SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Professional Practice II – Hearing Impairment - OPNO1S114A
Title: Oborová praxe II surdopedická
Guaranteed by: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2020
Semester: summer
E-Credits: 6
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/6, C [HT]
Capacity: unknown / 24 (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. PhDr. Kateřina Hádková, Ph.D.
Teacher(s): doc. PhDr. Kateřina Hádková, Ph.D.
Co-requisite : OPNO1S111A
Pre-requisite : OPNO1S105A
Is co-requisite for: OPNO1S111A
Is pre-requisite for: OPNO1S120A
Annotation -
Last update: doc. PhDr. Kateřina Hádková, Ph.D. (09.02.2022)
The aim of the compulsory professional practice in the Speech Therapy study programme is to consolidate the pedagogical, psychological and especially professional special pedagogical knowledge and didactic skills of students by verifying them through practical application. The compulsory professional practice subjects are included in all years of the Master's degree programme in such a way that their focus enables the systematic development of the student's competences in the field of speech therapy. The content of the individual professional practice courses is interrelated with the courses of the profiling foundation, which allows, in accordance with the philosophy of the entire programme, to systematically apply the acquired knowledge and skills with regard to the specifics in the education of individual age groups of clients (early childhood, preschool, school age, adulthood and seniors). Emphasis is placed on the gradual increase of demands on students in practical activities and a close link to the graduate profile. Students' activities are continuously reflected. The Professional Practice Portfolio is used as an evaluation tool for formative assessment. The culmination of the professional practice is the course Coherent Practice, included in the last semester of the study.
Descriptors - Czech
Last update: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (12.02.2022)

Předmět má 6 kreditů dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 180 hodinám.

Přímá výuka:              

·         cvičení/praxe 60 hodin

Příprava:

·         samostudium odborné literatury 60 hodin

·         zpracování reflektivních úkolů a příprava na praxi 30 hodin

Příprava na zápočet: 30 hodin celkem

Studentům budou poskytnuty informace o organizaci praxe před zahájením výuky.  

Literature - Czech
Last update: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (27.04.2020)
Povinná:

BENDL, Stanislav, KUCHARSKÁ, Anna a kol. Kapitoly ze školní pedagogiky a školní psychologie - skripta pro studenty vykonávající pedagogickou praxi. Praha: Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, 2008.
HLAĎO, Petr, HORÁČKOVÁ, Marie a Lenka DANIELOVÁ. (2010).Pedagogická praxe. Vyd. 1. Brno: Mendelova univerzita v Brně. 97 s. ISBN 978-80-7375-468-6.
KEPKA, Josef a KLEČKOVÁ, Gabriela.Pedagogická praxe: metodické pokyny. Vyd. 1. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni, 2007. 152 s. ISBN 978-80-7043-590-8.
Kolektiv autorů.Soubor metodických materiálů pro asistenty pedagoga.Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015.
MAZÁČOVÁ, Nataša. (2014). Pedagogická praxe. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta. 74 s. ISBN 978-80-7290-673-4.

Doporučená:

KLUGEROVÁ, Jarmila a NĚMEC, Zbyněk. (2014). Speciálněpedagogická praxe ve vysokoškolském studiu. Vyd. 1. Praha: Univerzita Jana Amose Komenského. 74 s. ISBN 978-80-7452-100-3.
Syllabus - Czech
Last update: doc. PhDr. Kateřina Hádková, Ph.D. (02.02.2021)

Cílem předmětu Oborová praxe II surdopedická je vést studenty k praktickému využití znalostí získaných ve studiu ostatních odborných předmětů. Praxe je zaměřena na specifickou problematiku žáků se sluchovým postižením ve školním věku. Probíhá pod supervizí zvoleného pracoviště a garanta oborové praxe. Student se spolupodílí na vzdělávacím procesu žáků se sluchovým postižením. Je schopen interpretovat a obhájit zvolené postupy, metody, které v praxi aplikoval. Vede portfolio odborné praxe. Své působení, závěry z praxe prezentuje formou, která je předem stanovena.

Course completion requirements - Czech
Last update: doc. PhDr. Kateřina Hádková, Ph.D. (27.01.2024)
Zpracování Deníku praxe a v rámci každé návštěvy školy vyplnit alespoň jeden záznamový arch jako součást Portfólia praxí. 100% docházka. 
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html