PředmětyPředměty(verze: 970)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Výzkum v oboru vyučování prvního/druhého jazyka - ABO700435
Anglický název: Research in the Field of L1 and L2 Teaching
Zajišťuje: Ústav českého jazyka a teorie komunikace (21-UCJTK)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: zimní
Body: 0
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/2, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: prof. PhDr. Karel Šebesta, CSc.
Třída: A - Mezioborová nabídka VP: Lingvistika
Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Seminář je věnován problematice výzkumu češtiny jako prvního jazyka dětí a mládeže ve školním věku (L1) a češtiny nerodilých mluvčích (češtiny jako mezijazyka, L2) a výzkumu jazykového vyučování L1 a L2. Studenti se na základě odborné literatury (formou samostudia) a prezentací na semináři seznámí s některými význačnými směry výzkumu a provedou sami malou výzkumnou sondu takového typu a rozsahu, který je v měřítku semináře a při jeho časové dotaci proveditelný. Zaměření výzkumu je vedeno zároveň zřetelem k jeho potenciální využitelnosti v didaktické praxi.
Poslední úprava: Šebesta Karel, prof. PhDr., CSc. (16.09.2021)
Cíl předmětu

Seznámit se s vybranými typy výzkumu češtiny jako L1 a L2 a jazykového vyučování se zřetelem k jejich potenciální využitelnosti v didaktické praxi.

Poslední úprava: Šebesta Karel, prof. PhDr., CSc. (16.09.2021)
Podmínky zakončení předmětu

Splnění zadaných povinností v odpovídající kvalitě; aktivní práce na semináři. To platí (přiměřeně okolnostem) i pro případ distanční výuky.

Poslední úprava: Šebesta Karel, prof. PhDr., CSc. (16.09.2021)
Literatura

Berman, R. A. Developing Linguistic Knowledge and Language Use Across Adolescence, in Blackwell Handbook of Language Development (str. 347nn.).

Džambazovič, R., Klobucký, R. (eds.) Súčasné subkultury mládeže. Bratislava: SAV 1999.

Ellis, R., Barkhuizen, G. Analysing Learner Language (v MOODLu, dále EB; zvl. str. 51–72 k CHA; str. 139–164 k PPS; str. 111–138 k FA, str. 335–357 ke KA).

Ellis, R. Language Teaching Research & Language Pedagogy. Wiley-Blackwell 2012.

Levey, S., Polirstok, S. Language Development. Understanding Language Diversity in the Classroom.  Kapitola 9 – Language Development From Age 6 Through Adolescence (str. 161nn.).

Šebesta, K., Škodová, S. (eds.) Čeština – cílový jazyk a korpusy. Liberec: TUL 2012.

Šebesta, K. a kolektiv, Vyučování cizího jazyka. Terminologický slovník. Praha: FF UK 2017.

Šeďová, K., Švaříček, R., Šalamounová, Z. Komunikace ve školní třídě. Praha: Portál, 2012.

Šormová, K., Šebesta, K. (eds.) Korpusy v jazykovém vyučování II. Praha: FF UK 2019 (dostupné online).

Smolík, J. Subkultury mládeže. Uvedení do problematiky. Praha: Grada Publishing 2010.

Tůma, F. Interakce ve výuce anglického jazyka na vysoké škole pohledem konverzační analýzy. Brno: Masarykova univerzita 2017. Dostupné z Munispace.

Další literatura bude doplňována podle aktuální potřeby

Poslední úprava: Šebesta Karel, prof. PhDr., CSc. (05.10.2021)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK