PředmětyPředměty(verze: 962)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Konstrukční gramatika - AAA300119
Anglický název: Construction Grammar
Zajišťuje: Ústav anglického jazyka a didaktiky (21-UAJD)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2012
Semestr: letní
Body: 2
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/2, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: angličtina
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Je zajišťováno předmětem: AAA500119
Garant: doc. Mirjam Friedová, Ph.D., mimořádný profesor Univerzity Karlovy
Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
This course is a primer in Construction Grammar, a cognitively and functionally oriented framework in which syntactic
representations are understood as conventionalized associations between form and function. Focus will be on the
framework's analytic methods and on articulating generalizations about speakers' linguistic knowledge. We will also examine
the ways in which variation in grammatical form can be systematically captured and explained. Using material from English,
Czech, and from various less familiar languages, we will explore what typologically different grammars share and in what
sense the constructional approach can serve as a universal model of language.
Poslední úprava: Freitas Lopesová Zuzana, Mgr. (11.02.2010)
Cíl předmětu -
  • placing Construction Grammar among other linguistic theories
  • mastery of the constructional analytic method
  • basics of the formalism
  • analysis of fundamental syntactic relations (modification, agreement, predication, valence, etc.)
  • independent formulation of constructional generalizations and representations

Poslední úprava: Freitas Lopesová Zuzana, Mgr. (11.02.2010)
Literatura -

Fried, Mirjam & Jan-Ola Östman (2004), Construction Grammar: a thumbnail sketch. In M. Fried & J-O. Östman (eds.), Construction Grammar in a cross-language perspective, 11-86. Amsterdam: John Benjamins.

Michael Tomasello (1998), Introduction: a cognitive-functional perspective on language structure. In M. Tomasello (ed.), The new psychology of language, vii-xxiii. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates, Publishers.

Fillmore, Charles J. (1982), Frame semantics. In the Linguistic Society of Korea (ed.), Linguistics in the morning calm, 111-137. Seoul: Hanshin.

další literatura (kratší články) bude průběžně dodávána během semestru, většinou elektronicky

Poslední úprava: Freitas Lopesová Zuzana, Mgr. (11.02.2010)
Metody výuky -

seminá?

Poslední úprava: UAAMALAM (02.02.2010)
Sylabus -

Functional-cognitive vs. formal theories of grammar

Arguments for Construction Grammar

Basic concepts and terminology

Nominal constructions

Valence constructions

Phrasal syntax (phrases, clauses, sentences)

Constructional maps

Diachronic analysis in Construction Grammar

Poslední úprava: Freitas Lopesová Zuzana, Mgr. (11.02.2010)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK