|
|
|
||
Morfologické inovace, jako zachápat (=pochopit), mixovač (=mixér) nebo zpívu (=zpívám), jsou významným aspektem jazykového vývoje dětí, který poskytuje vhled do procesu osvojování gramatické struktury konkrétního jazyka a zároveň do širších mechanismů jazykového fungování. V semináři se studující budou podílet na vývoji a aplikaci systematické klasifikace derivačních a flektivních inovací a také morfologických chyb (např. mluvím o těm dírám) doložených v dětské spontánní produkci zachycené v korpusu CHROMA (coczefla.ff.cuni.cz). Studující se seznámí s korpusovým výzkumem osvojování jazyka, a to jak obecně, tak se specifickým zaměřením na češtinu. Součástí semináře bude četba odborné literatury věnované morfologickým inovacím, chybám a jejich roli při vytváření teorie osvojování. Diskutovány budou i faktory ovlivňující jejich podobu v různých jazycích, jako jsou typologické charakteristiky jazyků či jazykový input. Okrajově se seminář zaměří i na reflexi těchto jazykových jevů dospělými komunikačními partnery. Poslední úprava: Kafka Ivan, Mgr. (20.01.2025)
|
|
||
Cílem předmětu je (1) seznámit studující s relevantní literaturou a přístupy zaměřenými na roli morfologických inovací a chyb ve výzkumu jazykového vývoje dětí, (2) představit studujícím různé metody výzkumu osvojování a (3) prakticky je zapojit do konkrétní korpusové studie. Společným badatelským výstupem z kurzu bude kategorizace českých morfologických inovací a chyb v korpusu Chroma (aplikovatelná i na další korpusová data), která poslouží jako základ pro kvantitativní analýzu povahy těchto jevů a jejich vývoje u dětí učících se česky. Poslední úprava: Kafka Ivan, Mgr. (20.01.2025)
|
|
||
Plnění průběžných úkolů: · Četba tří až čtyř odborných článků (eventuálně vybraných relevantních částí) a odevzdání stručných písemných odpovědí na zadané otázky k četbě. · Spolupráce na klasifikaci a anotaci morfologických inovací a chyb v korpusu Chroma. · Formulace výzkumné otázky a vypracování návrhu experimentálního výzkumu vycházejícího ze zpracovaných korpusových dat a přečtených článků (písemně, cca 1 normostrana). Poslední úprava: Kafka Ivan, Mgr. (20.01.2025)
|
|
||
Literatura pro práci v semináři Ambridge, B., Pine, J. M., Rowland, C. F., Chang, F., & Bidgood, A. (2013). The retreat from overgeneralization in child language acquisition: Word learning, morphology, and verb argument structure. Wiley Interdisciplinary Reviews: Cognitive Science, 4(1), 47-62. Anđelković, D., & Mirić, M. (2017). Distribution of verbal overgeneralizations in the Serbian Corpus of Early Child Language. Psihološka istraživanja, 20(2), 291-310. Berman, R. A. (2022). Derivational Morphology in Hebrew: Insights from Children’s Innovations. Radical: A Journal of Phonology, 4, 359-419. Chouinard, M. M., & Clark, E. V. (2003). Adult reformulations of child errors as negative evidence. Journal of child language, 30(3), 637-669. Hržica, G., Košutar, S., Botica, T. B., & Milin, P. (2024). The role of entrenchment and schematisation in the acquisition of rich verbal morphology. Cognitive linguistics, 35(2), 251-287. Kulinich, E., Royle, P., & Valois, D. (2019). On the inefficiency of negative feedback in Russian morphology L1 acquisition. First Language, 39(5), 547-570. Ramscar, M., & Gitcho, N. (2007). Developmental change and the nature of learning in childhood. Trends in cognitive sciences, 11(7), 274-279. Saxton, M., Backley, P., & Gallaway, C. (2005). Negative input for grammatical errors: Effects after a lag of 12 weeks. Journal of child language, 32(3), 643-672. Waller, M., Yurovsky, D., & Nozari, N. (2024). Of Mouses and Mans: A Test of Errorless Versus Error‐Based Learning in Children. Cognitive Science, 48(11), e70006. Rozšiřující literatura Ambridge, B., Barak, L., Wonnacott, E., Bannard, C., & Sala, G. (2018). Effects of both preemption and entrenchment in the retreat from verb overgeneralization errors: Four reanalyses, an extended replication, and a meta-analytic synthesis. Collabra: Psychology, 4(1), 23. Blything, R. P., Ambridge, B., & Lieven, E . (2014). Children use statistics and semantics in the retreat from overgeneralization. PloS one 9, no. 10. Bybee, J. L. (1991). Natural morphology: The organization of paradigms and language acquisition. In T. Huebner & C. Ferguson (Eds.), Crosscurrents in second language acquisition and linguistic theories. Amsterdam: Benjam, 67-92. Bybee, J. L., & Slobin, D. I. (1982). Rules and schemas in the development and use of the English past tense. Language, 58(2), 265-289. Hržica, G., Bošnjak Botica, T., & Košutar, S. (2023). Stem overgeneralizations in the acquisition of Croatian verbal morphology: Evidence from parental questionnaires. Word structure, 16(2-3), 176-205. Hsu, A. S., & Chater, N. (2010). The logical problem of language acquisition: A probabilistic perspective. Cognitive Science, 34(6), 972–1016. MacWhinney, B. (1978). The Acquisition of Morphophonology. Monographs of the Society for Research in Child Development, 43(1/2), 1–123. MacWhinney, B. (2004). A multiple process solution to the logical problem of language acquisition. Journal of child language, 31(4), 883-914. (+ navazující diskuse ve stejném čísle časopisu) Ramscar, Michael & Dye, Melody & McCauley, Stewart. (2013). Error and expectation in language learning: The curious absence of ‘mouses’ in adult speech. Language. 89. 760-793. Poslední úprava: Kafka Ivan, Mgr. (20.01.2025)
|
|
||
· Korpusy dětského jazyka jako nástroj pro zkoumání dětské řeči: o Databáze CHILDES a její využití ve výzkumu jazykového vývoje. o Korpusy dětské češtiny CoCzeFLA a jejich specifika: § Transkripční pravidla. § Morfologická anotace dat. · Morfologické inovace a morfologické chyby: o Jejich role v jazykovém vývoji a faktory ovlivňující jejich vznik. o Jejich typy a realizace v různých jazycích. o Jejich reflexe v promluvách dospělých. o Metody používané k jejich výzkumu (korpusové studie x experimentální studie). o Jejich význam pro budování teorie osvojování prvního jazyka. · Korpusová analýza: o Systematická klasifikace morfologických inovací a chyb v korpusu Chroma. o Prvotní vhled do tendencí dospělých v tomto korpusu reagovat na morfologické inovace a chyby (poskytovat zpětnou vazbu). Poslední úprava: Kafka Ivan, Mgr. (20.01.2025)
|