PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Jazyk dětí a mládeže - ABO500324
Anglický název: Language of Children and Adolescents
Zajišťuje: Ústav českého jazyka a teorie komunikace (21-UCJTK)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2016
Semestr: letní
Body: 0
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/2, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (44)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Garant: prof. PhDr. Karel Šebesta, CSc.
Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: UCJSLEDR (12.02.2011)
Specifika jednotlivých vývojových etap jazyka dětí a mládeže. Charakteristika předškolního, mladšího školního a staršího školního věku, jazyk adolescentů. Analýza autentických mluvených a psaných projevů. Studium vnějších faktorů ovlivňujících jazyk: rodina, vrstevníci, školní prostředí,
média.
Cíl předmětu
Poslední úprava: PhDr. Robert Dittmann, Ph.D. (28.01.2015)

Seminář je věnován třem tematickým okruhům:

a) vývoji jazyka dětí ve věkovém období od 6 do cca 19 let,

b) jazyku mládeže, tj. mluvě specifické/typické pro mládež jako sociální skupinu,

c) jazyku vybraných subkultur mládeže a médií obracejících se k mládeži.

Cíl, k němuž seminář směřuje, je základní orientace studentů v problematice spojené s uvedenými tematickými okruhy, jejich schopnost pracovat se zprávami o výzkumu v těchto oblastech jako se zdrojem relevantním pro učitele a připravovat a realizovat samostatný výzkum na tomto poli.

Literatura
Poslední úprava: PhDr. Robert Dittmann, Ph.D. (28.01.2015)

ANDROUTSOPOULOS, J. K.; SCHOLZ, A. Jugendsprache - langue de jeunes - youth language. Frankfurt am Main etc. : Peter Lang, 1998.

BEDŘICHOVÁ, Z. Jazyk jako stigma? Praha: FF UK, 2013.

BERMAN, R. A. Developing Linguistic Knowledge and Language Use across Adolescents. In HOFF, E.; SHATZ, M. (eds.). Blackwell Handbook of Language Development. Part IV: Language Development after Early Childhood. s. 347-367.

KUTÁLKOVÁ, D. Vývoj dětské řeči krok za krokem. Praha: Grada 2010.

LEVEY, S.; POLIRSTOK, S. Language Development. Understanding Language Diversity in the Classroom. Sage Publ., 2011, str. 161-226

McLAUGHLIN, S. Introduction to Language Development, str. 349-398

NIPPOLD, M. A. Research on later language development. International perspectives. In BERMAN, R. A. (ed.). Language Development across Childhood and Adolescents. S. 1-8.

NIPPOLD, M. A. Later Language Development. Schol-Age Children, Adolescents, and Young Adults. Pro-ed, 2006.

PRŮCHA, J. Dětská řeč a komunikace. Praha: Grada, 2011.

SLANČOVÁ, D. (ed.). Štúdie o detskej reči. Prešov: Filozofická fakulta Prešovskej univerzity, 2008.

SMOLÍK, F.; SEIDLOVÁ MÁLKOVÁ, G. Vývoj jazykových schopností v předškolním věku. Praha: Grada, 2014.

STENSTRÖM, A.-B.; ANDERSEN, G.; HASUND, I. K. Trends in Teenage Talk. John Benjamins Publishing Company, 2002.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: UCJSLEDR (12.02.2011)

Aktivní účast na semináři, ústní a písemná prezentace analýzy autentického materiálu.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK