|
|
|
||
Průběžná praxe II. je realizována formou mikrovyučování. V rámci mikrovyučování studenti navazují na poznatky, které získali v předcházejících typech praxí (tj. praxe náslechové a průběžné I.) a v kurzech oborových didaktik, tyto poznatky se učí aplikovat při vlastní výuce.
Mikrovyučování poskytuje studentům možnost učit se z konkrétní zkušenosti při simulované výuce, jednotliví studenti předvádějí ucelené vyučovací hodiny před ostatními studenty, kteří zastupují žáky. Metoda umožňuje studentům zažít reálnou výukovou situaci v prostředí, které je jim známé a je pro ně bezpečné. Po mikrovyučování studenti nejprve samostatně, poté ve spolupráci s vyučujícím a se spolužáky reflektují svou činnost. Pro reflexi činnosti studenta může být využita videonahrávka mikrovyučování, která zvyšuje účinnost reflexe, neboť pomáhá ukázat silné a slabé stránky daného vyučování a rozvíjet pedagogické kompetence studenta. Studenti si samostatně vybírají cíl vyučovací hodiny, obsah, metody, formy práce vyučujícího i didaktické nástroje, které během mikrovyučování použijí. Hodnocení mikrovyučování studenti zaznamenávají do observačních listů, tyto listy, stejně jako další poznámky a reflexe, se stávají součástí učitelského portfolia, které je v rámci kurzu budováno. Cílem je rozvinout klíčové učitelské kompetence v oblasti plánování, realizace a reflexe výuky a poskytnou studentům možnost vyzkoušet si simulované vyučování před realizací souvislé praxe. Poslední úprava: Paštěka Václav, Mgr. (25.10.2023)
|
|
||
Základní literatura: Čapek, R. (2001) Pedagogická praxe pro studenty: od hospitace k souvislé praxi. Hradec Králové: Gaudeamus.
Doporučená literatura: Bailey, K. M. (2006) Language teacher supervision. A case-based approach. Cambridge: Cambridge University Press. Bitljanová, V. & Edwards, S. & Pekařová, I. (2000) Práce se studenty na praxi ve škole. Příručka pro mentory. Liberec. Malderez, A. & C. Bodóczky. (1999) Mentor courses. Cambridge: Cambridge University Press. Mason, J. (2002) Researching your own practice. London: Routledge. Machalová, M. (1997) Mikrovyučování jako specifické situační učení. Pedagogická orientace 4, Brno. Saginor, N. (2008) Diagnostic classroom observation. Thousand Oaks: SAGE. Corwin Press. Wajnryb, R. (1992) Classroom observation tasks: A resource book for language teachers and trainers. Cambridge: Cambridge University Press. Walker, R. & C. Adelman (2005) A guide to classroom observation. London: Routledge. Wragg, E. C. (1999) An Introduction to Classroom Observation. London: Routledge. Poslední úprava: Paštěka Václav, Mgr. (25.10.2023)
|