PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Lingvistická analýza pro učitele (UČSŠ) - ABO700229
Anglický název: Linguistic Analysis for Teachers
Zajišťuje: Ústav českého jazyka a teorie komunikace (21-UCJTK)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2021
Semestr: letní
Body: 0
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/2, Z [HT]
Počet míst: neurčen / 12 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: doc. Mgr. Robert Adam, Ph.D.
Vyučující: doc. Mgr. Robert Adam, Ph.D.
Anotace
Poslední úprava: doc. Mgr. Robert Adam, Ph.D. (21.01.2024)
Seminář je podkladem pro praxi budoucích učitelek a učitelů češtiny na ZŠ a SŠ. Účastníci si pomocí rozborů a interpretací textů procvičí svou schopnost rozeznat, analyzovat, systematizovat a zobecnit jazykové jevy, vyvozovat z jejich užití něco o textu, v němž se vyskytují, a vhodně je včlenit do učiva češtiny. Pozornost je věnována též žákovským slohovým pracím a tvorbě testových úloh.
Cíl předmětu
Poslední úprava: doc. Mgr. Robert Adam, Ph.D. (21.01.2024)

Cílem předmětu je zdokonalit schopnost nahlížet na texty jakéhokoli typu, mj. na písemné výstupy žáků a studentů, komplexně, být s to v nich rozeznávat, analyzovat, zdůvodňovat a zobecňovat jazykové jevy od pravopisu přes morfosyntaktické jevy až po volbu jazykových prostředků a výstavbu textu jakožto koherentního celku s určitou strukturou a účelem.

Podstatným cílem je učit se vnímat a rozebírat text z didakticko-lingvistického pohledu a zlepšovat tak vlastní pedagogické schopnosti.

Vedlejším cílem je pak oživit si vlastní znalosti o různých jevech z různých jazykových rovin.

Literatura
Poslední úprava: doc. Mgr. Robert Adam, Ph.D. (21.01.2024)

ADAM, R., a kol. (2019): Gramatické rozbory češtiny (výklad a cvičení s řešeními). Praha: Karolinum.

ČECHOVÁ, M., a kol. (2011): Čeština – řeč a jazyk. Praha: SPN.

http://prirucka.ujc.cas.cz

https://maturita.cermat.cz/menu/testy-a-zadani-z-predchozich-obdobi

Pravidla českého pravopisu. Praha: Fortuna, 2005 (nebo jiné vydání od roku 1994 z nakladatelství Academia nebo Fortuna).

+ učebnice češtiny pro ZŠ a SŠ

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: doc. Mgr. Robert Adam, Ph.D. (21.01.2024)
Zápočet bude udělován za soustavnou a aktivní práci v hodině, řešení zadaných úkolů a přípravu vlastních cvičení a rozborů. Termín odevzdání vlastních cvičení: nejpozději 11. 9. 2024.
Sylabus
Poslední úprava: doc. Mgr. Robert Adam, Ph.D. (21.01.2024)
V semináři se budeme nejprve zabývat komplexním rozborem a interpretací českých textů. Studenti budou na praktických cvičeních zlepšovat své schopnosti nacházet v textu určité jazykové jevy, lingvisticky analyzovat žákovské výstupy a připravovat vhodná cvičení ke konkrétním lingvistickým tématům, učit se formulovat otázky k textům, ale zejména jazykové jevy z různých rovin analyzovat, zařazovat a zobecňovat.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK