|
|
|
||
|
Seminář je zaměřen prakticky – v jeho rámci se podíváme na edukační médium jak v teoretické rovině (význam didaktických nástrojů, tvorba didaktických nástrojů, využití didaktických nástrojů, analýza didaktických nástrojů, výykum didaktických nástrojů), tak v praktické (představíme si dostupné didaktické nástroje, tedy korpusy, soubory učebnic, pracovních sešitů a dalších pomůcek používaných v současné době na středních školách a na víceletých gymnáziích). Poslední úprava: Převrátilová Silvie, Mgr. et Mgr., Ph.D. (01.09.2021)
|
|
||
|
Cíle předmětu: 1. seznámení se s dostupnými, v současné době používanými didaktickými nástroji pro výuku českého jazyka jako jazyka mateřského, zejména na středních školách, a také jako jazyka druhého; Poslední úprava: Převrátilová Silvie, Mgr. et Mgr., Ph.D. (05.10.2021)
|
|
||
|
- aktivní účast na semináři - orientace v uvedené literatuře - prezentace vybrané učebnice / učebnicové řady - vypracování a prezentace vlastního cvičení dle pokynů na semináři Poslední úprava: Převrátilová Silvie, Mgr. et Mgr., Ph.D. (01.09.2021)
|
|
||
|
Čechová, M. - Styblík, V.: Didaktika češtiny. Praha: SPN, 1989. Červenková, I.: Žák a učebnice: Užívání učebnic na 2. stupni ZŠ. Ostrava: PedF, 2010. Maňák, J. - Klapko, D.: Učebnice pod lupou. Brno: CPV, 2006. Maňák, J. - Švec, V.: Cesty pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2004. Nikl, J.: Metody projektování učebních úloh. Hradec Králové: Gaudeamus, 1997. Průcha, J.: Teorie a analýzy edukačního média. Brno: Paido, 1998. SPITZER, Manfred. 2014. Digitální demence: jak připravujeme sami sebe a naše děti o rozum. Překlad František Ryčl. Brno: Host, 341 s. Sýkora, M.: Učebnice - její úloha v práci učitele a ve studijní činnosti žáků a studentů. Praha: EM-Effect, 1996. Časopisy: Slovo a slovesnost, Český jazyk a literatura Dostupné učebnice: ŠEBESTA, Karel, Pavlína SYNKOVÁ, Kateřina ŠORMOVÁ, Andrea KRÁLÍKOVÁ and Aleš MAREK. 2016-. Čítanka 6: pro základní školy a víceletá gymnázia. Plzeň: Fraus. Ilustrovaný školní slovník českého jazyka. 2008. Plzeň: Fraus, 415 s. HLAVSA, Zdeněk. 1996. Český jazyk pro střední odborné školy a studijní obory středních odborných učilišť všech typů. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 278 s. HAUSENBLAS, Ondřej, Otakar MALIŠ and Ludmila ZIMOVÁ. 1993. Čeština pro učně: pro všechny ročníky tříletých oborů SOU. Praha: Fortuna, 245 s. ADÁMKOVÁ, Petra. c2012. Český jazyk a komunikace pro střední školy. Brno: Didaktis, 103 s. ADÁMKOVÁ, Petra. c2012. Český jazyk a komunikace pro střední školy. Brno: Didaktis, 128 s. ADÁMKOVÁ, Petra. c2010. Český jazyk a komunikace pro střední školy. Brno: Didaktis, 63 s. ADÁMKOVÁ, Petra. c2010. Český jazyk a komunikace pro střední školy. Brno: Didaktis, 64 s. BOZDĚCHOVÁ, Ivana. c2011. Český jazyk a komunikace pro střední školy. Brno: Didaktis, 80 s. BOZDĚCHOVÁ, Ivana. c2011. Český jazyk a komunikace pro střední školy. Brno: Didaktis, 80 s. HOFFMANNOVÁ, Jana, Jaroslava JEŽKOVÁ and Jana VAŇKOVÁ. 2009. Komunikace a sloh: učebnice českého jazyka pro střední školy. Plzeň: Fraus, 152 s. MARTINEC, Ivo, Jana Marie TUŠKOVÁ and Ludmila ZIMOVÁ. 2009. Mluvnice: učebnice českého jazyka pro střední školy. Plzeň: Fraus, 264 s. KOSTEČKA, Jiří. 2003. Český jazyk pro 4. ročník gymnázií. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 279 s. KOSTEČKA, Jiří. 2002. Český jazyk pro 3. ročník gymnázií. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 285 s. KOSTEČKA, Jiří. 2001. Český jazyk pro 2. ročník gymnázií. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 243 s. KOSTEČKA, Jiří. 2009. Český jazyk pro 1. ročník gymnázií. 2., upr. vyd. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 256 s. HLAVSA, Zdeněk. 1997. Český jazyk pro I.-IV. ročník středních škol: (mluvnická a stylistická část). 3. vyd. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 279 s. Poslední úprava: Převrátilová Silvie, Mgr. et Mgr., Ph.D. (01.09.2021)
|
|
||
|
Edukační médium v procesu vyučování, typy edukačních médií a jejich funkce Přístupy a metody ve výzkumu DN Parametry textu DN Obsah DN DN ve vyučovacím procesu Transformace, artikulace a reprezentace vzdělávacího obsahu DN z pohledu pedagogického výzkumu. Využití jazykových korpusů ve výuce češtiny Využití akvizičních korpusů ve výuce češtiny Digitální materiály Poslední úprava: Převrátilová Silvie, Mgr. et Mgr., Ph.D. (01.09.2021)
|
