PředmětyPředměty(verze: 978)
Předmět, akademický rok 2025/2026
   Přihlásit přes CAS
Kurz Udržitelného rozvoje - MO550P131
Anglický název: Sustainable Development Course
Český název: Kurz Udržitelného rozvoje
Zajišťuje: Ústav pro životní prostředí (31-550)
Fakulta: Přírodovědecká fakulta
Platnost: od 2025 do 2025
Semestr: zimní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:2/0, Z [HT]
Počet míst: 168
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Poznámka: povolen pro zápis po webu
Garant: prof. Mgr. Ing. Jan Frouz, CSc.
Vyučující: Tomáš Baďura, Ph.D.
Mgr. Markéta Braun Kohlová, Ph.D.
prof. RNDr. Tomáš Cajthaml, Ph.D.
RNDr. Jana Dlouhá, Ph.D.
Ing. Jiří Dlouhý
prof. Mgr. Ing. Jan Frouz, CSc.
Mgr. Miroslav Havranek
Mgr. Vojtěch Kotecký, Ph.D.
doc. RNDr. Ladislav Miko, Ph.D.
prof. RNDr. Bedřich Moldan, CSc., dr. h. c.
Mgr. Jan Urban, Ph.D.
Mgr. et Mgr. Davina Elena Vačkářová, Ph.D.
doc. Ing. Jan Weinzettel, Ph.D.
Anotace
Základní interdisciplinární kurz Udržitelného rozvoje se posluchačům pokouší dát ucelený přehled o problematice
UR v celé její šíři. Je určen pro studenty všech oborů, především pro nastupující 1. ročníky.
Poslední úprava: Frouz Jan, prof. Mgr. Ing., CSc. (05.02.2025)
Literatura

Moldan B. 2015 Podmaněná planeta. Karolinum Praha

Nováček, P.: Udržitelný rozvoj. UP Olomouc, 2012, 430 s.

Rockström, J., & Klum, M. (2015). Big World, Small Planet: Abundance Within Planetary Boundaries. Yale University Press. 208 s.

Poslední úprava: Tátosová Jolana, RNDr., Ph.D. (18.02.2025)
Požadavky ke zkoušce

Podmínkou zápočtu test.

Poslední úprava: Frouz Jan, prof. Mgr. Ing., CSc. (19.10.2023)
Sylabus

1. Ne-udržitelný rozvoj, doba Antropocénu

2. Vznik udržitelného rozvoje a Environmentální etika

3. Globální a environmentální problémy

4. UR a globální rámec SDGs

5. Sociální aspekty UR

6. Environmentální chování a politika

7. Ekonomické aspekty UR

8. Lékařský/právní pohled na UR a rovné příležitosti

9. Greening I.

10. Greening II.

11. Stravování

12. Výzvy a rizika budoucnosti

13. Jedinec: dílčí přístupy, praktiky a projekty

Vyčující: J. Frouz, B. Moldan, V. Kotecký, M. Baun Kohlová, J. Urban, E. Vejchodská, J. Weinzettel, T. Hák, D. Kapitulčinová, M. Havránek, J. Dlouhá

Poslední úprava: Tátosová Jolana, RNDr., Ph.D. (31.03.2022)
Výsledky učení
  1. Porozumět konceptu udržitelného rozvoje a jeho historickému vývoji

    • Vysvětlit pojem udržitelný rozvoj v kontextu Antropocénu.
    • Popsat vznik konceptu udržitelného rozvoje a jeho vztah k environmentální etice.
  2. Analyzovat klíčové environmentální, sociální a ekonomické aspekty udržitelného rozvoje

    • Identifikovat globální environmentální problémy a jejich souvislosti s rozvojem společnosti.
    • Orientovat se v rámci SDGs a vysvětlit jejich význam pro udržitelný rozvoj.
    • Diskutovat sociální aspekty udržitelného rozvoje, včetně rovnosti příležitostí.
    • Posoudit vliv environmentální politiky a chování jednotlivců na udržitelný rozvoj.
    • Analyzovat ekonomické aspekty udržitelného rozvoje včetně jejich dopadů na společnost.
  3. Prakticky aplikovat principy udržitelného rozvoje

    • Vyhodnotit a navrhnout opatření pro „greening“ organizací a institucí.
    • Posoudit dopady stravovacích návyků na životní prostředí a navrhnout udržitelná řešení.
    • Kriticky zhodnotit výzvy a rizika budoucnosti spojené s udržitelným rozvojem.
    • Aplikovat dílčí přístupy, praktiky a projekty zaměřené na udržitelný rozvoj v osobním i profesním životě.

Poslední úprava: Frouz Jan, prof. Mgr. Ing., CSc. (11.03.2025)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK