|
|
|
||
Cílem semináře je studenty blíže seznámit s praktickými aspekty komunikace ve vyučování nemateřského jazyka a zároveň přispět k rozvoji jejich komunikační kompetence v rámci pedagogického působení.<br>
Klíčová témata jsou probírána formou diskusí vycházejících z presentací. Seminář studenty připravuje na praktické využití poznatků za pomoci skupinových cvičení.<br> Poslední úprava: Valková Jarmila, Mgr., Ph.D. (26.08.2024)
|
|
||
Požadavky ke splnění předmětu: Průběžná aktivní práce v semináři, ústní presentace vybraného tématu s využitím odborné literatury, závěrečný test na základě personalisovaného seznamu pojmů probíraných v semináři. Poslední úprava: Valková Jarmila, Mgr., Ph.D. (26.08.2024)
|
|
||
BRUMFIT, Ch.: Communicative Methodology in Language Teaching. The Roles of Fluency and Accuracy. Cambridge: Cambridge University Press 1984. McCROSKEY, J., C – RICHMOND, V., P. – McCROSKEY, L., L.: An Introduction to Communication in the Classroom: The Role of Communication in Teaching and Training. Boston: Pearson 2006. EK van, J. A.: Objectives for Foreign Language Learning. Strasbourg, Council of Europe Publishing 1987. ELLIS, R.: Task-based Learning and Teaching. Oxford, Oxford University Press 2003. HÁNKOVÁ, D.: Mění nový obsah a metody jazykového vyučování roli učitele? In: Hlínová, K. (ed.): Sborník asociace učitelů češtiny jako cizího jazyka. Praha, Akropolis 2009, s. 95–104. HARMER, J.: English Language Teaching. Longman, Pearson 2001. LYNCH, T.: Communication in the Language Classroom. 1. vyd. Oxford, Oxford, University Press 1996. LITTLEWOOD, W.: Communicative Language Teaching. Cambridge, Cambridge University Press 1990. JOHNSON, K.: Understanding Communication in Second Language Classrooms. 2. vyd. Cambridge: Cambridge University Press 1996. KIRBY, D., L. – DARREN C.: Inside Out: Strategies for Teaching Writing. 4. vyd. Portsmouth, Heinemann 2012. LARSEN-FREEMAN, D.: Techniques and Principles in Language Teaching. 2. vyd. Oxford, Oxford University Press 2000. NUNAN, D.: Designing Tasks for the Communicative Classroom. Cambridge, Cambridge University Press 1989. RICHARDS, J. C. – RODGERS, T. S.: Approaches and Methods in Language Teaching. A Description and Analysis. 3. vyd. Cambridge, Cambridge University Press 1986. SCRIVENER, J.: Learning Teaching. Oxford, Macmillan Education 2011. THORNBURY, S.: How to Teach Speaking. Harlow, Longman 2005. VALKOVÁ, J.: Diferenciace: postupy a výsledky. In: Suchomelová, L. (ed.): Sborník asociace učitelů češtiny jako cizího jazyka. Praha, Akropolis 2020, s. 63–70. VALKOVÁ, J.: Komunikační přístup a učebnice češtiny pro nerodilé mluvčí. Praha, Karolinum 2014. VALKOVÁ, J.: Maximalisace mluvních příležitostí studentů ve vyučování. In: CASALC Review, Odborný časopis České a slovenské asociace učitelů jazykových center na vysokých školách. 2018, roč. 8, č. 1. WALSH, S.: Talking the talk of the ELT classroom. ELT Journal, Vol. 60/2 2006. WIDDOWSON, H. G.: Aspects of Language Teaching. Oxford, Oxford University Press 1990. Poslední úprava: Valková Jarmila, Mgr., Ph.D. (26.08.2024)
|
|
||
Téma 1: Komunikační přístup k vyučování druhého jazyka a jeho principy projevující se v komunikačních aktivitách Receptivní dovednosti: Typy aktivit a jejich vedení Produktivní dovednosti: Typy aktivit a jejich vedení Zásady úkolového učení (task-based learning). Komunikace v rámci úkolu
Téma 2: Úloha a mluva učitele v komunikačním přístupu Role učitele a typy interakce ve vyučování Poměr mluvení učitele a studujícího Zaměření na plynulost versus správnost Zpětná vazba a práce s chybou
Téma 3: Komunikace učebního textu s uživatelem Typy a postupy zadávání aktivit Vysvětlující texty Heuristické komponenty a proces řízeného objevování
Téma 4: Komunikace a sebereflexe studenta ve vyučování Rozvíjení autonomie studujícího Maximalisace mluvních příležitostí Nástroje k sebereflexi pokroku Poslední úprava: Valková Jarmila, Mgr., Ph.D. (31.08.2023)
|