Kurz navazuje na úvod do syntaxe a sémantiky a je založen na pokročilé aplikaci konstrukční gramatiky jakožto svébytného funkčně-kognitivního pojetí syntaktické analýzy . Studenti se seznámí s teoretickými východisky konstrukčního přístupu k syntaktickému popisu a analýze, převážně v práci s anglickým a českým jazykovým materiálem. Součástí výkladu je také zkoumání možností, jak lze systematicky popisovat a vysvětlovat syntaktickou variabilitu, zároveň s ohledem na otázku, do jaké míry může konstrukční gramatika sloužit jako univerzálně aplikovatelný analytický model.
Poslední úprava: Freitas Lopesová Zuzana, Mgr. (09.11.2017)
This course is intended to solidify basic understanding of the inner workings of Construction Grammar (CxG), a cognitively and functionally oriented framework in which syntactic representations are understood as conventionalized associations between form and function. Focus will be on the framework’s analytic methods and on articulating generalizations about speakers’ linguistic knowledge, using material primarily from English and Czech. We will also examine the ways in which variation in grammatical form can be systematically captured and explained, and consider the question in what sense the constructional approach can serve as a universal model of language.
Poslední úprava: Freitas Lopesová Zuzana, Mgr. (09.11.2017)
Cíl předmětu -
placing Construction Grammar among other linguistic theories
mastery of the constructional analytic method and represenational apparatus (formalism)
application of constructional analysis to new data
independent formulation of constructional generalizations and representations
Poslední úprava: Freitas Lopesová Zuzana, Mgr. (09.11.2017)
placing Construction Grammar among other linguistic theories
mastery of the constructional analytic method and represenational apparatus (formalism)
application of constructional analysis to new data
independent formulation of constructional generalizations and representations
Poslední úprava: Freitas Lopesová Zuzana, Mgr. (09.11.2017)
Podmínky zakončení předmětu -
Active participation in class, timely turning in of occasional practical exercises during the semester, final term paper.
Všechny požadavky pro zápočet je nutné splnit do konce zkouškového období akademického roku, ve kterém si student předmět zapsal.
Poslední úprava: Freitas Lopesová Zuzana, Mgr. (09.11.2017)
Active participation in class, timely turning in of occasional practical exercises during the semester, final term paper.
Všechny požadavky pro zápočet je nutné splnit do konce zkouškového období akademického roku, ve kterém si student předmět zapsal.
Poslední úprava: Freitas Lopesová Zuzana, Mgr. (09.11.2017)
Literatura -
Fried, Mirjam & Jan-Ola Östman (2004), Construction Grammar: a thumbnail sketch. In M. Fried & J-O. Östman (eds.), Construction Grammar in a cross-language perspective, 11-86. Amsterdam: John Benjamins.
additional literature (short papers) might be handed out during the semester
Poslední úprava: Freitas Lopesová Zuzana, Mgr. (09.11.2017)
Fried, Mirjam & Jan-Ola Östman (2004), Construction Grammar: a thumbnail sketch. In M. Fried & J-O. Östman (eds.), Construction Grammar in a cross-language perspective, 11-86. Amsterdam: John Benjamins.
additional literature (short papers) might be handed out during the semester
Poslední úprava: Freitas Lopesová Zuzana, Mgr. (09.11.2017)
Metody výuky -
přednáška/seminář
Poslední úprava: Friedová Mirjam, doc., Ph.D., mimořádný profesor Univerzity Karlovy (25.02.2016)
lecture/seminar
Poslední úprava: Friedová Mirjam, doc., Ph.D., mimořádný profesor Univerzity Karlovy (25.02.2016)
Požadavky ke zkoušce -
Ability to critically discuss the issues in syntactic analysis, ability to apply the constructional approach to new or unfamiliar syntactic material.
Poslední úprava: Freitas Lopesová Zuzana, Mgr. (09.11.2017)
Ability to critically discuss the issues in syntactic analysis, ability to apply the constructional approach to new or unfamiliar syntactic material.
Poslední úprava: Freitas Lopesová Zuzana, Mgr. (09.11.2017)
Sylabus -
Main topics:
- Functional-cognitive vs. formal theories of grammar
- Arguments for Construction Grammar
- Issues in subordination
- Issues in argument structure
- Issues in grammatical change
Poslední úprava: Freitas Lopesová Zuzana, Mgr. (09.11.2017)
Main topics:
- Functional-cognitive vs. formal theories of grammar
- Arguments for Construction Grammar
- Issues in subordination
- Issues in argument structure
- Issues in grammatical change
Poslední úprava: Freitas Lopesová Zuzana, Mgr. (09.11.2017)
Vstupní požadavky -
Not open to students in the first year Bc. Good working knowledge of English is required.
Prerequisite: Bc. course Syntax and semantics (Syntax a sémantika) or an equivalent (i.e. a course in phrase-structure syntactic analysis).
Poslední úprava: Friedová Mirjam, doc., Ph.D., mimořádný profesor Univerzity Karlovy (18.02.2018)
Not open to students in the first year Bc. Good working knowledge of English is required.
Prerequisite: Bc. course Syntax and semantics (Syntax a sémantika) or an equivalent (i.e. a course that provides solid working knowledge of phrase-structure syntax and argument-structure issues).
Poslední úprava: Friedová Mirjam, doc., Ph.D., mimořádný profesor Univerzity Karlovy (18.02.2018)