|
|
|
||
Poslední úprava: VANKI7AP (30.08.2017)
Prvním okruhem práce bude společná četba některých textů z oblasti angloamerické (M. Turner aj.) - s důrazem na specifičnost konceptuální metafory v uměleckém textu, na uplatnění teorie mentálních prostorů a tzv. blendů jako možných nástrojů interpretace, na "příběhovost" jazyka; další oblastí četby budou texty představitelů lublinské školy, kteří zkoumají jazykový obraz světa ve vztahu k poetickým textům, zejména se zaměřením na konotace a principy významových extenzí (A. Pajdzińska, R. Tokarski aj.). V teoretické rovině bude poukázáno na posun "od recepce ke kognici" a na různá pojetí vztahu mezi jazykem "běžným" a "básnickým". Druhou (snad podstatnější) linii semináře bude představovat interpretační práce: půjde o využití kognitivnělingvistických přístupů při výkladu vybraných děl moderní české poezie a prózy, a to podle individuálního zájmu vyučující i studentů. Teoretická a interpretační pozornost bude soustředěna mj. na fenomén tzv. poetické definice. |
|
||
Poslední úprava: VANKI7AP (30.08.2017)
Obeznámit se teoreticky některými kognitivnělingvistickými přístupy k uměleckému textu (s otázkami rekonceptualizace, se studiem konotací, s fenoménem tzv. poetické definice aj.) a vyzkoušet je na vybraném materiálu v interpretační praxi.
|
|
||
Poslední úprava: VANKI7AP (30.08.2017)
1/ Aktivní účast (četba, domácí příprava, úkoly, poučená účast v debatě) - 75% 2/ Prezentace vlastního tématu s podrobným handoutem, předpokládající východisko v probíraných koncepcích: práce s materiálem a interpretace vztažená k uměleckému textu (z oblasti české literatury v širokém smyslu slova) |
|
||
Poslední úprava: VANKI7AP (30.08.2017)
Literatura (výběr)
ČERVENKA, M. - JANKOVIČ, M. - KUBÍNOVÁ, M. - LANGEROVÁ, M.: Pohledy zblízka: zvuk, význam, obraz. Poetika literárního díla 20. století. Praha: Torst, 2002.
LAKOFF G. - TURNER, M.: More than Cool Reason. A Field Guide to Poetic Metaphor. Chicago - London 1987.
PAJDZIŃSKA, A.: Definicje poetyckie. In: J. Bartmiński a R. Tokarski (eds.): O definicjach i definowaniu. Lublin 1993.
PAJDZIŃSKA, A. - TOKARSKI, R. (eds.): Semantyka tekstu artystycznego. Lublin 2001. (Vybrané stati.)
PAJDZIŃSKA, A. - TOKARSKI, R.: Jazykový obraz světa a kreativní text. Slovo a slovesnost, 71, 2010, 288 - 297.
TOKARSKI, R.: Semantyka barw w spółczesnej polszczyznie. Warszawa 2004.
TURNER, M.: Literární mysl. Brno: Host, 2005.
VAŇKOVÁ, I.: Kognitivní lingvistika, řeč a poezie. (Předběžné poznámky.) Česká literatura, 53, 2005/ 5, s. 609 - 636.
VAŇKOVÁ, I.: Slovo v poezii. Inspirace kognitivnělingvistické. In: Fedrová, S. (ed.), Česká literatura - rozhraní a okraje. IV. kongres světové literárněvědné bohemistiky: Jiná česká literatura (?) Praha: Akropolis - Ústav pro českou literaturu AV ČR, 2010, s. 425 - 437. (Tam i další literatura.) |
|
||
Poslední úprava: VANKI7AP (30.08.2017)
V kurzu se studenti seznámí s některými přístupy k uměleckému textu pocházejícími z okruhu kognitivně a kulturně orientované lingvistiky. Základní linií bude interpretační práce - využití těchto přístupů při výkladu vybraných děl moderní české poezie (příp. též prózy) podle výběru vyučující i studentů. Druhou linii bude tvořit společná četba některých textů a/ z oblasti angloamerické - s důrazem na specifičnost konceptuální metafory v uměleckém textu, uplatnění teorie mentálních prostorů a tzv. blendů aj. (srov. např. M. Turner), b/ z okruhu lublinské školy - jazykový obraz světa ve vztahu k poetickým textům, zejm. se zaměřením na interpretaci konotací ("silných" i "slabých") a principy významových extenzí (A Pajdzińska, R. Tokarki). Pozornost bude věnována např. fenoménu tzv. poetické definice. |