PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Pedagogika volného času - LPED51
Anglický název: Leisure Time Pedagogy
Zajišťuje: HTF - Katedra učitelství (28-08)
Fakulta: Husitská teologická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: letní
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:1/1, Z+Zk [HT]
Rozsah za akademický rok: 26 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (2)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Úroveň:  
Je zajišťováno předmětem: L0331
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: Mgr. et Mgr. Anna Pospíšilová, Ph.D.
Patří mezi: Sociální ped.Bc. - PV/pedagogika
Korekvizity : LPED01
Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: Mgr. et Mgr. Anna Pospíšilová, Ph.D. (31.01.2022)
Absolvent pedagogiky volného času si utvoří základní přehled o možnostech sociálně pedagogické práce a sociálně výchovného působení v oblasti volného času dětí a dospívajících. Orientuje se v současných trendech, organizačních metodách a formách používaných v oblasti práce s dětmi a mládeží a má základní vědomosti o současném pojetí volného času, funkci a cílech pedagogiky volného času. Student je seznámen se školskými zařízeními pro zájmové vzdělávání a organizacemi pro neformální vzdělávání. Uvědomuje si vlivy sociálního prostředí na edukační proces ve volnočasových aktivitách a význam kategorie volného času pro život člověka. Student reflektuje otázku kultivace dětí a dospívajích činnostmi ve volném čase a roli pedagoga ve volnočasových aktivitách. Student prověří své porozumění informacím v předmětu nabitým reflexí konkrétní reálné volnočasové aktivity pro děti a dospívající. Témata (sylabus): • Vymezení pojmu pedagogika volného času a jeho vztahu k ostatním pedagogickým disciplínám. • Pojetí volného času jako sociologické, psychologické a pedagogická kategorie. • Definice pojmu volný čas, aktivity ve volném čase. • Cíle a funkce volného času a aktivit ve volném čase ve vývoji dětí a dospívajících. • Inspirace z dějin pedagogiky pro volný čas. • Vlivy sociálního prostředí na volný čas. • Současné trendy v pedagogice volného času (konstruktivistické pojetí pedagogické práce, zážitková pedagogiky, animace, streetwork, peer program). • Školská zařízení pro zájmové vzdělávání a organizace pro neformální vzdělávání. • Preventivní funkce volnočasových činností, nízkoprahová centra. • Kurikulum a didaktika volnočasových aktivit. • Aktuální témata výzkum v oblasti pedagogiky volného času. • Role sociálního pedagoga ve volnočasových aktivitách. • Právní normy pro práci pedagoga volného času s dětmi a mládeží. Požadavky na studenta: Vypracování seminární práce reflektující konkrétní reálnou volnočasovou aktivitu pro děti a dospívající, se kterou se student seznámí, složení ústní zkoušky z obsahu přednášek a povinné literatury.
Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. et Mgr. Anna Pospíšilová, Ph.D. (31.01.2022)

Vypracování seminární práce reflektující konkrétní reálnou volnočasovou aktivitu pro děti a dospívající, se kterou se student seznámí, složení ústní zkoušky z obsahu přednášek a povinné literatury.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: Mgr. et Mgr. Anna Pospíšilová, Ph.D. (31.01.2022)

Zkouška na základě seminární práce a povinné literatury.

Literatura
Poslední úprava: Mgr. et Mgr. Anna Pospíšilová, Ph.D. (31.01.2022)

Povinná:

• ČINČERA, Jan, KAPLÁNEK, Michal, SÝKORA, Jan (ed.). Tři cesty k pedagogice volného času. Brno: Tribun EU, 2009. ISBN: 978-80-7399-611-6.

• PÁVKOVÁ, Jiřina. Pedagogika volného času. Praha: Universita Karlova, 2014. ISBN 978-80-7290-666-6.

• VÁŽANSKÝ, Mojmír. Základy pedagogiky volného času. Brno: Print-Typia, 2001. ISBN 80-901737-9-9.

Doporučená:

• HRKAL, Jan, HANUŠ, Radek: Zlatý fond her II. Portál: Praha, 1998. ISBN 978-80-7367-265-2.

• PÁVKOVÁ, Jiřina. Pedagogika volného času: teorie, praxe a perspektivy výchovy mimo vyučování a zařízení volného času. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-711-6.

• NEUMAN, Jan a kol. Překážkové dráhy, lezecké stěny a výchova prožitkem. Praha: Portál, 1999, IBN 80-7178-292-0.

• VÁŽANSKÝ, Mojmír. Volný čas a pedagogika zážitku. Brno: MU, 1992. ISBN 80-210-0428-2.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK