PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Vybrané problémy syntaxe a stavby textu - ABO700461
Anglický název: Selected Issues of Syntax and Text Structure
Zajišťuje: Ústav českého jazyka a teorie komunikace (21-UCJTK)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2016
Semestr: letní
Body: 0
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/2, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Garant: Mgr. Pavlína Synková, Ph.D.
Je záměnnost pro: ADE600004
Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: JIRAP3AF (23.01.2016)
Kurz se věnuje vybraným tématům ze syntaxe a stavby textu. Nejprve budou probrány obecné otázky související s větnými členy (apoziční vztah, sémantika dativu, různé pohledy na doplněk, reciproční diateze, funkce českého se), poté bude pozornost věnována stavbě souvětí (nejprve obecně, potom specificky vztažným větám a příčinným souvětím), na závěr budou probrány různé aspekty koherence textu (mezipropoziční vztahy, koreference, asociační anafora, specifické otázky aktuálního členění, víceslovné konektivní prostředky).
Cíl předmětu
Poslední úprava: JIRAP3AF (23.01.2016)

Hlavním cílem kurzu je poskytnout hlubší vhled do témat, která byla v základních kurzech probrána na obecné úrovni.

Literatura
Poslední úprava: JIRAP3AF (23.01.2016)

Daneš, F. (2009): Takzvané „vztažné věty nepřívlastkové“: současné názory na jejich status. Naše řeč, 92, s. 169–183.

Fried, M. (2010): Accusative resumptive pronouns in the Czech relative clauses with absolutive relativizer coKorpus, gramatika, axiologie, 1, s. 16–29.

Friedová, M. (2013): Zasaženost dějem a vyjadřování interpersonálních funkcí. In: P. Adámková et al.: Studie k moderní mluvnici češtiny (Úvahy o české morfologii), s. 41–63.

Intro to RST: http://www.sfu.ca/rst/01intro/intro.html  (Mann, W., Thompson, S. 1987. Rhetorical Structure Theory: A Framework for the Analysis of Texts (Technical Report No. ISI/RS-87-185). Marina del Rey, CA: Information Sciences Institute.)

Kettnerová, V.,  Lopatková, M., Panevová, J. (2015): Shoda doplňku v reflexivních konstrukcích v češtině. Slovo a slovesnost, 76, s. 198–214.

Klein, O. (2009): Argument vs. vysvětlení: případ souvětí příčinného typu. Slovo a slovesnost, 70, s. 100–112.

M.A.K. Halliday, Ruqaiya Hasan (1976): Cohesion in English. London: Longman. (vybraná část)

Nedoluzhko, A. (2015): Bridging relations. In: Zikánová et al. Discourse and coherence. Praha: ÚFAL. S. 51–61.

Nedoluzhko, A. (2015): Contextually bound expressions without a coreference link. In: Zikánová et al. Discourse and coherence. Praha: ÚFAL. S. 197–213.

Nedoluzhko, A. (2015): Coreference. In: Zikánová et al. Discourse and coherence. Praha: ÚFAL. S. 29–50.

Oliva, K. (2001): Reflexe reflexivity reflexiv. Slovo a slovesnost, 62, s. 200–207.

Panevová, J. (1999): Česká reciproční zájmena a slovesná valence. Slovo a slovesnost, 60, s. 269–275.

Panevová, J. (2007): Znovu o reciprocitě. Slovo a slovesnost, 68, s. 91–100.

Pergler, J. (2014). K funkcím staročeského reflexiva sě. Časopis pro moderní filologii, s. 27–41.

Prasad R., N. Dinesh, A. Lee, E. Miltsakaki, L. Robaldo, A. Joshi and B.Webber (2008): The Penn Discourse Treebank 2.0. In Proceedingsof LREC 2008, s. 2961–2968, Marrakech, Morocco.

Rysová, Magdaléna (2015): Multiword discourse phrases. In: Zikánová et al. Discourse and coherence. Praha: ÚFAL. S. 165–176.

Sanders, T., Stukker, N. (2012): Causal connectives in discourse: A cross-linguistic perspective. Journal of Pragmatics, 44, s. 131–137.

Šimík, R. – Wierzba, M. – Kamali, B. (2014): Givenness and the position of the direct object in the Czech clause. In: Formal Approaches to Slavic Languages (FASL), 22, s. 418–434.

Štěpán, J. (2007): Ke komentujícím vedlejším větám se spojovacím výrazem jak. Slovo a slovesnost, 68, s. 101–116.

Štěpán, J. (2011): Polovedlejší věty se spojkami jestli, pokud, aby v současné češtině. Slovo a slovesnost, 72, s. 102–117.

Veselý, V.(2013): K významovým vztahům v apoziční skupině. Slovo a slovesnost, 2013, 74, s. 178–194.

Metody výuky
Poslední úprava: JIRAP3AF (23.01.2016)

Základem výuky bude společná reflexe přečtených textů.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: JIRAP3AF (23.01.2016)

Referát z vybrané oblasti, závěrečný test prověřující základní poznatky ze společně probraných textů.

Sylabus
Poslední úprava: JIRAP3AF (23.01.2016)

Kurz se věnuje těmto tématům:

1) Apozice, přístavek, adordinace

2) Sémantika dativu

3) Doplněk

4) Reciproční diateze

5) Funkce českého se

6) Souvětí v obecném pohledu

7) Vztažné věty

8) Větné vyjadřování příčiny/důsledku

9) Diskurzní vztahy v textu

10) Koreference a asociační vztahy

11) Aktuální členění

12) Koherence textu obecně

 

Studijní opory
Poslední úprava: JIRAP3AF (23.01.2016)

 

 

Vstupní požadavky
Poslední úprava: JIRAP3AF (23.01.2016)

V náplni kurzu se předpokládá, že všichni účastníci již absolvovali, nebo alespoň současně navštěvují předmět syntax. Také je přepokládána schopnost číst texty v angličtině.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK