PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Osvojování a vývoj prvního jazyka dětí a mládeže, jazykové poruchy - ABO500385
Anglický název: First language acquisition and development, language disorders
Zajišťuje: Ústav českého jazyka a teorie komunikace (21-UCJTK)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2020
Semestr: letní
Body: 0
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:2/0, Zk [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: doc. PhDr. Lucie Saicová Římalová, Ph.D.
Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: doc. PhDr. Lucie Saicová Římalová, Ph.D. (22.01.2020)
Přednáška se věnuje osvojování prvního (mateřského) jazyka dítětem, soustřeďuje se přitom na češtinu a jazyky jí blízké. Seznamuje se základními teoretickými problémy oboru (hlavní teoretické přístupy k osvojování jazyka dítětem; metody výzkumu, historie výzkum osvojování češtiny; faktory ovlivňující osvojování jazyka - včetně tzv. řeči orientované na dítě; některá často diskutovaná témata spojená s osvojováním jazyka - tzv. egocentrická řeč; vztah verbální a neverbální komunikace aj.) a s hlavními otázkami spojenými s osvojováním jednotlivých jazykových rovin a vybraných dalších jevů (osvojování vyprávění; osvojování čtení a psaní aj.), a to v pojetí různých teoretických koncepcí. Představuje rovněž charakteristické rysy jednotlivých vývojových etap jazyka dětí a mládeže a zabývá se též hlavními poruchami vývoje jazyka a vybranými specifickými případy, jako je např. bilingvismus či osvojování znakového jazyka.
Cíl předmětu
Poslední úprava: UCJSAICO (31.01.2018)

Cílem přednášky je představit základní teoretické problémy osvojování prvního jazyka dítětem a seznámit zúčastněné se základními otázkami osvojování jevů různých jazykových rovin, s charakteristickými rysy jednotlivých období vývoje jazyka od narození do adolescence a se základními poruchami vývoje jazyka. 

Literatura
Poslední úprava: doc. PhDr. Lucie Saicová Římalová, Ph.D. (22.01.2020)

Skripta: Saicová Římalová, L.: Osvojování jazyka dítětem. Praha 2016. (Dostupné v tištěné i v el. verzi v nakladatelství Karolinum.)

 

Altmann, G.: Výstup na Babylonskou věž. Praha 2005.

Ambridge, B. - Lieven, E. V. M.: Child Language Acquisition. Cambridge University Press 2011.

Clark, E.: First Language Acquisition. Cambridge University Press 2009. (nebo jiné vyd.)

Červenková, B.: Rozvoj komunikačních a jazykových schopností. Praha 2019.

Doherty-Sneddon, G.: Neverbální komunikace dětí. Praha 2005.

Horňáková, K. - Kapalková, S. - Mikulajová, M.: Kniha o detskej reči. Bratislava 2005. (česky Jak mluvit s dětmi od narození do tří let. Praha 2009.)

Chejnová, P.: Acquisition of Morphological Categories and Vocabulary in early Onntogenesis of a Czech Child. Praha 2017.

Kapalková, S. a kol.: Hodnotenie komunikačných schopností detí v ranom veku. Bratislava 2010.

Kesselová, J.: Lingvistické štúdie o komunikácii detí. Prešov 2001.

Kesselová, J.: Morfológia v komunikácii detí. Prešov 2003.

Kesselová, J.: Funkčno-sémantická kategória relačnosť v ranej ontogenéze reči dieťaťa hovoriaceho po slovensky. Prešov 2014.

Klimovič, M.: Detský pisateľ v procese tvorby textu. Prešov 2016.

Lechta, V.: Symptomatické poruchy řeči u dětí. Praha 2002.

McDaniel, D. - McKee, C. - Smith Cairns, H. (eds.): Methods for Assesing Children´s Syntax. Cambridge, Mass. - London 1998.

O’Grady, W.: How Children Learn Language. Cambridge University Press 2005.

Owens, Jr., R. E.: Language Development. Boston et al. 2001. (nebo jiné vyd.)

Pačesová, J.: Řeč v raném dětství. Brno 1979.

Pražská skupina školní etnografie: Psychický vývoj dítěte od 1. do 5. třídy. Praha 2005. (vybrané části)

Průcha, J.: Dětská řeč a komunikace. Praha 2011.

Sekerová, K. - Sekera, O.: Řeč orientovaná n adítě. Ostrava 2016.

Slančová, D.: Reč autority a lásky. Reč učiteľky materskej školy orientovaná na dieťa - opis registra. Prešov 1999.

Slančová, D. (ed.): Štúdie o detskej reči. Prešov 2008.

Slančová, D. (ed.): Desať štúdií o detskej reči. Prešov 2018.

Smolík, F.: Teoretické přístupy k osvojování jazyka. Hradec Králové 2007.

Smolík, F. - Seidlová Málková, G.: Vývoj jazykových schopností v předškolním věku. Praha 2014.

Šalamounová, Z.: Socializace do školního jazyka. Brno 2015.

Šebesta, K.: Od jazyka ke komunikaci. Praha 2005.

Šimíčková-Čížková, J. a kol.: Přehled vývojové psychologie. Olomouc 2010. (nebo jiná publikace o vývojové psychologii)

Trávníček, J.: Vyprávěj mi něco... Příbram - Praha - Litomyšl 2007.

Viktorová, I.: Od sedmi do jedenácti. Praha 2009.

Zelinková, O.: Poruchy učení. Praha 2003. (vybrané části)

Zezulková, E.: Jazyková a komunikativní kompetence dětí s mentálním postižením. Ostrava 2011.

relevantní časopisecké a sborníkové články, hesla v lingvistických encyklopediích, internetové zdroje

Další literatura k jednotlivým tématům bude doporučována v průběhu kursu dle zájmu zúčastněných.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: doc. PhDr. Lucie Saicová Římalová, Ph.D. (03.05.2020)

Písemný test ověřující znalosti v rozsahu látky probrané na přednášce + diskuse o prostudované literatuře (je třeba předložit seznam četby). 

Úprava požadavků v LS 2019/2020 s ohledem na minořádnou situaci: Písemný test ověřující znalosti v rozsahu probrané látky (na dálku) + odevzdání seznamu četby se stručným kritickým shrnutím tří položek (tří studií, tří kapitol z knihy atp.; písemně)

Sylabus
Poslední úprava: doc. PhDr. Lucie Saicová Římalová, Ph.D. (22.01.2020)

Probíraná témata:

vymezení oboru a základních pojmů, metody výzkumu dětské řeči, výzkum osvojování češtiny

základní teoretické přístupy k osvojování jazyka

faktory ovlivňující osvojování jazyka, řeč orientovaná na dítě

problematika osvojování zvukové stránky, sémantiky a pragmatiky, slovní zásoby, gramatiky (morfologie a syntaxe), osvojování vybraných dalších jevů (např. vyprávění)

periodizace vývoje, základní charakteristika jednotlivých etap

specifické případy; základní poruchy a jejich charakteristika

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK