|
|
|
||
Specifika jednotlivých vývojových etap jazyka dětí a mládeže. Charakteristika předškolního, mladšího školního a staršího školního věku, jazyk adolescentů. Analýza autentických mluvených a psaných projevů. Studium vnějších faktorů ovlivňujících jazyk: rodina, vrstevníci, školní prostředí, média.Seminář je věnován třem tematickým okruhům:
a) vývoji jazyka dětí ve věkovém období od 6 do cca 19 let, b) jazyku mládeže, tj. mluvě specifické/typické pro mládež jako sociální skupinu, c) jazyku vybraných subkultur mládeže a médií obracejících se k mládeži. Cíl, k němuž seminář směřuje, je základní orientace studentů v problematice spojené s uvedenými tematickými okruhy, jejich schopnost pracovat se zprávami o výzkumu v těchto oblastech jako se zdrojem relevantním pro učitele a připravovat a realizovat samostatný výzkum na tomto poli. Poslední úprava: Paštěka Václav, Mgr. (25.10.2023)
|
|
||
Cílem, k němuž předmět směřuje, je: a) aby se studenti po jeho absolvování orientovali v problematice jazykového jazykového a komunikačního vývoje mládeže ve školním věku a jeho různých aspektech a b) aby byli schopni připravit a provést jednoduchý výzkumný projekt v této oblasti. Poslední úprava: Šebesta Karel, prof. PhDr., CSc. (23.01.2023)
|
|
||
ZÁKLADNÍ ANDROUTSOPOULOS, J. K.; SCHOLZ, A. Jugendsprache – langue de jeunes – youth language. Frankfurt am Main etc.: Peter Lang, 1998 (vybrané kapitoly). BERMAN, R. A. Developing Linguistic Knowledge and Language Use across Adolescents. In E. Hoff, M. Shatz (eds.). Blackwell Handbook of Language Development. Part IV: Language Development after Early Childhood, Blackwell Publishing, 2007, str. 347–367. BERMAN, R. A. Language Development across Childhood and Adolescents; Between emergence and mastery. The long developmental route od language acquisition. In R. A. Berman (ed.), Language Development across Childhood and Adolescence. John Benjamins Publishing, str. 1-8; 9-34. LEVEY, S.; POLIRSTOK, S. Language Development. Understanding Language Diversity in the Classroom. Sage Publ., 2011, str. 161–226. McLAUGHLIN, S. Introduction to Language Development, London: Singular Publishing group, 1998, str. 349–398. NADSTAVBOVÁ NIPPOLD, Marilyn A. Later language development: school-age children, adolescents, and young adults. 3rd ed. Austin, TX: PRO-ED, c2007. Dostupné také z: http://www.loc.gov/catdir/toc/ecip0614/2006015862.html. POKORNÁ, V. Teorie, diagnostika a náprava specifických poruch učení. Praha: Portál, 1997. POPOVIČOVÁ-SEDLÁČKOVÁ, Zuzana. Slang v mládežníckom diskurze. V Bratislave: Univerzita Komenského, 2013. PRŮCHA, J. Vzdělávání sociálně znevýhodněných žáků. In J. Průcha (ed.), Pedagogická encyklopedie, Praha: Portál, 2009, str. 454-458. PRŮCHA, J. Vzdělávání žáků z etnických menšin a z rodin imigrantů. In J. Průcha (ed.), Pedagogická encyklopedie, Praha: Portál, 2009, str. 465-470. ŠALAMOUNOVÁ, Zuzana. Socializace do školního jazyka. Brno: Filozofická fakulta, Masarykova univerzita, 2015. Opera Facultatis philosophicae Universitatis Masarykianae. ŠEBESTA, K. Jazyková a komunikační kompetence české mládeže. In J. Průcha (ed.), Pedagogická encyklopedie, Praha: Portál, 2009, str. 348-353. ZEMAN, Jiří. Verbální a neverbální prostředky v komunikaci mládeže. Hradec Králové: Gaudeamus, 2013. Recenzované monografie. Poslední úprava: Šebesta Karel, prof. PhDr., CSc. (23.01.2023)
|
|
||
Seminář je zakončen zápočtem; udělení zápočtu je vázáno na splnění zadaných úkolů na odpovídající úrovni a aktivní účast na semináři. Při distanční výuce bude atestace udělena za kvalitní splnění zadaného úkolu s přihlédnutím k aktivní účasti v semináři. Poslední úprava: Šebesta Karel, prof. PhDr., CSc. (23.01.2023)
|
|
||
V centru pozornosti budou především: a) vývoj schopnosti žáků aktivně užívat jazykových prostředků v uvedeném období; b) vývoj dovednosti žáků porozumět vybraným jazykovým prostředkům a komunikačním strategiím; c) vývoj vybraných komunikačních dovedností, zvl. umění psát a umění číst, včetně vývojových poruch; c) jazyk mládeže jako sociální skupiny a subkultur mládeže; d) jazyk a komunikace v médiích určených mládeži, res. užívaných mládeží; e) postoje mládeže k jazyku, národnímu jazyku a jeho varietám. Poslední úprava: Šebesta Karel, prof. PhDr., CSc. (07.02.2021)
|