PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Experimental Fiction - Anglophone II - AAALE024A
Anglický název: Experimental Fiction - Anglophone II
Zajišťuje: Ústav anglofonních literatur a kultur (21-UALK)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: letní
Body: 0
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/2, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: angličtina
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: Mgr. David Vichnar, Ph.D.
Třída: Exchange - 03.4 Photography, Cinematography
Exchange - 09.2 General and Comparative Literature
Je korekvizitou pro: AAALE024B
Rozvrh   Nástěnka   
Literatura
Poslední úprava: Mgr. David Vichnar, Ph.D. (04.02.2022)

POSTWAR EXPERIMENTAL FICTION:

FROM THE 1960s TO THE PRESENT

David Vichnar, PhD (Consultation hours: by appointment, room 219b)

Optional M.A. Course, Programme in Critical & Cultural Theory, DALC

Faculty of Arts (Monday 12.30-14.00, Room 111), Charles University

 

COURSE DESCRIPTION

The course will explore a range of Anglo-American authors whose work—whether programmatically or not—has been described as "experimental", i.e. resistant of the dominant/mainstream poetics and mimesis and continuing with the unfinished project of the historical avant-garde. Departing from an introductory lecture on “realism, experimentalism & ideology” in the works of Joyce, Beckett & Kafka, the course will consider how the modernist project of exploring the materiality of language has been pursued from the avant-garde of the 1960s to the present.

The 23 authors (14 men, 9 women) covered include Kathy Acker, J. G. Ballard, John Barth, Donald Barthelme, Christine Brooke-Rose, Brigid Brophy, William S. Burroughs, Joshua Cohen, Mark Danielewski, Jennifer Egan, David Foster Wallace, B.S. Johnson, Chris Kraus, Alan Moore, Ann Quin, Ishmael Reed, Jean Rhys, Iain Sinclair, Gilbert Sorrentino, Lynne Tillman, Andy Warhol, and Marguerite Young.

FURTHER INFORMATION 

For information regarding the syllabus and grading, please consult the course Moodle page: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=4004

Metody výuky
Poslední úprava: Mgr. Helena Znojemská, Ph.D. (13.12.2019)

seminář

Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Helena Znojemská, Ph.D. (13.12.2019)

room/time: 131 (Aula) / Thursday 17.30-20.40 (each session approx. 2 1/2 hrs).



SCHEDULE (SPRING 2016)

18.2 John Cassavetes, SHADOWS (1959)
25.2 Andy Warhol, CHELSEA GIRLS (1966)
3.3 Jean-Luc Godard, SYMPATHY FOR THE DEVIL (1968)
10.3 Donald Cammell & Nicolas Roeg, PERFORMANCE (1970)
17.3 Russ Meyer, BEYOND THE VALLEY OF THE DOLLS (1970)
24.3 Brian de Palma, HI MUM! (1970)
31.3 Jerry Schatzberg, THE PANIC IN NEEDLE PARK (1971)
8.4 Ken Russell, TOMMY (1975)
15.4 Amos Poe, THE FOREIGNER (1978)
22.4 Rainer Werner Fassbinder, QUERELLE (1982)
29.4 Jean-Luc Godard, KING LEAR (1987)
5.5 Lars von Trier, EUROPA (1991)
12.5 Andrew Brikin, THE CEMENT GARDEN (1993)

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK