|
|
|
||
Pravidelná účast v přednášce. Poslední úprava: Vojvodík Josef, prof. Dr. phil., M.A. (28.08.2024)
|
|
||
Literatura (výběrově): ADAMS, Hugh: Art of the sixties. Phaidon: London 1978. ADORNO, Theodor W.: Estetická teorie. Přel. Dušan Prokop. Panglos: Praha 1997. ANDERSON, Terry H.:The Movement and the Sixties. Oxford University Press1995. ANASTAKIS, Dimitry (ed.): The Sixties: passion, politics, and style. McGill-Queen's Univ. Press: Montreal 2008. AUSTIN, John Langshaw: How to do things with words [1962]. Cambridge, Mass. 1975. BACHMANNOVÁ, Ingeborg: Básně. Přel. Michaela Jacobsenová. Praha: ERM 1997. BARLETT, Lee (ed.): The Beats: Essays in Criticism. McFarland & Company: Jefferson, North Carolina, London 1981. BARTHES, Roland: Smrt autora. Aluze. Časopis pro literaturu, filosofii a jiné, 10, 2006, č. 3, s. 75-77. BREWARD, Christopher – DAVID Gilbert – LISTER, Jenny (eds.): Swinging Sixties. A & C Black / Bloomsbury Publishing: London 2006. DeKOVEN, Marianne: The Sixties and the Emergence of the Postmodern. Duke University Press: Durham North Carolina 2004. DENEMARKOVÁ, Radka:Zlatá šedesátá česká literatura a společnost v letech tání, kolotání a – zklamání: materiály z konference pořádané Ústavem pro českou literaturu AV ČR, 16.-18. června 1999. Praha: Ústav pro českou literaturu AV ČR: Praha 2000. DERRIDA, Jacques:Texty k dekonstrukci.Práce z let1967-1972.Přel. Miroslav Petříček. Archa: Bratislava 1993. FARBER, David (ed.): The sixties: from memory to history. The University of North Carolina Press, 1994 FAULSTICH, Werner: Rock als Way of Life. Tübinger Vorlesungen zur Rockgeschichte. Teil II. 1964-1971. Ge1senkirchen: Rockpaed-Bücher 1985. FIEDLER, Leslie: The Collected Essays of Leslie Fiedler. Volume I-II. Stein and Day: New York 1971. FOUCAULT, Michel: Slova a věci. Archeologie humanitních věd. Přel. Jan Rubáš. Computer Press: Brno 2007. FOUCAULT, Michel: O jiných prostorech. In: týž: Myšlení vnějšku. Přel. Čestmír Pelikán. Herrmann & synové: Praha 2003, s. 71-86. GARNER, Philippe – MELLOR, David Alan: Antonioni's Blow Up. Verlag Steidl: Göttingen 2010. GIESEKE, Frank – MARKERT, Albert: Flieger, Filz und Vaterland. Eine erweiterte Beuys-Biographie. Elefanten Press: Berlin 1996. KITTLER, Friedrich: Gramofon. Film. Typewriter. Přel. Tomáš Chudý. Karolinum: Praha 2018. LAMPING, Dieter: Moderne Lyrik. Vandenhoeck & Ruprecht, Göttingen 2008. LYOTARD, Jean-François: O postmodernismu. Přel. Jiří Pechar. Filosofia: Praha 1993. MARWICK, Arthur: The Sixties: Cultural Revolution in Britain, France, Italy, and the United States, c.1958-c.1974. Oxford: Oxford University Press 1998. MEYER, James: The Art of Return: The Sixties and Contemporary Culture. University of Chicago Press: Chicago 2019. MITSCHERLICH, Alexander: Society Without the Father: A Contribution to Social Psychology. Harcourt Brace & World: New York 1969. SIEGFRIED, Detlef: Time Is on My Side. Konsum und Politik in der westdeutschen Jugendkultur der 60er Jahre, Wallstein Verlag, Göttingen 2006. STOREY, John: Cultural theory and popular culture: An introduction. Routledge: London 2018. TALLMAN, Warren – ALLEN, Donald: The Poetics of the New American Poetry. Grove Press: New York 1973. TVÁŘ. Výbor z časopisu. Ed. Michael Špirit. Torst: Praha 1995. WELSCH, Wolfgang: Naše postmoderní moderna. Přel. Miroslav Petříček, Ivan Ozarčuk. Zvon: Praha 1994. Poslední úprava: Vojvodík Josef, prof. Dr. phil., M.A. (28.08.2024)
|
|
||
Byla šedesátá léta, rámovaná astronautickými událostmi – Gagarinovým letem prvního člověka do vesmíru 12. dubna 1961 a přistáním prvního člověka, Američana Neila Armstronga a jeho posádky, na Měsíci 20. července 1969 –, provázena převratnými „explozemi“? Viděno z dnešní perspektivy byla 60. léta érou zásadního, především sociálně kulturního zlomu ve znamení politizace nejen společnosti, církve, veřejného života, ale také umění a kultury vůbec. Tento vývoj byl podmíněn dramatickými událostmi značného dosahu jako stavba Berlínské zdi (srpen 1961), která se stala symbolem studené války, tzv. Kubánskou krizí (1962) a následným atentátem na US-prezidenta Johna F. Kennedyho (22. listopadu 1963), ale také pokračující válkou ve Vietnamu (1955-1975). Společensko-politické erupce kulminovaly studentskými revoltami konce šedesátých let především v západní části Německa, v anarchii „Pařížského máje 1968“, v osmašedesátnickém hnutí a v okupaci Československa v srpnu 1968 vojsky Rudé armády a zemí Varšavské smlouvy. Přes značný dosah politických událostí zůstávají však kulturně historické souvislosti a systém kultury tím zásadním fundamentem, na jehož základě společnost rozvíjí své hodnotové vzorce a významové koncepce, které potom dále působí v politice, hospodářství a v sociální oblasti. To platí i pro 60. léta. V tomto smyslu je a zůstává kultura tvořivou silou. Mluví-li se o 60. letech jako době zlomu je třeba se ptát, v čem především spočíval a co jej přivodilo. Sociologové se shodují, že motorem této společenské proměny a zlomu západního světa byla proměna funkce stále diferencovanějších médií, přičemž zcela specifickou a klíčovou úlohu měla rocková, betová a popová hudba jako alternativní forma moderního života, jako médium protestu a nové kultury mladých. Vedle rockové hudby, britského beatu a amerického folku zde byla další média: alternativní divadlo, kinofilm, rádio, gramofonové desky, fotografie a reklama, televize, magnetofon, ale také módní průmysl, které se výrazně podílely na změně paradigmatu a razantním nástupu pop-kultury. Autentičnost a bezprostřednost se staly stěžejním měřítkem umělecké tvorby a jejími médii akcionismus, happening, performance art, dialog mezi umělci a publikem, v literatuře autobiografie, deník, korespondence, reportáž. Nejen to: autentičnost se jevila jako ideální možnost překonání „odcizení“, které se v 60. letech stalo dogmatem v hippie-hnutí a v levicově alternativním prostředí, s cílem revoluční „proměny každodennosti“, ale také v hnutí různých ezoterických seskupení jako New Age. Také do umění začaly výrazně pronikat sociální a politická témata, estetický subjekt se měl stát společenským nebo přesněji společensko-politickým subjektem. Tematické okruhy: Protest a provokace jako životní postoj generace 60. let · Umění mezi požadavkem autentičnosti a mediálním zdáním · Rock & Pop: ve jménu nekonformního životního stylu · Happeningy a anti-umění mezi akcionismem a komercí · Postmoderní poezie subjektu, každodennosti a okamžiku · „Smrt autora“, „diskurs“ a konjunktura (post)strukturalismu · Kritická teorie a dekonstruktivismus: konvergence a diference · Blow-up: (objektivní) skutečnost, imaginace a simulakrum · Krize a vystřízlivění: 60. léta – legenda a realita Poslední úprava: Vojvodík Josef, prof. Dr. phil., M.A. (28.08.2024)
|