|
|
|
||
Cílem kurzu je představit části sociologické teorie, které rozebírají procesy vzdělávání a učení dospělých a také prostředí těchto procesů. Kurz má posluchače seznámit s klasickými autory a přístupy i aktuálními teoriemi. Důraz je kladen na souvislosti mezi jednotlivými tématy. Poslední úprava: ANDCIZKO (16.04.2004)
|
|
||
Giddens, A. (1999). Sociologie. Praha: Argo. Havlík, R., Koťa, J. (2002). Sociologie výchovy a školy. Praha: Portál. Havlík, R., Halászová V., Prokop, J. (1996). Kapitoly ze sociologie výchovy. Praha: Karolinum. Petrusek, M. (2000). Sociologické školy, směry, paradigmata. Praha: Slon. Thompson, K. (2001). Klíčové citace v sociologii. Hlavní myslitelé, pojmy a témata. Brno: Barrister & Principal. Bauman, Z. (2002). Tekutá modernita. Praha: Mladá fronta. Beneš, M. (2003). Andragogika - teoretické základy. Praha: Eurolex Bohemia. Berger, P. L., Luckmann, T.(1999). Sociální konstrukce reality. Brno: CDK. Bertrand, I.(1998). Soudobé teorie vzdělávání. Praha: Portál. Bourdieu, P. (1998). Teorie jednání. Praha: Karolinum. Giddens, A. (1998). Důsledky modernity. Praha: Slon. Giddens, A. (2000). Unikající svět. Praha: Slon. Giddens, A.(2001). Třetí cesta. Praha: Mladá fronta. Hubík, S. (1999). Sociologie vědění. Praha: Slon. Illich, I. (2001). Odškolnění společnosti. Polemický spis. Praha: Slon. Jarvis, P. (1985). The Sociology of Adult and Continuing Education. London: Croom Helm. Keller, J. (1997). Úvod do sociologie. Praha: Slon. Keller, J., Gál, F., Frič, P. (1996). Hodnoty pro budoucnost. Praha: G plus G. Matějů, P., Večerník, J. (1998). Zpráva o vývoji české společnosti 1989 - 1998. Praha: Academia. Müller, K. (2002). Češi a občanská společnost. Pojem, problémy, východiska. Praha: Triton. NVF. (1999). Lidské zdroje v České republice 1999. Oakleyová, A. (2000). Pohlaví, gender a společnost. Praha: Portál. Pongs, A. (2000). V jaké společnosti vlastně žijeme? Praha: ISV. Průvodce krajinou priorit pro Českou republiku. (2002). Praha: Gutenberg. Toffler, A., Tofflerová, H. (2001). Nová civilizace. Třetí vlna a její důsledky. Praha: Dokořán.
Další literatura bude doporučena během přednášek. Poslední úprava: ANDCIZKO (16.04.2004)
|
|
||
Získání zápočtu je podmíněno zpracováním vybraného úseku jednoho z témat v písemné podobě a jeho prezentace v seminární části kurzu. 1. Předmět sociologie vzdělání a výchovy Sociologický pohled na výchovu a vzdělávání, výchova a vzdělávání jako společenský jev, jejich vztah k různým sociálním institucím. Funkce výchovy a vzdělávání. Vztah vzdělávání a sociální změny. Koncept celoživotního vzdělávání a učení. 2. Modernizace I Pojem modernizace, tradiční a moderní společnost. Projekt moderny. Znaky a důsledky modernizace. Vyvazování, změna role vědění. Klasické teorie modernizace. Teorie reflexivní modernizace. 3. Modernizace II Teorie konsensu, konfliktu, interpretativní teorie a jejich pohled na vzdělávání. 4. Postmoderní společnost Spor o hodnocení modernity. Postmoderní situace. Změna role vědění, nový pohled na vzdělávání. 5. Globalizace Globalizace jako spojitá či nespojitá transformace moderních společností. Základní rozměry - ekonomický, sociální, politický a kulturní. Problém rozvoje. Růst nerovností, interdependence. 6. Socializační funkce výchovy Člověk a kultura. Primární a sekundární socializace. Socializace a životní cyklus, destandardizovaná biografie. Základní činitelé socializace. Výchova jako metodická socializace. Sociální pedagogika. 7. Rodina ve výchově a vzdělávání Vývoj rodiny, její současný stav a problémy. Znaky současné rodiny a její místo ve výchově a vzdělávání. Rodina a náklonnost ke vzdělání. 8. Vzdělávací organizace Teorie byrokracie. Pojem instituce a organizace. Škola a její vztahy k vnějšímu sociálnímu prostředí. Učitelé a žáci ve škole a třídě, subkultura a sociální klima školy. Institucionalizace a de-institucionalizace vzdělávání dospělých. Vzdělávací organizace pro dospělé. 9. Kritické teorie, myšlenka odškolnění Problém rovných příležitostí, škola jako neutrální instituce? Otázka znevýhodněných skupin. Kritické teorie v pedagogice a andragogice. Marxismus, teorie jazykového deficitu, habitus a kulturní kapitál. 10. Vzdělání a sociální stratifikace Pojem třídy, historické a současné koncepce. Alokační funkce vzdělávání, vzdělání a sociální status, sociální mobilita. Vzdělanostní mobilita v české společnosti. Meritokracie. 11. Náboženství a výchova Víra a náboženství. Sekularizace a nová spiritualita. Církve jako sociální organizace. Působení ve sféře světonázorové, morální, estetické, sociální práci aj. 12. Práce a volný čas Postavení práce v životě člověka. Sociologie moderního podniku (fordismus a postfordismus). Společnost bez práce. Vývoj pohledů na volný čas. Volný čas, životní styl a spotřeba. 13. Sociální politika a vzdělávání Vznik a současná proměna sociálního státu. Místo vzdělávací politiky v sociální politice. Lidský kapitál. Problém sociální exkluze. 14. Komunitní vzdělávání Pojem komunity v klasických sociologických teoriích, mechanická a organická solidarita, sousedství. Komunitarismus. Sociální kapitál, regionalizace, učící se město. Vztah vzdělávání dospělých a komunitní práce. 15. Občanská společnost Definice a vývoj pojmu. Aktéři, vztah ke státu. Úpadek nebo renesance politiky? Postmaterialistické hodnoty. Dobrovolnictví, občanská práce. 16. Sociální hnutí Jev sociálního hnutí. Typy sociálního hnutí. Sociální hnutí a socializace. Stará a nová sociální hnutí jako faktor učení. 17. Gender Pojem genderu. Feminismus a problém soukromého a politického. Nerovnosti v přístupu ke vzdělání a na pracovním trhu. 18. Masová média ve výchově a vzdělávání Média v životě dětí, mládeže a dospělých. Poznatky a spory o jejich působení ve sféře výchovy a vzdělávání. 19. Informační technologie a vzdělávání Nová ekonomika. Představa informační společnosti, třetí vlny, společnosti sítí. Politické důsledky, virtuální komunity. E-learning. 20. Multikulturalismus Problém soužití různých kultur, většiny a menšin. Politická teorie multikulturalismu, politika uznání. Odraz v oblasti vzdělávání. 21. Sociologie vědění Vědění, každodennost a životní svět. Ideologie. Expertní vědění, expertní systémy ve společnosti vědění. Sociologie vědy. 22. Sociologie výchovy a vzdělávání jako samostatná disciplína Světový a český vývoj Poslední úprava: ANDCIZKO (16.04.2004)
|