|
|
|
||
Seminář se zaměřuje na praktický nácvik práce s textem ve výuce češtiny jako druhého jazyka.
Cílem je rozvoj dovednosti komplexního rozboru jazykových jevů v textu, schopnosti je rozeznat, analyzovat, systematizovat, zobecnit, na základě těchto zobecnění text zhodnotit. Poznatky z analýzy pomůžou studentům vhodně vybírat učivo a cíleně s texty pracovat ve výuce. Seminář primárně pracuje s materiály určenými nerodilým mluvčím. Studenti se zdokonalí ve schopnosti nahlížet na texty jakéhokoli typu komplexně, být s to v nich rozeznávat, analyzovat, zdůvodňovat a zobecňovat jazykové jevy od pravopisu přes morfosyntaktické jevy až po volbu jazykových prostředků a výstavbu textu jakožto koherentního celku s určitou strukturou a účelem. Učí se vnímat a rozebírat text z didakticko-lingvistického pohledu a zlepšovat tak vlastní pedagogické schopnosti. Vedlejším cílem je oživit si vlastní znalosti o různých jevech z různých jazykových rovin. Poslední úprava: Paštěka Václav, Mgr. (25.10.2023)
|
|
||
- aktivní práce v semináři - prezentace autorského pracovního listu Poslední úprava: Šormová Kateřina, Mgr., Ph.D. (31.08.2022)
|
|
||
ADAM, R., a kol. (2019): Gramatické rozbory češtiny (výklad a cvičení s řešeními). Praha: Karolinum. Poslední úprava: Šormová Kateřina, Mgr., Ph.D. (31.08.2022)
|
|
||
V semináři se budeme teoreticky, ale zejména prakticky zabývat komplexním rozborem českých textů. Studenti budou na praktických cvičeních zlepšovat své schopnosti nacházet v textu určité jazykové jevy, lingvisticky analyzovat žákovské výstupy a připravovat vhodná cvičení ke konkrétním lingvistickým tématům, učit se formulovat otázky k textům, ale zejména jazykové jevy z různých rovin analyzovat, zařazovat a zobecňovat. Poslední úprava: Kafka Ivan, Mgr. (10.02.2021)
|