PředmětyPředměty(verze: 978)
Předmět, akademický rok 2025/2026
   Přihlásit přes CAS
Úvod do andragogiky - AAN120100
Anglický název: Introduction to Andragogy
Zajišťuje: Katedra andragogiky a personálního řízení (21-KANPR)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: zimní
Body: 5
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:2/1, Z+Zk [HT]
Počet míst: neomezen / neomezen (35)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: doc. PhDr. Martin Kopecký, Ph.D.
PhDr. Michal Šerák, Ph.D.
PhDr. Olga Běhounková, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Olga Běhounková, Ph.D.
doc. PhDr. Martin Kopecký, Ph.D.
PhDr. Michal Šerák, Ph.D.
Korekvizity : AAN120001
Je prerekvizitou pro: AAN120103
Anotace
AAN120100 / AAN200100 / ÚVOD DO ANDRAGOGIKY
ANPR / Bakalářské studium
2025/2026
PhDr. Olga Běhounková, Ph.D.; doc. PhDr. Martin Kopecký, Ph.D.; PhDr. Michal Šerák, Ph.D.
ZS 2/1, povinný předmět
Z, Zk / 5 kreditů

Záměrem předmětu je seznámit studující se společenskými, politickými, kulturními a ekonomickými kontexty, které vedly k rozvoji vzdělávání a učení dospělých v rámci celoživotního vzdělávání a učení se, a se současným pojetím andragogiky jako vědy a studijního oboru i vzdělávání dospělých jako pole praxe. Akcentovány budou především vědecké základy andragogiky, její vznik, vývoj a myšlenky klíčových představitelů. Důraz bude kladen zejména na osvojení si základní terminologie a získání přehledu o andragogice jako vědecké disciplíně a o jejím vývoji a aktuální situaci ve světě i v České republice.
Poslední úprava: Šerák Michal, PhDr., Ph.D. (18.09.2025)
Podmínky zakončení předmětu

Zápočet:

Podmínkou získání zápočtu je vypracování písemné práce v rozsahu nejméně 5 normostran textu. Téma a koncepci práce je nutné domluvit a odsouhlasit s vybraným vyučujícím předmětu nejpozději do konce října. Titulní strana odevzdané písemné práce musí obsahovat název předmětu, název práce, jméno vyučujícího, jméno studenta, ročník a datum vypracování práce. Text musí mít stručný Úvod a Závěr, měl by být členěn do kapitol (s Obsahem) a musí rovněž obsahovat Soupis bibliografických citací. Práci je třeba odeslat souběžně na e-mailové adresy všech vyučujících alespoň 10 dnů před termínem zkoušky.


Zkouška:
Požadavky k obsahu ústní zkoušky jsou dány tématy předmětu (viz Charakteristika obsahu předmětu).


Korekvizita a prerekvizita
Korekvizitou předmětu Úvod od andragogiky je předmět Pedagogika (AAN120001). Předmět Úvod do andragogiky je prerekvizitou předmětu Andragogika a vzdělávání dospělých (AAN120103).

Poslední úprava: Šerák Michal, PhDr., Ph.D. (18.09.2025)
Literatura

Povinná literatura:
BENEŠ, Milan. Andragogika. 2. aktualizované a rozšířené vydání. Praha: Grada Publishing, 2014. ISBN 978-80-247-4824-5.

DVOŘÁKOVÁ, Miroslava a Michal ŠERÁK. Andragogika a vzdělávání dospělých. Vybrané kapitoly. Praha: Filozofická fakulta Univerzity Karlovy, 2016. Ediční řada Varia. ISBN 978-80-7308-694-7.

PRŮCHA, Jan (ed.). Pedagogická encyklopedie. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-546-2. (vybraná hesla)

RABUŠICOVÁ, Milada (ed.) Učení a vzdělávání dospělých. Kontexty, teorie a výzkumy. Praha: Grada, 2024. ISBN 978-80-271-3914-9. (vybrané kapitoly)

Doporučená literatura:

BENEŠ, Milan. Andragogika – teoretické základy. Praha: Eurolex Bohemia, 2003. ISBN 80-86432-23-8.

KOPECKÝ, Martin. Vzdělávání dospělých mezi politikou, ekonomikou a vědou. Politika vzdělávání a učení se dospělých v éře globálního kapitalismu. Praha: Filozofická fakulta Univerzity Karlovy, 2013. ISBN 978-80-7308-493-6.

JARVIS, Peter (ed.). The Routledge International Handbook of Lifelong Learning. London: Routledge, 2009. ISBN 978-0-415-41904-8.

JARVIS, Peter. Adult Education and Lifelong Learning. London: RoutledgeFalmer, 2004. ISBN 978-0-415-31493-0.

LUKÁČ, Eduard. Výchova a vzdelávanie dospelých z pohľadu vybraných internacionalizačných úsilí v 20. storočí. Prešov: Filozofická fakulta Prešovskej univerzity, 2010. ISBN 978-80-555-0153-6.

NÁRODNÍ SOUSTAVA POVOLÁNÍ [online]. Dostupné z: https://www.nsp.cz/

MILANA, Marcella et al. (eds.). The Palgrave International Handbook on Adult and Lifelong Education and Learning. Hampshire: Palgrave Macmillan, 2018. ISBN 978-1-137-55782-7.

ŠKODA, Kamil. Kapitoly z dějin andragogiky. Praha: Karolinum, 1996. ISBN 80-7184-326-1.

Poslední úprava: Šerák Michal, PhDr., Ph.D. (18.09.2025)
Sylabus

Charakteristika obsahu předmětu:
1. Terminologie věd o edukaci
2. Společenské změny a rozvoj vzdělávání a učení se dospělých
3. Koncept celoživotního vzdělávání

4. Koncept celoživotního učení (se)
5. Formální, neformální, informální vzdělávání a učení (se) v dospělosti
6. Andragogika jako vědecká disciplína a studijní obor, vzdělávání dospělých jako pole praxe
7. Vznik a vývoj teorií vzdělávání dospělých do poloviny 20. století
8. Rozvoj andragogiky v kontinentální Evropě od poloviny 20. století

9. Rozvoj andragogiky v anglosaských zemích od poloviny 20. století

10. Vznik a vývoj teoretického zkoumání vzdělávání dospělých v českých zemích
11. Andragogika v systému společenských věd, mezinárodní výzkum vzdělávání dospělých
12. Struktura andragogiky

13. Profese andragoga a profesionalizace práce vzdělavatelů dospělých

Poslední úprava: Šerák Michal, PhDr., Ph.D. (18.09.2025)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK