PředmětyPředměty(verze: 964)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Jazyk mládeže ve školním věku - ABO500948
Anglický název: Language of School-age Youth
Zajišťuje: Ústav českého jazyka a teorie komunikace (21-UCJTK)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2024
Semestr: zimní
Body: 0
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/2, Z [HT]
Počet míst: neurčen / 12 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: doc. PhDr. Lucie Saicová Římalová, Ph.D.
prof. PhDr. Karel Šebesta, CSc.
Vyučující: prof. PhDr. Karel Šebesta, CSc.
Anotace
Specifika jednotlivých vývojových etap jazyka dětí a mládeže. Charakteristika předškolního, mladšího školního a staršího školního věku, jazyk adolescentů. Analýza autentických mluvených a psaných projevů. Studium vnějších faktorů ovlivňujících jazyk: rodina, vrstevníci, školní prostředí, média.Seminář je věnován třem tematickým okruhům:

a) vývoji jazyka dětí ve věkovém období od 6 do cca 19 let,

b) jazyku mládeže, tj. mluvě specifické/typické pro mládež jako sociální skupinu,

c) jazyku vybraných subkultur mládeže a médií obracejících se k mládeži.

Cíl, k němuž seminář směřuje, je základní orientace studentů v problematice spojené s uvedenými tematickými okruhy, jejich schopnost pracovat se zprávami o výzkumu v těchto oblastech jako se zdrojem relevantním pro učitele a připravovat a realizovat samostatný výzkum na tomto poli.
Poslední úprava: Paštěka Václav, Mgr. (25.10.2023)
Cíl předmětu

Cílem, k němuž předmět směřuje, je:

a) aby se studenti po jeho absolvování orientovali v problematice jazykového jazykového a komunikačního vývoje mládeže ve školním věku a jeho různých aspektech a

b) aby byli schopni připravit a provést jednoduchý výzkumný projekt v této oblasti.

Poslední úprava: Šebesta Karel, prof. PhDr., CSc. (23.01.2023)
Literatura

ZÁKLADNÍ

ANDROUTSOPOULOS, J. K.; SCHOLZ, A. Jugendsprache – langue de jeunes – youth language. Frankfurt am Main etc.: Peter Lang, 1998 (vybrané kapitoly).

BERMAN, R. A. Developing Linguistic Knowledge and Language Use across Adolescents. In E. Hoff, M. Shatz (eds.). Blackwell Handbook of Language Development. Part IV: Language Development after Early Childhood, Blackwell Publishing, 2007, str. 347–367.

BERMAN, R. A. Language Development across Childhood and Adolescents; Between emergence and mastery. The long developmental route od language acquisition. In R. A. Berman (ed.), Language Development across Childhood and Adolescence. John Benjamins Publishing, str. 1-8; 9-34.

LEVEY, S.; POLIRSTOK, S. Language Development. Understanding Language Diversity in the Classroom. Sage Publ., 2011, str. 161–226.

McLAUGHLIN, S. Introduction to Language Development, London: Singular Publishing group, 1998, str. 349–398.

NADSTAVBOVÁ

NIPPOLD, Marilyn A. Later language development: school-age children, adolescents, and young adults. 3rd ed. Austin, TX: PRO-ED, c2007. Dostupné také z: http://www.loc.gov/catdir/toc/ecip0614/2006015862.html.

POKORNÁ, V. Teorie, diagnostika a náprava specifických poruch učení. Praha: Portál, 1997.

POPOVIČOVÁ-SEDLÁČKOVÁ, Zuzana. Slang v mládežníckom diskurze. V Bratislave: Univerzita Komenského, 2013.

PRŮCHA, J. Vzdělávání sociálně znevýhodněných žáků. In J. Průcha (ed.), Pedagogická encyklopedie, Praha: Portál, 2009, str. 454-458.

PRŮCHA, J. Vzdělávání žáků z etnických menšin a z rodin imigrantů. In J. Průcha (ed.), Pedagogická encyklopedie, Praha: Portál, 2009, str. 465-470.

ŠALAMOUNOVÁ, Zuzana. Socializace do školního jazyka. Brno: Filozofická fakulta, Masarykova univerzita, 2015. Opera Facultatis philosophicae Universitatis Masarykianae.

ŠEBESTA, K. Jazyková a komunikační kompetence české mládeže. In J. Průcha (ed.), Pedagogická encyklopedie, Praha: Portál, 2009, str. 348-353.

ZEMAN, Jiří. Verbální a neverbální prostředky v komunikaci mládeže. Hradec Králové: Gaudeamus, 2013. Recenzované monografie.

Poslední úprava: Šebesta Karel, prof. PhDr., CSc. (23.01.2023)
Požadavky ke zkoušce

Seminář je zakončen zápočtem; udělení zápočtu je vázáno na splnění zadaných úkolů na odpovídající úrovni a aktivní účast na semináři. 

Při distanční výuce bude atestace udělena za kvalitní splnění zadaného úkolu s přihlédnutím k aktivní účasti v semináři.

Poslední úprava: Šebesta Karel, prof. PhDr., CSc. (23.01.2023)
Sylabus

V centru pozornosti budou především:

a) vývoj schopnosti žáků aktivně užívat jazykových prostředků v uvedeném období;

b) vývoj dovednosti žáků porozumět vybraným jazykovým prostředkům a komunikačním strategiím;

c) vývoj vybraných komunikačních dovedností, zvl. umění psát a umění číst, včetně vývojových poruch;

c) jazyk mládeže jako sociální skupiny a subkultur mládeže;

d) jazyk a komunikace v médiích určených mládeži, res. užívaných mládeží;

e) postoje mládeže k jazyku, národnímu jazyku a jeho varietám.

Poslední úprava: Šebesta Karel, prof. PhDr., CSc. (07.02.2021)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK