní zájmena a zájmenné přípony 3 ǝl-mǝhan Představování a profese. Ukazovací a tázací zájmena, slovesná věta a zápor, příčestí aktivní 4-5 ǝt-taksi Orientace ve městě, vzdálenosti, světové strany, směr a lokace. Zápor: částice „mū“ a „ma“ , ženský rod, číslovky 1–10; částice „fi“, předložky místa a času 6-8 bǝ-l-fǝnduq Rezervace ubytování, vybavení pokojů, hotelové služby. Vyjadřování vlastnictví („mít“); perfektum a imperfektum sloves vzoru „katab“, pseudosloveso „bǝdd-“, číslovky: desítky, stovky, tisíce 9-10 ǝl-ˁēle Rodina, rodinný stav a mezilidské vztahy, věk. Genitivní spojení, duál a množné číslo, výraz „ḥāl“ 11-12 kīf šakl-u? šu bāk? Vzhled, stavy, emoce. Adjektiva paradigmata předložky „b-“, barvy, sloveso „kān“ Poslední úprava: Kotalová Karolína, Bc. (15.10.2023)
|