PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Lingvistika a umělecký text - ABO500210
Anglický název: Linguistics and Artistic Texts
Zajišťuje: Ústav českého jazyka a teorie komunikace (21-UCJTK)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2018
Semestr: zimní
Body: 0
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/2, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (12)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: doc. PhDr. Irena Vaňková, CSc., Ph.D.
Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: VANKI7AP (30.08.2017)
V kurzu se studenti seznámí s některými z přístupů k uměleckému textu, jež nabízí kognitivně a kulturně orientovaná lingvistika.
Prvním okruhem práce bude společná četba některých textů z oblasti angloamerické (M. Turner aj.) - s důrazem na specifičnost konceptuální metafory v uměleckém textu, na uplatnění teorie mentálních prostorů a tzv. blendů jako možných nástrojů interpretace, na "příběhovost" jazyka; další oblastí četby budou texty představitelů lublinské školy, kteří zkoumají jazykový obraz světa ve vztahu k poetickým textům, zejména se zaměřením na konotace a principy významových extenzí (A. Pajdzińska, R. Tokarski aj.). V teoretické rovině bude poukázáno na posun "od recepce ke kognici" a na různá pojetí vztahu mezi jazykem "běžným" a "básnickým".
Druhou (snad podstatnější) linii semináře bude představovat interpretační práce: půjde o využití kognitivnělingvistických přístupů při výkladu vybraných děl moderní české poezie a prózy, a to podle individuálního zájmu vyučující i studentů. Teoretická a interpretační pozornost bude soustředěna mj. na fenomén tzv. poetické definice.
Cíl předmětu
Poslední úprava: VANKI7AP (30.08.2017)

Obeznámit se teoreticky některými kognitivnělingvistickými přístupy k uměleckému textu (s otázkami rekonceptualizace, se studiem konotací, s fenoménem tzv. poetické definice aj.) a vyzkoušet je na vybraném materiálu v interpretační praxi.

 

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: VANKI7AP (30.08.2017)

1/ Aktivní účast (četba, domácí příprava, úkoly, poučená účast v debatě) - 75%

2/ Prezentace vlastního tématu s podrobným handoutem, předpokládající východisko v probíraných koncepcích: práce s materiálem a interpretace vztažená k uměleckému textu (z oblasti české literatury v širokém smyslu slova)

Literatura
Poslední úprava: VANKI7AP (30.08.2017)

Literatura (výběr)

 

ČERVENKA, M. - JANKOVIČ, M. - KUBÍNOVÁ, M. - LANGEROVÁ, M.: Pohledy zblízka: zvuk, význam, obraz. Poetika literárního díla 20. století. Praha: Torst, 2002.

 

LAKOFF G. - TURNER, M.: More than Cool Reason. A Field Guide to Poetic Metaphor. Chicago - London 1987.

 

PAJDZIŃSKA, A.: Definicje poetyckie. In: J. Bartmiński a R. Tokarski (eds.): O definicjach i definowaniu. Lublin 1993.

 

PAJDZIŃSKA, A. - TOKARSKI, R. (eds.): Semantyka tekstu artystycznego. Lublin 2001. (Vybrané stati.)

 

PAJDZIŃSKA, A. - TOKARSKI, R.: Jazykový obraz světa a kreativní text. Slovo a slovesnost, 71, 2010, 288 - 297.

 

TOKARSKI, R.: Semantyka barw w spółczesnej polszczyznie. Warszawa 2004.

 

TURNER, M.: Literární mysl. Brno: Host, 2005.

 

VAŇKOVÁ, I.: Kognitivní lingvistika, řeč a poezie. (Předběžné poznámky.) Česká literatura, 53, 2005/ 5, s. 609 - 636.

 

VAŇKOVÁ, I.: Slovo v poezii. Inspirace kognitivnělingvistické. In: Fedrová, S.  (ed.), Česká literatura - rozhraní a okraje. IV. kongres světové literárněvědné bohemistiky: Jiná česká literatura (?) Praha: Akropolis - Ústav pro českou literaturu AV ČR, 2010, s. 425 - 437. (Tam i další literatura.)

Sylabus
Poslední úprava: VANKI7AP (30.08.2017)

 

V kurzu se studenti seznámí s některými přístupy k uměleckému textu pocházejícími z okruhu kognitivně a kulturně orientované lingvistiky.

Základní linií bude interpretační práce - využití těchto přístupů při výkladu vybraných děl moderní české poezie (příp. též prózy) podle výběru vyučující i studentů.

Druhou linii bude tvořit společná četba některých textů a/ z oblasti angloamerické - s důrazem na specifičnost konceptuální metafory v uměleckém textu, uplatnění teorie mentálních prostorů a tzv. blendů aj. (srov. např. M. Turner), b/ z okruhu lublinské školy - jazykový obraz světa ve vztahu k poetickým textům, zejm. se zaměřením na interpretaci konotací ("silných" i "slabých") a principy významových extenzí (A Pajdzińska, R. Tokarki). Pozornost bude věnována např. fenoménu tzv. poetické definice.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK