|
|
Soubory | Komentář | Kdo přidal | |
Témata k Vybraným kapitolám ze světové literatury.pdf | Okruhy otázek ke zkoušce | Mgr. Pavla Skovroňská |
|
||
Poslední úprava: KCLSEDLA (15.02.2005)
Požadavky pro získání atestace: Zkouška. Charakteristika kurzu: Kurz se jednak věnuje těm autorským osobnostem světové literatury, jejichž dílo představuje výsostnou uměleckou hodnotu, umělecký experiment či významný vývojový impuls (G. Flaubert, S. Crane, J. Joyce, V. Woolfová, W. Faulkner aj.), jednak usiluje o uchopení celostnějších témat, zahrnujících množinu autorů a děl (válka a literatura, princip montáže a polytematičnost, mytologizace prózy a dramatu apod.). |
|
||
Poslední úprava: KCLSEDLA (26.09.2005)
Slovník světových literárních děl I a II. Praha, Odeon 1988 Z. Stříbrný: Dějiny anglické literatury I a II. Praha, Academia 1987 Dějiny francouzské literatury 19. a 20. století. Praha, Academia 1966 - 1979. Díl II. a III. Ruská klasická literatura 1789-1917. Praha, Svoboda 1977 Slovník literárních směrů a skupin. Praha, Orbis 1977 Od Poea k postmodernismu. Praha, H+H 1993 M. Hilský: Modernisté. Praha, Torst 1995 Doporučená literatura: V. Černý: Tvorba a osobnost I a II. Praha, Odeon 1993 V. Černý: Studie a eseje z moderní světové literatury. Praha, Československý spisovatel 1969 V. Černý: První sešit o existencialismu. Praha, Mladá fronta 1992 J.M. Meletinskij: Poetika mýtu. Praha, Odeon 1989 R. Grebeníčková: Literatura a fiktivní světy. Praha, Český spisovatel 1995 E. Auerbach: Mimesis. Praha, Mladá fronta 1968 N. Sarrautová: Věk podezírání. Eseje o románu. Praha, Odeon 1967 C. Salinari: O moderní italské literatuře. Praha, Československý spisovatel 1964 J. Pechar: Francouzský ?nový román". Praha, Československý spisovatel 1968 M. Drozda: Narativní masky ruské prózy. Od Puškina k Bělému (Kapitoly z historické poetiky). Praha, Univerzita Karlova 1990 F. X. Šalda: Duše a dílo. Podobizny a medailony. Praha, Melantrich 1947 J. Pechar: Dvacáté století v zrcadle literatury. Praha, Filosofia 1999 I. Fialová-Fűrstová: Expresionismus. Několik kapitol o německém, rakouském a pražském německém literárním expresionismu. Olomouc, Votobia 2000 A. Zatloukal: Studie o francouzském románu. Olomouc, Votobia 1995
dále: monografie, předmluvy (zvláště edice Světová četba), doslovy apod. |
|
||
Poslední úprava: KCLSEDLA (26.09.2005)
Gustave Flaubert - osobnost a celek díla. Způsob tvoření; nový typ románového hrdiny a vztah soukromého času k času historie (Citová výchova); perspektivizace vyprávění a impuls k potlačení vypravěčské vševědoucnosti (Paní Bovaryová); estetizace historického obrazu (Salambo, Legenda o svatém Juliánu pohostinném, Herodiada).
Joris Karl Huysmans: Životní a tvůrčí drama. Román Naruby - obraz dekadentní existence, artistnosti a estétství.
Počátky realismu v americké literatuře - rozvíjení naturalistického impulsu (Stephen Crane, Theodor Dreiser). Žurnalismus a román (Upton Sinclair).
Problém a varianty slovesného ztvárnění první světové války. Srovnání přístupu Henryho Barbusse, Georgese Duhamela a Henryho de Montherlant.
Expresionismus - duchovní situace a stylové znaky (v souvislosti s výtvarnými projevy). Život a tvorba Georga Trakla. Expresionistická povaha díla Leonida Andrejeva: tématické zaměření (úzkost, trauma, šílenství) a znaky stylu (metaforická hyperbola, barva aj.).
Marcel Proust a Hledání ztraceného času. Okolnosti vzniku románového cyklu; nové pojetí psychologie osobnosti a jeho vliv na ztvárnění románové postavy. Význam bezděčné vzpomínky pro komponování románového díla.
Bloomsbury group a Virginia Woolfová. "Lyrické novely", technika "proudu vědomí", relativizace času, impresionistický princip reflektování a evokování skutečnosti.
Ztvárnění a aktualizace mýtu - románový mytologismus. Mýtus jako "převyprávěný" příběh (románová či novelová varianta) - mýtus jako součást hlubší významové roviny (mytematické motivy a postavy). (Thomas Mann, Pär Lagerkvist, James Joyce, William Faulkner).
Uplatnění montážního principu v komponování románového obrazu světa a lidského údělu: Doss Passos - Manhattanská přestupní stanice a trilogie U. S. A.; Alfred Döblin - Berlín Alexandrovo náměstí.
Polyfonní strukurace (James Joyce - Odysseus) a polyfonní zvrstvení (Thomas Mann - Doktor Faustus).
Výchozí teze a základní kategorie existencialismu. Ukázky z díla Jean-Paula Sartra; obnažení existence v Nevolnosti. Camusův "člověk absurdní" a "člověk revoltující". Existencialistické interpretace historických látek dramatickou formou. |