|
|
|
||
Poslední úprava: Mgr. et Mgr. Silvie Převrátilová, Ph.D. (31.08.2022)
Náplní semináře je edukační médium jak v teoretické rovině (význam učebnic, tvorba učebnic, využití učebnic, analýza učebnic, výběr vhodné učebnice, kritické hodnocení učebnice, výukové programy a aplikace, korpusy), tak v rovině praktické (představíme si dostupné soubory učebnic a pracovních sešitů, korpusy a další pomůcky pro práci ve výuce). |
|
||
Poslední úprava: Mgr. Ivan Kafka (10.02.2021)
Cílem semináře je seznámit se základními didaktickými nástroji užívanými ve vyučování češtiny pro nerodilé mluvčí, s jejich funkcemi, zdroji, možnostmi a účinností z hlediska rozvíjení komunikačních kompetencí žáků. |
|
||
Poslední úprava: Mgr. Ivan Kafka (10.02.2021)
Požadavky pro atestaci:
· Aktivní účast v semináři
· Četba zadané literatury
· Písemná recenze vybrané učebnice + její prezentace v semináři
· Písemně zpracované korpusové cvičení |
|
||
Poslední úprava: Mgr. Ivan Kafka (10.02.2021)
Nicholls, J.: Methods in School Textbook Research. http://centres.exeter.ac.uk/historyresource/journal6/nichollsrev.pdf
Reppen, Randi. 2010. Using corpora in the language classroom. New York: Cambridge University Press, xiii, 104 p. Cambridge language education.
Common European Framework of Reference for Languages: Learning, Teaching, Assessment [online]. Council of Europe [cit. 2014-10-9]. Dostupné z: http://www.coe.int/ t/dg4/linguistic/Source/Framework_EN.pdf
Hádková, M.: Popis referenční úrovně A1 pro češtinu - Může sloužit učiteli? In: Štindlová, B. - Čemusová, J. (eds.): Sborník asociace učitelů češtiny jako cizího jazyka. Praha, Akropolis 2006, s. 17-22.
Hánková, D.: Co lze získat z učebních materiálů. In: Štindlová, B. - Čemusová, J. (eds.): Sborník asociace učitelů češtiny jako cizího jazyka. Praha, Akropolis 2006, s. 187-198.
Hedbávná, B. - Janoušková, J. - Veroňková, J.: Výslovnost češtiny u cizinců - poznámky k metodám výuky. In: Hlínová, K. (ed.): Sborník asociace učitelů češtiny jako cizího jazyka. Praha, Akropolis 2009, s. 27-34.
Hrdlička, M.: Cizí jazyk čeština. Praha, ISV 2002.
Hrdlička, M.: Gramatika českého jazyka v učebnicích češtiny pro cizince. NČDV, 2011, s. 21-22.
Hrdlička, M.: Kapitoly o češtině jako cizím jazyku. Plzeň, ZUP 2010.
Choděra, R.: Didaktika cizích jazyků. Úvod do vědního oboru. Praha, Academia 2006.
Jin, L. - cortazzi, M.: Reevaluating Traditional Approaches to Second Language Teaching and Learning. In: E. Hinkel (ed.): Handbook of Research in Second Language Teaching and Learning. Vol. II. New York, Routledge 2011, s. 558-575.
Kotková, R.: Využití učebního textu pro rozvíjení sociokulturní kompetence. In: Hlínová, K. (ed.): Sborník asociace učitelů češtiny jako cizího jazyka. Praha, Akropolis 2009, s. 109-114.
Little, D. G. - perclová, R.: Evropské jazykové portfolio: příručka pro učitele a školitele. Praha, Ústav pro informace ve vzdělávání 2005.
Littlewood, W.: Communicative language teaching. An expanding concept for the changing world. In: E. Hinkel (ed.): Handbook of Research in Second Language Teaching and Learning. Vol. II. New York: Routledge 2011, s. 541-557.
McCarten, J.: Teaching from the Corpus. Dostupné z: http://www.cambridge.org/us/esl/touchstone/images/pdf/McCarten_booklet.pdf
Šebesta, K. - škodová, S. (eds.), Čeština - cílový jazyk a korpusy. Liberec: TU 2012.
Šebesta, K.: Od jazyka ke komunikaci. Praha, Karolinum 1999.
Valková, J.: Komunikační přístup a učebnice češtiny pro nerodilé mluvčí. Praha, FF UK 2014.
Průcha, Jan. 1998. Učebnice: teorie a analýzy edukačního média: příručka pro studenty, učitele, autory učebnic a výzkumné pracovníky. Brno: Paido. Edice pedagogické literatury. |
|
||
Poslední úprava: Mgr. Ivan Kafka (10.02.2021)
Stupně jazykových znalostí podle SERR a současné učební materiály pro vyučování češtiny jako cizího jazyka.
Uplatnění a možné limity účinnosti didaktických nástrojů a metod z hlediska rozvíjení komunikační kompetence.
Didaktické nástroje k rozvíjení klíčových dovedností receptivních a produktivních.
Didaktické nástroje a postupy při vyučování gramatiky a slovní zásoby češtiny.
Využití jazykových korpusů ve výuce češtiny jako cizího jazyka a v tvorbě a adaptaci učebních materiálů.
Rozbory vybraných učebních materiálů a praktické úkoly. |