PředmětyPředměty(verze: 964)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Text v jazykovém vyučování - ABO700187
Anglický název: Text in language teaching
Zajišťuje: Ústav českého jazyka a teorie komunikace (21-UCJTK)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2024
Semestr: zimní
Body: 4
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/2, Z [HT]
Počet míst: neurčen / 12 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: prof. PhDr. Karel Šebesta, CSc.
Vyučující: prof. PhDr. Karel Šebesta, CSc.
Anotace
Členové semináře se zabývají prací s textem ve vyučování zaměřeném na komunikační výchovu, tedy na rozvíjení schopnosti reflexe procesů, které komunikaci zakládají, zejména spojené s porozuměním textu a jeho tvorbou. Jádrem práce v semináři je příprava pracovních listů o rozsahu min. 1 dvojstrana podle zadání, příprava a realizace modelové vyučovací hodiny na jejich základě (podle možností) a jejich následné společné posuzování.
V případě, že bude nutná výuka distanční, bude příprava a realizace modelové vyučovací hodiny nahrazena formou prezentace.
Poslední úprava: Šebesta Karel, prof. PhDr., CSc. (10.09.2024)
Cíl předmětu

Cílem semináře z pohledu studenta je:

a) seznámit se s možnostmi práce s textem v komunikačně zaměřeném vyučování, 

b) získat přímou zkušenost s přípravou materiálů na využívání textu pro účely komunikační výchovy

c) a s připravou a realizací výuky na jejich základě, zaměřené na účinnou práci s textem.

Poslední úprava: Šebesta Karel, prof. PhDr., CSc. (10.09.2024)
Podmínky zakončení předmětu

Splnění zadaných úkolů na odpovídající úrovni s přihlédnutím k aktivní účasti na semináři.

Poslední úprava: Šebesta Karel, prof. PhDr., CSc. (10.09.2024)
Literatura

HAVLÍNOVÁ, H.  a kol. Čtenářská gramotnost v uzlových bodech vzdělávání. Metodický podpůrný materiál pro projekt PPUČ. Praha: NÚV [cit. 30. 10. 2018]. Dostupné online z .

JELÍNEK, M., ŠVANDOVÁ, B. a kol. Argumentace a umění komunikovat. Brno, 1999.

KAHNEMAN, D. Myšlení, rychlé a pomalé. Jan Melvil 2012.

KINTSCH, W. AND RAWSON, K. A. Comprehension. In: M. J. Snowling and Ch. Hulme (eds.), The Science of Reading: A Handbook, str. 209–226. Blackwell Publishing, 2005.

MERCIER, H., SPERBER, D. Záhada rozumu.Host 2019.

SZYMANEK, K. Umění argumentace. Terminologický slovník. UP Olomouc, 2003.

ŠEBESTA, K. & HEDIN, T. Od kompetencí k obsahům. Studie z aplikované lingvistiky/Studies in Applied Linguistics, 2019, č. 2. str. 115-122.

ŠEBESTA, K. & HEDIN, T. Čtenářská gramotnost a umění číst. Český jazyk a literatura, 2019-2020, č. 1, str. 19–24.

Poslední úprava: Šebesta Karel, prof. PhDr., CSc. (10.09.2024)
Metody výuky

Hlavní aktivity: 

Studium odborné literatury.

Příprava pracovních listů podle zadání.

Realizace modelové vyučovací hodiny nebo prezentace (v případě distanční výuky).

Aktivní sledování a komentování prezentací na semináři.

Poslední úprava: Šebesta Karel, prof. PhDr., CSc. (10.09.2024)
Požadavky ke zkoušce

Požadavky k atestaci:

Splnění zadaných úkolů na odpovídající úrovni s přihlédnutím k aktivní účasti na semináři.

Poslední úprava: Šebesta Karel, prof. PhDr., CSc. (10.09.2024)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK