PředmětyPředměty(verze: 962)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Profesní vzdělávání dospělých - AAN110004
Anglický název: Vocational Adult Education
Zajišťuje: Katedra andragogiky a personálního řízení (21-KANPR)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2012
Semestr: zimní
Body: 6
E-Kredity: 9
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
letní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:2/0, --- [HT]
letní s.:1/1, Z+Zk [HT]
Počet míst: zimní:neurčen / neurčen (neurčen)
letní:neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: student může plnit i v dalších letech
Garant: doc. PaedDr. Ludvík Eger, CSc.
PhDr. Mgr. Miroslava Dvořáková, Ph.D.
Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
ANDR 110004 / PROFESNÍ VZDĚLÁVÁNÍ DOSPĚLÝCH
ANPR / Bakalářské studium
2012/2013
Doc. PaedDr. Ludvík Eger, CSc.
PhDr. Miroslava Dvořáková, Ph.D.
ZS 2/–, LS 1/1; povinný předmět
Z, Zk / 9 kreditů


Cílem předmětu v zimním semestru je zejména zprostředkování znalostí z oblasti profesního vzdělávání
dospělých. Studenti si osvojí základní pojmy a porozumí základním ekonomických ukazatelům spojeným s
rozvojem lidí v organizaci. Cílem je i jejich orientace v legislativě ČR ve vztahu k profesnímu vzdělávání a získání
informací o trhu vzdělávání v ČR.
Od toho je odvozena i problematika řízení profesního vzdělávání v organizaci s aplikací v případových studiích.

Cílem letního semestru je nejenom získávání znalostí, ale i výcvik základních dovedností v zaměření na plánování,
realizaci a vyhodnocování profesního vzdělávání v organizaci.
Součástí je i analýza postavení profesního vzdělávání v podniku, outsourcing vzdělávacích služeb a specifika v
práci vzdělávacích institucí pro dospělé. Cílem je i pochopení úlohy marketingu vzdělávací služby a zvládnutí jeho
využití pro organizaci profesního vzdělávání dospělých.


Charakteristika obsahu předmětu:
1. Základní pojmy a ukazatele ve vztahu k profesnímu vzdělávání dospělých
2. Hlavní vlivy působící na rozvoj profesního vzdělávání dospělých, trendy v profesním vzdělávání
3. Učení probíhající v organizaci, učící se organizace
4. Profesní vzdělávání ve vybraných zemích Evropy, srovnán s Českou republikou.
5. Strategie rozvoje lidských zdrojů a profesní vzdělávání
6. Strategický přístup k firemnímu vzdělávání
7. Kompetenční přístup k firemnímu vzdělávání
8. Analýza a identifikace vzdělávacích potřeb
9. Formy metody a prostředky firemního vzdělávání I
10. Formy metody a prostředky firemního vzdělávání II
11. Realizace firemního vzdělávání
12. Evaluace firemního vzdělávání
13. Vzdělávání a příprava manažerů
14. ICT a profesní vzdělávání dospělých
15. Blended learning a jeho aplikace pro profesní vzdělávání
16. Specifika vzdělávací instituce pro dospělé
17. Marketing v profesním vzdělávání
18. Marketing v profesním vzdělávání
19. Marketing v profesním vzdělávání
20. Případové studie a týmová práce studentů
21. Případové studie a týmová práce studentů
22. Případové studie a týmová práce studentů
23. Prezentace a obhajoby zpracovaných studií
24. Prezentace a obhajoby zpracovaných studií
25. Prezentace a obhajoby zpracovaných studií
26. Prezentace a obhajoby zpracovaných studií



Povinná literatura:
ARMSTRONG, M. Řízení lidských zdrojů. Praha: Grada, 2007, ISBN 980-80- 247-1407-3.
BARTOŇKOVÁ, H. Firemní vzdělávání. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-2914-5.
BELCOURT, M., WRIGHT, P.C. Vzdělávání pracovníků a řízení pracovního výkonu. Praha: Grada, 1998. ISBN 80-
7169-459-2.
HRONÍK, F. Rozvoj a vzdělávání pracovníků. Praha: Grada Publishing, 2007, ISBN 978-80-247-1457-8.
VODÁK, J., KUCHARČÍKOVÁ, A. Efektivní vzdělávání zaměstnanců. Praha: Grada. 2011, ISBN 978-80-247-3651-
8.
Časopis Andragogika.

Doporučená literatura:
DEÁK, P., EGER, L., MUŽÍK, J., RYMEŠ, M. Kvalita a image manažerských škol. Praha: ASPI – Wolters-Kluwer,
2005. ISBN 80-7357-090-4.
EGER, L. Vzdělávání dospělých a ICT. Plzeň: NAVA, 2012 (v tisku)
KUBR, M., PROKOPENKO, J. Vzdělávání a rozvoj manažerů. Praha: Grada, 1996. ISBN 80-7169-250-6.
MUŽÍK, J. Řízení vzdělávacího procesu. Praha: Wolters Kluwer, 2010, ISBN 978-80-7357-581-6.
VETEŠKA, J. a kol. Nové paradigma v kurikulu vzdělávání dospělých. Praha: Educa Service, 2009, ISBN 978-80-
87306-04-8.


Kurz má oporu v Moodle Profesní vzdělávání dospělých_bc2. Klíč ke kurzu obdrží student u vyučující předmětu
nebo na sekretariátu katedry. Doporučuje se, aby student/ka při přípravě na zkoušku využil/a také e-learningového
kurzu v Moodle.


Zápočet:
Za ZS – absolvování testu z problematiky profesního vzdělávání dospělých.
Za LS se požaduje písemná analytická studie zaměřená na specifické téma z oblasti profesního vzdělávání
dospělých.
Práce musí obsahovat Soupis bibliografických citací – využité zdroje v textu (minimálně tři odborné prameny a
případně další zdroje – odborné časopisy, internetové zdroje, které byly v textu využity), Bibliografie – další
nevyužité zdroje nejsou povinnou součástí práce. Forma uvádění zdrojů v textu a zápisu zdrojů v Soupisu
bibliografických citací (příp. v Bibliografii) musí odpovídat požadavkům stanoveným katedrou (viz pokyny pro
vypracování písemných prací).

Zkouška:
Zkouška proběhne jako kolokvium k širším souvislostem předložené studie z oblasti profesního vzdělávání
dospělých.



Poslední úprava: Vožická Simona, Mgr. Bc., DiS. (11.03.2013)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK