|
|
|
||
Kurz se zaměřuje na některé z podnětů světové literatury, které podstatně zasáhly do debaty o moderní povaze české literatury a kultury, a to v dvojím ohledu – jako soudobé reformní či kritické protinávrhy mravnímu a společenskému konsensu (konec 19. století a přelom 19. a 20. století) a jako jejich aktualizace v napjaté době nových stylových provokací (šedesátá, resp. devadesátá léta 20. století). Divadlo a drama měly vždy schopnost integrovat a bezprostředně reprodukovat výboje celé škály uměleckých projevů – moderní kultura je povýtce divadelní a v diskusi o dramatu byla artikulována řad estetických kritérií utvářejících uměleckou situaci 20. století. Z řady možností, které se při otázce setkávání světové a české literatury otevírají proto padla volba na čtyři moderní dramatické formy, jež se nesporně podílely na oživení, reformě a sebeuvědomění české dramaturgie jako součásti evropské divadelní kultury, tj. na dílo Henrika Ibsena, A. P. Čechova, Arthura Schnitzlera a Thomase Bernharda.
Kurz je organizován jako série přednášek / diskusí. Každé setkání je rozděleno na část problémově-kontextovou a část diskusní, která se opírá o domácí přípravu (tučně zvýrazněné tituly) a reaguje na textové příklady dokumentující vedení dialogu v jednotlivých dramatech. Prameny a literatura předmětu budou upřesňovány průběžně. Poslední úprava: Vojtěch Daniel, doc. PhDr., Ph.D. (19.09.2024)
|
|
||
Docházka a aktivita (účast v diskusi - domácí příprava). Poslední úprava: Vojtěch Daniel, doc. PhDr., Ph.D. (19.09.2024)
|
|
||
Přednáška (úvod do problému a kontextualizace). Diskuse. Poslední úprava: Vojtěch Daniel, doc. PhDr., Ph.D. (19.09.2024)
|
|
||
Písemná práce v rozsahu cca 10-15 stran. Poslední úprava: Vojtěch Daniel, doc. PhDr., Ph.D. (19.09.2024)
|
|
||
1.10. Úvod, moderní drama – moderní divadlo – odůvodnění volby. Kritická moderna 8. 10. Ibsen I (Peer Gynt, Přízraky) 15. 10. Ibsen II (Hedda Gablerová, John Gabriel Borkman) 29. 10. Čechov I (Platonov, Ivanov) 12. 11. Čechov II (Racek, Strýček Váňa, Višňový sad) 26. 11. Schnitzler I (Krajina širá) 3. 12. Schnitzler II (Profesor Bernhardi) 10. 12. Bernhard I (Immanuel Kant, Ignorant a šílenec) 17. 12. Bernhard II (Před penzí, Heldenplatz) 7. 1. Shrnutí / ohlédnutí Základní literatura (literatura k jednotlivým autorům bude upřesněna v průběhu semestru): Literatura: Brockett, Oscar G.: Dějiny divadla. Přeložil Milan Lukeš, Praha, Nakladatelství Lidové noviny 1999 Dějiny českého divadla III + IV. Red. František Černý, Ljuba Klosová, Praha, Academia 1977, 1983 Ivo de Figueiredo: Henrik Ibsen. Člověk a maska. Univerzita Karlova v Praze – Nakladatelství Karolinum 2015 Frejka, Jiří: Železná doba divadla. Projevy z války. Praha, Melantrich 1945 Götz, František – Tetauer, Frank: České umění dramatické. Část I – Činohra. Praha? Šolc a Šimáček 1941 Karel Hugo Hilar. Čtvrt století české činohry. Praha, Český dramatický svaz a Družstavení práce 1936 Karel Hugo Hilar: Pražská dramaturgie. Praha, Sfinx 1930 Hořínek, Zdeněk: Cesty moderního dramatu. Praha, Nakladatelství Studia Ypsilon 1995 Kvapil, Jaroslav: O čem vím. Sto kapitol o lidech a dějích z mého života. Praha, J. R. Vilímek 1937 Kvapil, Jaroslav: Úvahy o režii. Praha, Divadelní ústav 1972 Lukács, Georg: Metafyzika tragédie. Ed. Růžena Grebeníčková, Praha, Československý spisovatel 1967 Lukeš, Milan: Umění dramatu. Praha, Melantrich 1987 Nové české divadlo I-IV, 1918-1926, 1927, 1928-1929,1930-1932. Red. Josef Kodíček, Miroslav Rutte, Praha, Aventinum. Procházka, Miroslav: Znaky dramatu a divadla. Praha, Panorama 1988 Veltruský, Jiří: Drama jako básnické dílo. Ed. Ivo Osolsobě, Brno, Host 1999 Veltruský, Jiří: Příspěvky k teorii divadla. Praha, Divadelní ústav 1994 Vodák, Jindřich: Kapitoly o dramatě. Ed. Josef Träger, Praha, Melantrich 1941 Zich, Otakar: Estetika dramatického umění. Teoretická dramaturgie. Praha, Melantrich 1931 Poslední úprava: Vojtěch Daniel, doc. PhDr., Ph.D. (29.09.2024)
|