PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Próza a její poetika – Pohledy Tzvetana Todorova na světovou literaturu - ABO700574
Anglický název: The Prose and its Poetics – Tzvetan Todorov’s wiews of the world literature
Zajišťuje: Ústav české literatury a komparatistiky (21-UCLK)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: zimní
Body: 0
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/2, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: Mgr. Eva Krásová, Ph.D.
Třída: A – Mezioborová nabídka VP: Literatura
Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: Mgr. Eva Krásová, Ph.D. (30.08.2022)
Kurz přináší vhled do několika témat myšlení Tzvetana Todorova (gramatika vyprávění, vypravěč a vyprávění, vztah k Druhému, postkoloniální situace) a doplňuje jej o hodiny věnované četbě probíraných primárních textů (Boccaccio, Tisíc a jedna noc, Chaucer, Homér, Dostojevskij, Conrad, Doyle, Chandler) nezávisle na Todorovově intepretaci.
Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. Eva Krásová, Ph.D. (30.08.2022)

Aktivní účast v semináři, 1 referát. 

Literatura
Poslední úprava: Mgr. Eva Krásová, Ph.D. (19.09.2022)

Auerbach, Erich. 1998. „Odysseova jizva". In Mimesis - Zobrazení skutečnosti v západoevropských literaturách, Praha: Mladá fronta, 9–26.

Austin, J. L. 2000. Jak udělat něco slovy. Praha: Filosofia - nakladatelství Filosofického ústavu AV ČR.

Bachtin, Michail Michajlovič. 1971. Dostojevskij umělec: k poetice prózy. Praha: Československý spisovatel.

Boccaccio, Giovanni. 1965. Dekameron. Vyd. v SHKLU 2. Praha: Státní nakladatelství krásné literatury a umění.

Conrad, Joseph. 2010. Srdce temnoty. Vydání v tomto překladu třetí, v Dokořán první. Praha: Dokořán.

Dostojevskij, Fedor Michajlovič. 1989. Zápisky z podzemí. Vyd. 4. Praha: Odeon.

Doyle, Arthur Conan. 2011. Příběhy Sherlocka Holmese. Praha: Městská knihovna. http://web2.mlp.cz/koweb/00/03/34/76/85/pribehy_sherlocka_ holmese.pdf.

Ebbott, Mary. „Butler’s Authoress of the Odyssey: Gendered Readings of Homer, Then and Now – Classics@ Journal". https://classics-at.chs.harvard.edu/classics3-mary-ebbott-butlers-authoress-of-the-odyssey-gendered-readings-of-homer-then-and-now/ (16. září 2022).

Eco, Umberto. 1966. „James Bond: une combinatoire narrative". Communications (8): 83–99.

Fischerová, Sylva. 2012. „Odysseia jako ustanovující dílo evropské tradice". In Odysseia, Praha: Academia, 425–80.

Girard, René. 1998. „Dostojevského apokalypsa". In Lež romantismu a pravda románu, Podlesí: Dauphin, 284–320.

Hegel, Georg Wilhelm Friedrich. 2019. Fenomenologie ducha. Vydání první. Praha: Filosofia, s. 154-161 (Kapitola "Samostatnost a nesamostatnost sebevědomí - panství a rabství")

Homér. 2021. Odysseia. Praha: Leda.

Homéros. 2012. Odysseia. Vyd. 4., v Academii 1. Praha: Academia.

———. 2020. Odysseia. Devatenácté vydání. Praha: Rezek.

Chandler, Raymond. 2004. Vysoké okno. Praha: Albatros.

Chaucer, Geoffrey. 1970. Canterburské povídky. 2. vyd. v Odeonu. Praha: Odeon.

McCarter, Stephanie. 2018. „Is Homer’s Calypso a Feminist Icon or a Rapist?" electricliterature. https://electricliterature.com/is-homers-calypso-a-feminist-icon-or-a-rapist/.

Neubauer, Zdeněk. 1990. Do světa na zkušenou čili O cestách tam a zase zpátky: malá rukověť k trilogii J. R. R. Tolkiena Hobit - Pán prstenů - Silmarillion. Praha: Hrnčířství a nakladatelství Michal Jůza & Eva Jůzová.

Pošta, Miroslav, ed. 2020. Chorvatské pohádky. Praha: Verzone.

Tauer, Felix. 1973. Tisíc a jedna noc. Díl 1, Noc první až pětačtyřicátá po sté. 2. vyd. Praha: Odeon.

Todorov, Tzvetan. 1996. Dobytí Ameriky: problém druhého. Vydání první. Praha: Mladá fronta.

———. 2000a. „Hra s jinakostí: Zápisky z podzemí". In Poetika prózy, Praha: Triáda, 239–69.

———. 2000b. „„Lidé – vyprávění: Tisíc a jedna noc“". In Poetika prózy, Praha: Triáda, 126–41.

———. 2000c. „Poetika vyprávění: Dekameron". In Poetika prózy, Praha: Triáda, 142–54.

———. 2000d. „Poznání prázdna: Srdce temnoty". In Poetika prózy, Praha: Triáda, 270–84.

———. 2000e. „Primitivní vyprávění: Odysseia". In Poetika prózy, Praha: Triáda, 112–25.

———. 2000f. „Typologie detektivního románu". In Poetika prózy, Praha: Triáda, 99–111.

———. 2011. Strach z barbarů: kulturní rozmanitost, identita a střet civilizací. Praha ; Paseka.

Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Eva Krásová, Ph.D. (19.09.2022)

Todorovův projekt gramatiky vyprávění nám bude sloužit pouze jako východisko. Těžištěm kurzu bude naopak posun k pozdějším interpretacím velkých děl světové literatury a s ním jdoucí formulace problému Druhého v otázce vypravěče a vyprávění.

Při bližším zkoumání Todorovových „gramatik vyprávění“ zjištujeme, že navzdory velké vůli k systematizaci a zakladatelské roli ve vztahu k naratologii se Todorov od kategorií vyprávění rychle odklání ve prospěch obecné reflexe konkrétních textů, z nichž s velkou citlivostí extrahuje témata jim vlastní (např. dynamika pána a raba, téma vyprávění, kritika kolonialismu). Z těchto reflexí vyrůstá nakonec všeobecné téma Druhého, či spíše problém promluvy jako kontaktu s Druhým, a jeho možných podob. Jsou to právě modality užívání a ovládání znaků, co je klíčem k pochopení europocentrické pozice kolonizátorů, ať už jde o situaci tváří v tvář „barbarům“ či vězňům v nacistických a komunistických likvidačních táborech, onoho „my a oni“, které, jak se ukazuje, charakterizuje práci se znaky v „naší“ civilizaci.

Způsob práce v semináři: Každému z uvedených témat budou věnovány dva semináře. V prvním si přečteme zkoumané dílo nezávisle na Todorovově intepretaci a pokusíme se vypracovat vlastní pohled na text. V druhém semináři pak budeme tyto závěry konfrontovat s Todorovovou pozicí, případně se zaměříme na širší souvislosti nastoleného tématu.

Témata: 

1) Gramatika vyprávění 

2) Vypravěč a detektiv v detektivním románu 

3) Vyprávěcí postupy v Odysseie ve vztahu k moderní literární tradici

4) Existenciální pozicie subjektu v Zápiscích z podzemí

5) Kritika kolonialismu

6) Postkoloniální pozice v době po 11. září. 

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK