SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Specific educational practices in special education - OPNS4S012A
Title: Specifika edukačních postupů v SPPG
Guaranteed by: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2022
Semester: winter
E-Credits: 5
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:2/1, Ex [HT]
Extent per academic year: 0 [hours]
Capacity: 16 / 16 (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: prof. PaedDr. Miroslava Bartoňová, Ph.D., mimořádný profesor Univerzity Karlovy
Teacher(s): prof. PaedDr. Miroslava Bartoňová, Ph.D., mimořádný profesor Univerzity Karlovy
Mgr. Marie Komorná, Ph.D.
Co-requisite : OPNS4S011A, OPNS4S013A
Is co-requisite for: OPNS4S013A, OPNS4S011A
Is pre-requisite for: OPNS4S022A
Annotation -
Last update: Mgr. Marie Komorná, Ph.D. (10.09.2022)
The course focuses on the specifics of intervention procedures and strategies in the education of pupils with special educational needs in inclusive school settings and in school settings specifically set up for pupils with special educational needs.
Aim of the course - Czech
Last update: Mgr. Marie Komorná, Ph.D. (12.09.2021)

Cílem předmětu je osvojit si základní znalosti, intervenční přístupy a strategie ve vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v prostředí inkluzivní školy a prostředí škol pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami, osvojit si dovednost aplikovat výsledky speciálně pedagogické diagnostiky a metodická doporučení poradenských pracovníků v přímé práci s žáky, dovednosti individualizovat edukační postupy, upravovat učební materiály a provádět formativní hodnocení žáků.

Descriptors - Czech
Last update: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (03.02.2022)

Předmět má 5 kreditů dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 134 hodinám.

Přímá výuka:              

·         přednášky 24 hodin

·         cvičení 12 hodin

Příprava:

·         samostudium odborné literatury 10 hodin

·         seminární práce 20 hodin

·         zpracování úkolů a příprava na semináře 48 hodin

Příprava na zkoušku a zkouška: 20 hodin celkem

Výuka bude probíhat prezenční formou. Pokud bude nutné vzhledem k epidemiologické situaci přejít na formu distanční výuky, přihlášení studenti obdrží e-mailem informace týkající se platformy, na níž bude probíhat v rámci kurzu komunikace a kde budou uloženy materiály ke studiu i zadané úkoly.

Literature - Czech
Last update: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (04.02.2020)

BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M. Vzdělávání se zaměřením na inkluzivní didaktiku a vyučování žáků se speciálními vzdělávacími potřebami ve škole hlavního vzdělávacího proudu. BRNO: Pedagogická fakulta MU, 2016, ISBN 978-80-210-6678-6.
BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M., BYTEŠNÍKOVÁ, I.,  GAJZLEROVÁ, L., OPATŘILOVÁ, D.,  ZÁMEČNÍKOVÁ, D. Support Measures for Students with Special Education Needs in Mainstream Schools in the Czech Republic and Abroad. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2017. 198 s. ISBN 978-80-210-8504-6.
BASLEROVÁ, P. a kol. Katalog posuzování míry speciálních vzdělávacích potřeb. Diagnostické domény pro žáky se zrakovým postižením. Část II. Olomouc: UPOL, 2012. ISBN 978-80-244-3051-5.
ČADILOVÁ, V.; THOROVÁ, K.; ŽAMPACHOVÁ, Z. Katalog posuzování míry speciálních vzdělávacích potřeb. Diagnostické domény pro žáky s poruchami autistického spektra. Část II. Olomouc: UPOL, 2012. ISBN 978-80-244-3054-6.
ČADOVÁ, E.a kol. Katalog posuzování míry speciálních vzdělávacích potřeb. Diagnostické domény pro žáky s tělesným postižením a zdravotním znevýhodněním. Část II. Olomouc: UPOL, 2012. ISBN 978-80-244-3052-2.
ČADOVÁ, E.a kol. Metodika práce asistenta pedagoga  při aplikaci podpůrných opatření u žáků s tělesným postižením nebo závažným onemocněním. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015, ISBN 978-80-244-4454-3.
HANÁK, P. a kol. Metodika práce asistenta pedagoga  při aplikaci podpůrných opatření u žáků s mentálním postižením nebo oslabením kognitivního výkonu. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015, ISBN 978-80-244-4452-9.
KARGEROVÁ, J., STARÁ, J. a kol. Metodika práce asistenta pedagoga při aplikaci podpůrných opatření  u žáků z důvodu sociálního znevýhodnění. První stupeň ZŠ. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015, ISBN 978-80-244-4499-4.
POTMĚŠIL, M. a kol. Katalog posuzování míry speciálních vzdělávacích potřeb. Diagnostické domény pro žáky se sluchovým postižením. Část II. Olomouc: UPOL, 2012. ISBN 978-80-244-3053-9.
VALENTA, M. a kol. Katalog posuzování míry speciálních vzdělávacích potřeb. Diagnostické domény pro žáky s mentálním postižením. Část II. Olomouc: UPOL, 2012. ISBN 978-80-244-3055-3.
VRBOVÁ, R. a kol. Katalog posuzování míry speciálních vzdělávacích potřeb. Diagnostické domény pro žáky s narušenou komunikační schopností. Část II. Olomouc: UPOL, 2012. ISBN 978-80-244-3056-0.

Requirements to the exam - Czech
Last update: Mgr. Marie Komorná, Ph.D. (12.09.2021)
Vypracování a prezentace zadaných úkolů a seminární práce. Všechny podklady ke zkoušce musí být odevzdány nejméně 14 dní před termínem zkoušky. 
Syllabus - Czech
Last update: Mgr. Marie Komorná, Ph.D. (12.09.2021)

1. Diagnostické domény v SPPG a jejich využití při plánování, realizaci a evaluaci výuky žáků se SVP;

2. Aplikace podpůrných opatření u žáky se SVP ( individuálně, při skupinové a frontální práci se třídou);

3. Úpravy místní a časové pro žáky se SVP, metodické úpravy a jejich efektivita;

4. Využití a příprava metodických pomůcek pro práci s žáky se SVP;

5. Formativní hodnocení žáků se SVP;

6. Zvládání emoční zátěže při práci s žáky s problémovým chováním;

7. Zapojení asistenta pedagoga, jeho metodické vedení a kontrola, společná příprava na vyučování.

Course completion requirements - Czech
Last update: Mgr. Marie Komorná, Ph.D. (12.09.2021)

Předmět je zakončený zkouškou dle zadaných tematických okruhů. Všechny podklady ke zkoušce musí být odevzdány nejméně 14 dní před termínem zkoušky. 

Learning resources - Czech
Last update: Mgr. Marie Komorná, Ph.D. (10.09.2022)

Studentům jsou k dispozici studijní opory (prezentace přednášek, odkazy na elektronické zdroje, interaktivní úkoly, doplňkové studijní materiály) v prostředí MOODLE dostupné na:

https://dl1.cuni.cz/course/index.php?categoryid=696

Název kurzu: Specifika edukačních postupů v SPPG s praxí

https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=9117

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html