|
|
|
||
Úvod do problematiky osvojování mateřského jazyka. Charakteristika základních tematických okruhů osvojování jazyka a nejvýznamnějších teoretických koncepcí (nativismus, behaviorisnus, kognitivní přístupy...). Orientace na osvojování jazyka v kontextu socializace a vývoje kognitivních procesů. Studium vybraných teoretických i empirických prací sledujících různé aspekty dětského jazyka: faktory ovlivňující ontogenezi jazyka, osvojování slovní zásoby a gramatických struktur, vztah produkce a porozumění jazyku, vztah verbálních a neverbálních prostředků, vliv tzv. řeči matky orientované na dítě, nástin problematiky vývojových poruch jazyka, problematika bilingvismus.
Poslední úprava: UCJSLEDR (12.02.2011)
|
|
||
Seznámit účastníky se základními poznatky osvojování mateřského jazyka a rozvíjet schopnost explikace hlavních teoretických koncepcí ontogeneze jazyka. Poslední úprava: UCJSLEDR (12.02.2011)
|
|
||
Altmann, G.: Výstup na babylonskou věž. Praha: Triáda 2005. Kida, J. (ed.): Kształcenie Języka dziecka w młodszym wieku szkolnym. Rzeszów: Wydawnictwo Wyzszej szkoły pedagogicznej 1997. Nebeská, I.: Osvojování jazyka dítětem. In: Encyklopediscký slovník češtiny. Praha: Nakladatelství Lidové noviny 2002, s. 300-301. Pačesová, J.: Vývoj dětské řeči v raném věku. Brno: Univerzita J. E. Purkyně 1979. Piaget J. - Inhelderová, B.: Psychologie dítěte. Praha: Portál 1997. Pinker, S.: Jazykový instinkt. Jak mysl vytváří jazyk. Nakladatelství Dybbuk 2009. Ruta, A.(ed.): Językowy obraz świata dzieci i młodzieży. Kraków: Wydawnictwo Naukowe WSP 1995. Sedláková, M.: Vybrané kapitoly z kognitivní psychologie. Mentální reprezentace a mentální modely. Praha: Grada 2004. Slančová, D.: Reč autority a lásky. Reč učiteĺky materskej školy orientovaná na dieťa - opis registra. Prešov: Filozofická fakulza Prešovskej univerzity 1999. Slančová, D.(ed.): Štúdie o detskej reči. Prešov: Filozofická fakulta Prešovskej univerzity 2008 Sternberg, R. J.: Kognitivní psychologie. Praha: Portál 2002. Vygotskij, L. S.: Psychologie myšlení a řeči. Praha: Portál 2004. Vybrané příspěvky ze sborníků z konference Kognice a z kongresů Mezinárodní společnosti aplikované psycholingvistiky (ISAPL) Vybrané stati z časopisů Cognition, Journal of Child Language, Československá psychologie… Další literatura bude doplněna v souladu se zájmem studentů o konkrétní tematické okruhy
Poslední úprava: UCJSLEDR (12.02.2011)
|
|
||
Aktivní účast na semináři, průběžná domácí přípra a její prezentace na semináři, přednesení referátu a vyhotovení tezí. Poslední úprava: UCJSLEDR (12.02.2011)
|
|
||
Poslední úprava: UCJSLEDR (12.02.2011)
|
|
||
Schopnost porozumění polským a slovenským textům. Poslední úprava: UCJSLEDR (12.02.2011)
|