|
|
|
||
Mlčení, prázdno, fragment ve středoevropské literatuře
Charakteristika kurzu: Kurz se zaměřuje na jeden z velmi podstatných a osobitých rysů středoevropského psaní, a sice na jeho fragmentárnost. Nejde pouze o onu kulturu fragmentu, o níž píše Claudio Magris, když analyzuje specifika středoevropské zkušenosti agónie, rozpadu a zániku, ale o fragment jako o stěžejní narativní situaci. Problematická jazyková situace středoevropských malých autorů a středoevropští filosofové (Nietzsche, Wittgenstein, Husserl) tematizující nespolehlivost jazyka, který skutečnost neodráží, ale redukuje, který o skutečnosti dokonce nemusí vypovídat vůbec a o podstatných otázkách lidského života mlčí, vedou středoevropské autory k volbě specifické literární řeči. Formálně je jejím nejviditelnějším projevem esejističnost. To nás vede k výběru těch středoevropských literárních textů, které problematizují jednoznačné zařazení do kategorie fikce - deníky, vzpomínky, zpovědi, autobiografie, cestopisné eseje. Ty všechny problematizují aspekt fikčnosti, autentičnosti. Další okruh textů se zaměřuje na prorůstání a vzájemné ovlivňování eseje a románu, nejen jako výrazu modernistického experimentu. Hlavní tematické okruhy: 1) glosa, aforismus jako narativní akt na pomezí mezi filosofickým a literárním textem (Nietzsche, Wittgenstein, Kafka) 2) anekdota: mezi dialogem a fragmentem, chasidská anekdota jako jeden z výrazných narativů středoevropské literatury 3) zpověď, vyznání: detail, pozadí, věci jako kód intimního vyprávění (Márai: Zpověď, Chwin: Haneman, Stasiuk) 4) deníková a memoárová literatura, epistolární vyprávění: různé podoby esejistické „autenticity“ (Pál Závada, Gombrowicz, Améry, Canetti, Zweig, Herling-Grudzinski, Milosz) 5) „fragmentární psaní“; fragment jako melancholický estetický princip, jako výraz středoevropské melancholie 6) esej jako románová struktura (Broch, Musil, Gombrowicz, Kundera, Magris) 7) fragment jako aspekt nepřítomného, nostalgie cestovaní (cestopisné eseje) 8) kavárenská a hospodská povídky, „minutové romány“ (Altenberg, Kisch, Hrabal) 9) traumatické vyprávění (Magris, Gstrein, Levi, Améry) Poslední úprava: Činátlová Blanka, Mgr. et Mgr., Ph.D. (30.09.2024)
|
|
||
Výběr z literatury:
Poslední úprava: Činátlová Blanka, Mgr. et Mgr., Ph.D. (30.09.2024)
|
|
||
Předmět je zakončen zkouškou. Předpokladem je pravidelná účast, četba a diskusní příspěvek k jednomu z témat. Zkouška pak proběhne jako rozprava nad písemným podkladem. Poslední úprava: Činátlová Blanka, Mgr. et Mgr., Ph.D. (19.09.2024)
|
|
||
3/10 Nicolas Mahler: Kafka v kostce 10/10 Franz Kafka: Povídky 17/10 aforismus, filosofický fragment: Schlegel, Wittgenstein, Nietzsche 24/10 kavárenská a hospodská povídka: Altenberg, Kisch, Hrabal, Hašek 31/10 výuka odpadá, bude nahrazeno 21/11 7/11 Witold Gombrowicz: Ferdydurke 14/11 Witold Gombrowicz: Deníky, Kronos, Kafka: Deníky 21/11 Thomas Bernhard: Amras 28/11 Péter Esterházy: Pomocná slovesa srdce/ Opravené vydání 5/12 Josef Winkler: Knížka chovance Jeana Geneta 12/12 Marek Bieńczyk: Sanatorium Tworki 19/12 W.G.Sebald: Saturnovy prstence 9/1 Claudio Magris: Pro nedostatek důkazů Poslední úprava: Činátlová Blanka, Mgr. et Mgr., Ph.D. (30.09.2024)
|
|
||
Kurz je určen primárně pro studenty komparatistiky (budou upřednostněni na čekací listině), vítáni jsou samozřejmě všichni zájemci i z dalších oborů. - Vážné zájemce prosím, aby se zapsali na čekací listinu, pokud se na ně nedostane! Poslední úprava: Činátlová Blanka, Mgr. et Mgr., Ph.D. (19.09.2024)
|