|
|
|
||
Seminář je koncipován tak, aby představil rozličné způsoby práce s poezií, které se přede mnou mohou otevřít, vstoupím-li jako učitel s básní do třídy. Vytváří tak prostor pro pohyb mezi učitelskou praxí, literární teorií a její didaktickou reflexí. V průběhu semináře by student měl získat větší jistotu při práci s básní, seminář tedy nabídne klíčové literárně-teoretické koncepce a pojmy, které mohou být pro výuku poezie inspirativní a o něž je možné se opřít. Součástí každého semináře budou konkrétní básnické texty vybrané vždy z určitého historického období. Zde je cílem sledovat základní vývojové tendence a zároveň si stále zpřítomňovat velikou žánrovou rozmanitost – básně mohou v různých obdobích a u různých autorů vypadat velmi odlišně, a proto leckdy vyžadují také odlišný didaktický přístup.
Součástí kurzu může být po společné domluvě také návštěva výukových hodin na gymnáziu. Zde by byla možnost si něco zkusit přímo se studenty (kvinta nebo sexta). Kurz je primárně určen studentkám a studentům učitelství, vítán je ovšem kdokoliv, koho zajímá poezie a otázky spojené s tím, jak je možné o ní s druhými mluvit a jim ji prostředkovat. Poslední úprava: Härtelová Eliška Dana, Mgr. (09.01.2022)
|
|
||
Podmínkou zápočtu je domácí příprava (četba), plnohodnotná aktivita v hodinách (diskuse aj.) a příprava aktivity na studentem vybranou báseň. Poslední úprava: Härtelová Eliška Dana, Mgr. (09.01.2022)
|
|
||
Vybrané básně – zastavíme se u autorů, kteří se na střední škole obvykle vyučují, důraz je kladen na „světovou“ literaturu: antika (Sapfó, Ovidius, Catullus), F. Villon, F. Petrarka, Ch. Baudelaire, A. Rimbauda, avantgardní umělci (G. Apollinaire, A. Breton, G. Benn, G. Trakl) a další – možno upravit i dle zájmu a preferencí skupiny
-Culler, J. Teorie lyriky. Karolinum, 2020, přel. M. Pokorný -Hugo, F. Struktura moderní lyriky. Host, 2005, F. Ryčl. -Původ poezie. Proměny poetické inspirace v evropských a mimoevropských kulturách. Ed. S. Fischerová, J. Starý. Argo, 2006. -Svatoň, V. Teze „řeč mluví“ jako výzva literární interpretaci. In Román v souvislostech času, Malvern, 2009. -Aristotelés. Poetika. Oikoymenh, 2008, přel. M. Mráz. -Fišer, Z. a kol. Tvůrčí psaní v literární výchově jako nástroj poznávání. MUNI, 2012. -Kožmín, Z. Tvořivý sloh. Malé traktáty a malé scénáře. Victoria Publishing, 1995. -Figures du sujet lyrique. Ed. Dominik Rabaté. Presses Universitaires de France, 1996. -Genette, G. Introduction à l’architexte. Éditions du seuil, 1979. -Waldmann, G. Produktiver Umgang mit Lyrik. Eine systematische Einführung in die Lyrik, ihre produktive Erfahrung und ihr Schreiben. Schneider Verlag Hohengehren, 2019. (První vyd. 1988). - Lyrik im Deutschunterricht. Ed. Franz, K. et al. Schneider Verlag Hohengehren, 2010. -Waters, W. Poetry’s Touch. On Lyric Address. Cornell University Press, 2003. -Naylor, A., Wood, A. Teaching poetry: reading and responding to poetry in the secondary classroom. Routledge, 2012.
Část textů je běžně dostupná, většinu mohu poskytnou v elektronické podobě. Poslední úprava: Härtelová Eliška Dana, Mgr. (12.01.2022)
|
|
||
Osu semináře tvoří otázky, které necháme postupně přicházet ke slovu a budeme nad nimi – vybaveni konkrétními básněmi i teoretickými texty – společně uvažovat.
Lze se např. ptát:
-jak začít – kde všude může být v běžném školním týdnu poezie přítomna -jaké cíle při práci s poezií stanovit -jak učit starší poezii; antickou nebo středověkou -jak pracovat s překlady básní -jak číst básně nahlas -kdy a jak využívat technik tvůrčího psaní -co s tropy a figurami -s jakými typy chyb se lze nejčastěji setkat ve studentských esejích
Základní tematické okruhy, které využijeme jako pozadí pro didaktickou inspiraci a k práci s konkrétními básnickými texty, jsou
-inspirace, romantické pojetí básníka -pojem lyrického subjektu, jeho ustavení a hranice -ritus a lyrická přítomnost -rétorika, poezie jako epideiktická řeč -figury a tropy -lyrické oslovení, lyrická hyperbola -lyrika a fikce, Rollengedichte -básně (nejen) jako obrazy; konkrétní a experimentální poezie -rytmus a metrum; básně jako písně, slam poetry -performativnost, hlasité čtení, improvizace, oralita Poslední úprava: Härtelová Eliška Dana, Mgr. (12.01.2022)
|
|
||
Předmět je primárně určen studentkám a studentům magisterského studia, kteří již mají blíže k praxi. Poslední úprava: Härtelová Eliška Dana, Mgr. (03.02.2022)
|