PředmětyPředměty(verze: 978)
Předmět, akademický rok 2025/2026
   Přihlásit přes CAS
Didaktické nástroje - ABO700433
Anglický název: Didactic Tools
Zajišťuje: Ústav českého jazyka a teorie komunikace (21-UCJTK)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: zimní
Body: 0
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/2, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: Mgr. et Mgr. Silvie Převrátilová, Ph.D.
Třída: A - Mezioborová nabídka VP: Lingvistika
Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Seminář je zaměřen prakticky – v jeho rámci se podíváme na edukační médium jak v teoretické rovině (význam didaktických nástrojů, tvorba didaktických nástrojů, využití didaktických nástrojů, analýza didaktických nástrojů, výykum didaktických nástrojů), tak v praktické (představíme si dostupné didaktické nástroje, tedy korpusy, soubory učebnic, pracovních sešitů a dalších pomůcek používaných v současné době na středních školách a na víceletých gymnáziích).
Poslední úprava: Převrátilová Silvie, Mgr. et Mgr., Ph.D. (01.09.2021)
Cíl předmětu

Cíle předmětu:

1. seznámení se s dostupnými, v současné době používanými didaktickými nástroji pro výuku českého jazyka jako jazyka mateřského, zejména na středních školách, a také jako jazyka druhého;
2. seznámení se s metodami výzkumu učebních materiálů a jejich posuzování;
3. samostatné odborné posouzení vybraných učebnic.

Poslední úprava: Převrátilová Silvie, Mgr. et Mgr., Ph.D. (05.10.2021)
Podmínky zakončení předmětu

- aktivní účast na semináři

- orientace v uvedené literatuře

- prezentace vybrané učebnice / učebnicové řady

- vypracování a prezentace vlastního cvičení dle pokynů na semináři

Poslední úprava: Převrátilová Silvie, Mgr. et Mgr., Ph.D. (01.09.2021)
Literatura

Čechová, M. - Styblík, V.: Didaktika češtiny. Praha: SPN, 1989.

Červenková, I.: Žák a učebnice: Užívání učebnic na 2. stupni ZŠ. Ostrava: PedF, 2010.

Maňák, J. - Klapko, D.: Učebnice pod lupou. Brno: CPV, 2006.

Maňák, J. - Švec, V.: Cesty pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2004.

Nikl, J.: Metody projektování učebních úloh. Hradec Králové: Gaudeamus, 1997.

Průcha, J.: Teorie a analýzy edukačního média. Brno: Paido, 1998.

SPITZER, Manfred. 2014. Digitální demence: jak připravujeme sami sebe a naše děti o rozum. Překlad František Ryčl. Brno: Host, 341 s.

Sýkora, M.: Učebnice - její úloha v práci učitele a ve studijní činnosti žáků a studentů. Praha: EM-Effect, 1996.

Časopisy: Slovo a slovesnost, Český jazyk a literatura

Dostupné učebnice:

ŠEBESTA, Karel, Pavlína SYNKOVÁ, Kateřina ŠORMOVÁ, Andrea KRÁLÍKOVÁ and Aleš MAREK. 2016-. Čítanka 6: pro základní školy a víceletá gymnázia. Plzeň: Fraus.

Ilustrovaný školní slovník českého jazyka. 2008. Plzeň: Fraus, 415 s.

HLAVSA, Zdeněk. 1996. Český jazyk pro střední odborné školy a studijní obory středních odborných učilišť všech typů. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 278 s.

HAUSENBLAS, Ondřej, Otakar MALIŠ and Ludmila ZIMOVÁ. 1993. Čeština pro učně: pro všechny ročníky tříletých oborů SOU. Praha: Fortuna, 245 s.

ADÁMKOVÁ, Petra. c2012. Český jazyk a komunikace pro střední školy. Brno: Didaktis, 103 s.

ADÁMKOVÁ, Petra. c2012. Český jazyk a komunikace pro střední školy. Brno: Didaktis, 128 s.

ADÁMKOVÁ, Petra. c2010. Český jazyk a komunikace pro střední školy. Brno: Didaktis, 63 s.

ADÁMKOVÁ, Petra. c2010. Český jazyk a komunikace pro střední školy. Brno: Didaktis, 64 s.

BOZDĚCHOVÁ, Ivana. c2011. Český jazyk a komunikace pro střední školy. Brno: Didaktis, 80 s.

BOZDĚCHOVÁ, Ivana. c2011. Český jazyk a komunikace pro střední školy. Brno: Didaktis, 80 s.

HOFFMANNOVÁ, Jana, Jaroslava JEŽKOVÁ and Jana VAŇKOVÁ. 2009. Komunikace a sloh: učebnice českého jazyka pro střední školy. Plzeň: Fraus, 152 s.

MARTINEC, Ivo, Jana Marie TUŠKOVÁ and Ludmila ZIMOVÁ. 2009. Mluvnice: učebnice českého jazyka pro střední školy. Plzeň: Fraus, 264 s.

KOSTEČKA, Jiří. 2003. Český jazyk pro 4. ročník gymnázií. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 279 s.

KOSTEČKA, Jiří. 2002. Český jazyk pro 3. ročník gymnázií. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 285 s.

KOSTEČKA, Jiří. 2001. Český jazyk pro 2. ročník gymnázií. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 243 s.

KOSTEČKA, Jiří. 2009. Český jazyk pro 1. ročník gymnázií. 2., upr. vyd. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 256 s.

HLAVSA, Zdeněk. 1997. Český jazyk pro I.-IV. ročník středních škol: (mluvnická a stylistická část). 3. vyd. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 279 s.

Poslední úprava: Převrátilová Silvie, Mgr. et Mgr., Ph.D. (01.09.2021)
Sylabus

Edukační médium v procesu vyučování, typy edukačních médií a jejich funkce

Přístupy a metody ve výzkumu DN

Parametry textu DN

Obsah DN

DN ve vyučovacím procesu

Transformace, artikulace a reprezentace vzdělávacího obsahu

DN z pohledu pedagogického výzkumu.

Využití jazykových korpusů ve výuce češtiny

Využití akvizičních korpusů ve výuce češtiny

Digitální materiály

Poslední úprava: Převrátilová Silvie, Mgr. et Mgr., Ph.D. (01.09.2021)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK