PředmětyPředměty(verze: 957)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Sociologie vzdělávání a výchovy [1] - AAN300058
Anglický název: Sociology of Education and Upbringing [1]
Zajišťuje: Katedra andragogiky a personálního řízení (21-KANPR)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2010
Semestr: zimní
Body: 0
E-Kredity: 0
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:2/0, --- [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Garant: doc. PhDr. Martin Kopecký, Ph.D.
Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Cílem kurzu je představit části sociologické teorie, které rozebírají procesy vzdělávání a učení dospělých a také prostředí těchto procesů. Kurz má posluchače seznámit s klasickými autory a přístupy i aktuálními teoriemi. Důraz je kladen na souvislosti mezi jednotlivými tématy.
Poslední úprava: ANDCIZKO (16.04.2004)
Literatura

Giddens, A. (1999). Sociologie. Praha: Argo.

Havlík, R., Koťa, J. (2002). Sociologie výchovy a školy. Praha: Portál.

Havlík, R., Halászová V., Prokop, J. (1996). Kapitoly ze sociologie výchovy. Praha:

Karolinum.

Petrusek, M. (2000). Sociologické školy, směry, paradigmata. Praha: Slon.

Thompson, K. (2001). Klíčové citace v sociologii. Hlavní myslitelé, pojmy a témata. Brno:

Barrister & Principal.

Bauman, Z. (2002). Tekutá modernita. Praha: Mladá fronta.

Beneš, M. (2003). Andragogika - teoretické základy. Praha: Eurolex Bohemia.

Berger, P. L., Luckmann, T.(1999). Sociální konstrukce reality. Brno: CDK.

Bertrand, I.(1998). Soudobé teorie vzdělávání. Praha: Portál.

Bourdieu, P. (1998). Teorie jednání. Praha: Karolinum.

Giddens, A. (1998). Důsledky modernity. Praha: Slon.

Giddens, A. (2000). Unikající svět. Praha: Slon.

Giddens, A.(2001). Třetí cesta. Praha: Mladá fronta.

Hubík, S. (1999). Sociologie vědění. Praha: Slon.

Illich, I. (2001). Odškolnění společnosti. Polemický spis. Praha: Slon.

Jarvis, P. (1985). The Sociology of Adult and Continuing Education. London: Croom Helm.

Keller, J. (1997). Úvod do sociologie. Praha: Slon.

Keller, J., Gál, F., Frič, P. (1996). Hodnoty pro budoucnost. Praha: G plus G.

Matějů, P., Večerník, J. (1998). Zpráva o vývoji české společnosti 1989 - 1998. Praha:

Academia.

Müller, K. (2002). Češi a občanská společnost. Pojem, problémy, východiska. Praha: Triton.

NVF. (1999). Lidské zdroje v České republice 1999.

Oakleyová, A. (2000). Pohlaví, gender a společnost. Praha: Portál.

Pongs, A. (2000). V jaké společnosti vlastně žijeme? Praha: ISV.

Průvodce krajinou priorit pro Českou republiku. (2002). Praha: Gutenberg.

Toffler, A., Tofflerová, H. (2001). Nová civilizace. Třetí vlna a její důsledky. Praha:

Dokořán.

Další literatura bude doporučena během přednášek.

Poslední úprava: ANDCIZKO (16.04.2004)
Sylabus

Získání zápočtu je podmíněno zpracováním vybraného úseku jednoho z témat v písemné podobě a jeho prezentace v seminární části kurzu.

1. Předmět sociologie vzdělání a výchovy
Sociologický pohled na výchovu a vzdělávání, výchova a vzdělávání jako společenský jev, jejich vztah k různým sociálním institucím. Funkce výchovy a vzdělávání. Vztah vzdělávání a sociální změny. Koncept celoživotního vzdělávání a učení.

2. Modernizace I
Pojem modernizace, tradiční a moderní společnost. Projekt moderny. Znaky a důsledky modernizace. Vyvazování, změna role vědění. Klasické teorie modernizace. Teorie reflexivní modernizace.

3. Modernizace II
Teorie konsensu, konfliktu, interpretativní teorie a jejich pohled na vzdělávání.

4. Postmoderní společnost
Spor o hodnocení modernity. Postmoderní situace. Změna role vědění, nový pohled na vzdělávání.

5. Globalizace
Globalizace jako spojitá či nespojitá transformace moderních společností. Základní rozměry - ekonomický, sociální, politický a kulturní. Problém rozvoje. Růst nerovností, interdependence.

6. Socializační funkce výchovy
Člověk a kultura. Primární a sekundární socializace. Socializace a životní cyklus, destandardizovaná biografie. Základní činitelé socializace. Výchova jako metodická socializace. Sociální pedagogika.

7. Rodina ve výchově a vzdělávání
Vývoj rodiny, její současný stav a problémy. Znaky současné rodiny a její místo ve výchově a vzdělávání. Rodina a náklonnost ke vzdělání.

8. Vzdělávací organizace
Teorie byrokracie. Pojem instituce a organizace. Škola a její vztahy k vnějšímu sociálnímu prostředí. Učitelé a žáci ve škole a třídě, subkultura a sociální klima školy. Institucionalizace a de-institucionalizace vzdělávání dospělých. Vzdělávací organizace pro dospělé.

9. Kritické teorie, myšlenka odškolnění
Problém rovných příležitostí, škola jako neutrální instituce? Otázka znevýhodněných skupin. Kritické teorie v pedagogice a andragogice. Marxismus, teorie jazykového deficitu, habitus a kulturní kapitál.

10. Vzdělání a sociální stratifikace
Pojem třídy, historické a současné koncepce. Alokační funkce vzdělávání, vzdělání a sociální status, sociální mobilita. Vzdělanostní mobilita v české společnosti. Meritokracie.

11. Náboženství a výchova
Víra a náboženství. Sekularizace a nová spiritualita. Církve jako sociální organizace. Působení ve sféře světonázorové, morální, estetické, sociální práci aj.

12. Práce a volný čas
Postavení práce v životě člověka. Sociologie moderního podniku (fordismus a postfordismus). Společnost bez práce. Vývoj pohledů na volný čas. Volný čas, životní styl a spotřeba.

13. Sociální politika a vzdělávání
Vznik a současná proměna sociálního státu. Místo vzdělávací politiky v sociální politice. Lidský kapitál. Problém sociální exkluze.

14. Komunitní vzdělávání
Pojem komunity v klasických sociologických teoriích, mechanická a organická solidarita, sousedství. Komunitarismus. Sociální kapitál, regionalizace, učící se město. Vztah vzdělávání dospělých a komunitní práce.

15. Občanská společnost
Definice a vývoj pojmu. Aktéři, vztah ke státu. Úpadek nebo renesance politiky? Postmaterialistické hodnoty. Dobrovolnictví, občanská práce.

16. Sociální hnutí
Jev sociálního hnutí. Typy sociálního hnutí. Sociální hnutí a socializace. Stará a nová sociální hnutí jako faktor učení.

17. Gender
Pojem genderu. Feminismus a problém soukromého a politického. Nerovnosti v přístupu ke vzdělání a na pracovním trhu.

18. Masová média ve výchově a vzdělávání
Média v životě dětí, mládeže a dospělých. Poznatky a spory o jejich působení ve sféře výchovy a vzdělávání.

19. Informační technologie a vzdělávání
Nová ekonomika. Představa informační společnosti, třetí vlny, společnosti sítí. Politické důsledky, virtuální komunity. E-learning.

20. Multikulturalismus
Problém soužití různých kultur, většiny a menšin. Politická teorie multikulturalismu, politika uznání. Odraz v oblasti vzdělávání.

21. Sociologie vědění
Vědění, každodennost a životní svět. Ideologie. Expertní vědění, expertní systémy ve společnosti vědění. Sociologie vědy.

22. Sociologie výchovy a vzdělávání jako samostatná disciplína
Světový a český vývoj

Poslední úprava: ANDCIZKO (16.04.2004)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK